Het mooiste beroep van de wereld

26 februari 2024

Voor wie er naar op zoek is weet: goed personeel is lastig te vinden. Ook in het cargadoorsvak is de vraag groot. Vandaar dat cargadoorworden.nl in het leven is geroepen. Met hun campagne probeert Marco Tak, directeur van de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), echte regelaars zoals Mark Broos te strikken voor het vak. Een nobele taak, beamen beide mannen, want: ‘Het is het mooiste beroep van de wereld’.

“Kijk eens om je heen”, zegt Marco Tak, directeur van belangenvereniging VRC. “Dat jij die oorbellen draagt, dat schilderijtje aan de muur hebt hangen en dat kopje in je handen hebt, daar hebben de cargadoors hoogstwaarschijnlijk een bijdrage aan geleverd. Maar liefst negentig procent van de handel komt via zee. Wist je dat? Al die handel, daar zijn cargadoors mee gemoeid geweest.”

Tak stroomt over van de liefde voor zijn vak. Met de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) vertegenwoordigt hij de belangen van zijn vakgenoten. Juist, de cargadoors. Het is een onbekend woord voor de gemiddelde leek. Maar met Taks uitleg wordt het behapbaar. “Een cargadoor is iemand die een schip begeleidt met het naar binnen en buiten varen in de haven en het laden en lossen van lading”, legt hij uit. “We zijn in principe het verlengstuk van de reder, het schip en de kapitein. We schakelen met alle private en publieke partijen in een haven. We zorgen ervoor dat er contact is met alle autoriteiten die met het schip, de lading en bemanning te maken hebben. Denk aan de Douane, de NVWA en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Bij binnenkomst geven we dan door: dit schip komt deze lading laden en lossen. Maar ook als er bemanning van boord moet. Dan regelen we die bemanningswissel.”

24 uur per dag
Het is een opdracht die 24 uur per dag en 365 dagen per jaar doorgaat. “We leven nu eenmaal in een economie die door blijft draaien”, gaat Tak verder. “Daarom kun jij je pakketjes bestellen. Het is niet niks om daar middenin te staan. Maar het is een prachtig beroep waarvoor we dus op zoek zijn naar mensen.”

Met de vergrijzing op komst, hebben Tak een zijn collega’s liever gisteren dan vandaag nog nieuwe mensen in het werkveld. Ook zijn innovatie en een nieuw elan zeer welkom. Vandaar dat cargadoorworden.nl in het leven is geroepen. Ofja, een nieuw leven is ingeblazen. De zoektocht naar goede mensen is van alle tijden, de campagne bestond al. Enkel de vorm is veranderd. Met hun nieuwe website worden opleidingen aangedragen en worden verhalen van echte cargadoors verteld, onder andere die van Mark Broos (29).

Op een tegeltje
Broos werkt voor Dynamic Port Agencies als Operations Manager. Na zijn opleiding ‘Manager Havenlogistiek’ (tegenwoordig Specialist International Havenlogistiek Niveau 4) aan het Scheepvaart & Transport College (STC) ging hij aan de slag bij het familiebedrijf. Hij groeide van stagiair door naar cargadoor naar zijn huidige functie. Inmiddels doet hij al 7 jaar dit werk. “Ik ben er als het ware ingerold”, vertelt hij. “Door ervaring op te doen en cursussen te volgen kwam ik op deze plek terecht. Het vak ligt me goed, en kijk eens waar ik zit. Dat is toch prachtig?” Broos belt in via Zoom. Achter hem hangt een groot schilderij aan de muur waarop verschillende schepen te zien zijn. “Twee jaar geleden zijn we met het kantoor vanuit Schiedam naar Maassluis verhuisd. Nu zit ik hier aan de Waterweg te werken.” Broos draait de camera om. Op de muur hangt de tekst ‘If nothing is sure, everything is possible’. Het is een tekst die op zijn lijf lijkt geschreven. “Als je hier werkt dan is dit wel het motto: kan niet bestaat niet”, vult hij aan. “Je bent echt een dienstverlener in dit vak. Je moet regelen dat je de vraagstukken fixt voor je klant. Als je dat goed kan, dan staat daar genoeg tegenover.”

‘Voor mensen die niet gewend zijn om actief problemen op te lossen, is dit misschien niet het juiste beroep.’

Broos heeft hart voor de zaak. Daarom vindt hij het ook belangrijk om bij te dragen aan de campagne cargadoorworden.nl. Ook hij ziet dat het lastig is om talent binnen te halen. “De vraag is groot en het aanbod is nihil. Je ziet dat bedrijven met elkaar concurreren voor nieuwe mensen. Jonge mensen wisselen daarom sneller van bedrijf. Ook kunnen ze meer eisen stellen. Ik zie dat veel mensen geen zin meer hebben om ’s nachts of ’s avonds te werken. Wat dat betreft zijn de tijden wel veranderd. Werken in de haven klinkt misschien als vies werk, dat kan afschrikken. Maar het is denk ik vooral belangrijk om duidelijk te maken dat dat absoluut niet het geval is. Als je net begint moet je misschien soms naar schepen, maar het werk van een cargadoor vindt voornamelijk plaats op een kantoor.”

Stressbestendig
Naast zijn werk is hij penningmeester bij de ‘Rotterdamsche Waterklerken Vereeniging’. Het helpt hem om nog meer te begrijpen van de havenwereld. Maar ook om meer mensen te leren kennen. Juist in zijn vak is dat van belang. “Als je een probleem hebt met een andere agent, dan moet je het recht kunnen breien. Als je elkaar al kent, kun je meer van elkaar hebben.”

Het sociale aspect is volgens hem ook het leukste onderdeel van zijn werk. Maar ook het oplossen van problemen die zich voordoen, en met zo min mogelijk vