Maritime by… Samenwerken en samen werken

3 januari 2020

The war on talent is hevig, om maar eens een open deur in te trappen. Dat geldt voor heel veel sectoren, maar zeker ook voor de maritieme wereld. Deze sector is al vele jaren een gesloten bolwerk. Werk je er, dan weet je hoe leuk het werk is en ook wat de carrièremogelijkheden zijn. Is dat niet het geval, dan is het een onbekend fenomeen. En dat is jammer, want werken in deze branche is interessant, dynamisch, uitdagend, veelzijdig en vooral erg leuk. En er zijn legio mogelijkheden voor een prachtige loopbaan.

Hoog tijd dus om de spotlights op de maritieme wereld te zetten. Dat gebeurt in de vorm van de campagne Maritime by…. De campagne is gericht op leerlingen van het voortgezet onderwijs die voor een technisch profiel hebben gekozen en mbo-, hbo- en wo-studenten die een technische opleiding volgen. Aan tafel de initiatiefnemers van deze campagne Astrid Kee, lid College van Bestuur STC Group en voorzitter Human Capital Council Nederland Maritiem Land en Leon Maas, directeur bestuurder Maritieme Academie Holland en secretaris Human Capital Council. Ook Matty van den Berg, arbeidsmarktcommunicatiedeskundige en partner van Watertalent, is aangeschoven. Zij vertellen over het hoe, waarom en het belang van deze sectorbrede campagne die op 4 november tijdens het Maritime Awards Gala is gelanceerd.

Wereld te winnen

Kee: “Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat er in Nederland meer dan een kwart miljoen mensen werkzaam zijn in de maritieme sector, dat is zo’n 3 procent van de beroepsbevolking. Dit zijn voor een groot deel technische beroepen. En daar zit hem nu de crux: het aantal jongeren daalt en velen kennen onze sector niet. Ander punt is dat de studentenpopulatie bij die technische opleidingen nog steeds voor het grootste deel uit jongens bestaat. Ik zie dat ook op het STC, het gros van de studenten is jongens met een Nederlandse achtergrond. We hebben dus nog een wereld te winnen. Hoog tijd dus voor deze campagne!”

We moeten samenwerken

Maritime by… is voor de middellange en lange termijn. De campagne is ontwikkeld door Nederland Maritiem Land (NML) in nauwe samenwerking met een groot aantal bedrijven en branches en beschikbaar en bestemd voor alle organisaties, groot of klein, die in de maritieme wereld actief zijn. Maas: “Bedrijven profileerden zich wel afzonderlijk op de arbeidsmarkt, maar dat gebeurde veelal conjunctuurgedreven en vanuit de eigen positie. Daarmee krijgen we de vijver met jongeren die geïnteresseerd zijn in onze sector niet groter; sterker, die slinkt onder de concurrentie van andere sectoren. We moeten dus veel meer gaan samenwerken en elkaar versterken om de sector op het netvlies te krijgen van deze doelgroepen. Maritime by… voorziet erin dat ieder bedrijf zijn eigen story of uitdaging kan vertellen en zichzelf hiermee in de spotlights kan zetten. Dat maakt het interessant voor jongeren die ons nu nog niet kennen. Tegelijkertijd geven we met elkaar smoel aan de totale breedte van de maritieme sector en gaan we ervoor zorgen dat die vijver goed gevuld blijft.”

Maritime by… laat het veelzijdige gezicht van de maritieme sector zien.

Grotere keuzemogelijkheden

Kee: “Toen het economisch minder ging in Nederland, konden de bedrijven in de maritieme sector toch een bepaalde baangarantie geven. Nu in tijden van hoogconjunctuur zijn de keuzemogelijkheden groter en is het minder vanzelfsprekend dat studenten met een technische opleiding kiezen voor deze sector. Onbekend maakt dan toch onbemind. En dat is jammer, want het is een mooie sector waarbinnen je een hele mooie carrière, nationaal of internationaal, bij een multinational, een mkb-bedrijf of alles daartussen, kunt opbouwen.”

Bedrijven aan zet

Maritime by… bestaat uit een arbeidsmarktstrategie met bijbehorende toolkit waarin onder andere masters voor flyers, banners en advertenties voor on- en offline gebruik zijn opgenomen. Maas: “Bedrijven kunnen daar nu al mee aan de slag. Het is de bedoeling dat zij verhalen van medewerkers plaatsen. Dit kan op hun eigen website, maar ook op de website www.maritimebyholland.nl. Die verhalen moeten uiteraard wel aansluiten op de doelgroep want voor een 14-jarige is iets anders belangrijk dan voor een 20-jarige. Ze kunnen lezen wat een bepaald beroep inhoudt, wat er zo leuk aan is, welke uitdagingen worden aangepakt en bijvoorbeeld welke opleiding ze daarvoor moeten volgen. Zo creëren we met elkaar een database met mooie, echte, elkaar versterkende verhalen over het werken in de maritieme sector.”

Kee: “De verhalen moeten worden verteld door rolmodellen. Het moeten enthousiaste verhalen zijn die de doelgroep raken. Pas dan kun je ze ook de opening bieden naar de maritieme sector toe. Dat is best nog wel een kunde, dat realiseren we ons heel erg, maar we zijn blij met de toolkit en de eerste positieve reacties.”

Een database met enthousiaste verhalen over het werken in de maritieme sector.

Leven lang ontwikkelen

Kee vervolgt: “Bedrijven moeten elkaar ook niet altijd als concurrenten zien, maar kijken op welke punten ze kunnen samenwerken. Dat is noodzaak, anders ben ik bang dat de maritieme sector in Nederland over een aantal jaar niet meer bestaat. Samenwerken is ook zorgen dat mensen een mooi carrièrepad binnen de sector kunnen volgen. En zich een leven lang kunnen ontwikkelen zodat ze geen baan, maar een loopbaan binnen de maritieme sector hebben. Dat betekent ook dat je elkaar iets moet gunnen. Stapt bijvoorbeeld een engineer over naar een ander bedrijf of andere bedrijfstak binnen de maritieme sector, dan moeten we blij zijn dat hij voor de sector behouden blijft. Er liggen genoeg uitdagingen die gezamenlijk moeten worden opgepakt en dat is ook uitdagend voor de jonge technici. Zo is de hele verduurzaming een onderwerp waar ze echt hun tanden in kunnen zetten en mee aan de slag kunnen.”

Tweede schil bereiken

Ook Watertalent is enthousiast over de campagne. Van den Berg: “De essentie van branding is herkenning. De groep werknemers waarvan de familie in de maritieme sector werkt of heeft gewerkt, is al bekend met de sector. Maar we moeten zorgen dat we de schil daarbuiten bereiken. Met Maritime By… gaan we de vijver met technici vergroten en de tweede schil aanspreken, zoals de zij-instromers die nu bijvoorbeeld in de auto-industrie werken. In feite is het vergelijkbaar met onze employer branding voor werkgevers in de Haven & Industrie. Uit ervaring weet ik dat het werkt om vanuit een collectief te werken om zichtbaar te zijn op de arbeidsmarkt.”

Er liggen genoeg uitdagingen die we gezamenlijk moeten oppakken, dat is ook uitdagend voor de jonge technici.

Bewegen

Uitdagingen voldoende dus. Maas: “Over twintig jaar zijn er nog steeds schepen maar de technieken om deze te bouwen, te onderhouden en mee te varen zullen veranderen. De sector wordt dynamischer en flexibeler. Dat moet ook. Cross overs met vakgebieden als elektrotechniek en big data worden steeds belangrijker. Daarin moeten we bewegen, samen en met elkaar en rekening houden met maatschappelijke uitdagingen en kansen. Een mooie uitdaging die veel jongeren die de sector nu niet kennen zal aanspreken. Maritime by… you!”

Op https://www.maritiemland.nl/maritimeby is alle achtergrondinformatie over de campagne Maritime by… opgenomen. Ook staat daar de editor en het werkboek waarmee bedrijven zelf aan de slag kunnen.

www.maritimebyholland.nl

www.watertalent.nl

Tekst

Conny Rijken

Beeld

Remie Kranendonk

Meer artikelen

Een machine die altijd draait

3 januari 2020

De haven blijft een apart fenomeen: fysiek, aanwezig en toch ongrijpbaar. Voor wie iets met de haven heeft is het geen uitgestrekt industriegebied. Het voelt...

Lees het hele artikel

Waterwoud, het cadeau van Van Oord

2 januari 2020

Vorig jaar bestond de Rotterdamse maritieme aannemer Van Oord 150 jaar. En wie jarig is, trakteert, dachten ze. Daarop heeft Van Oord het allereerste Maaspoint...

Lees het hele artikel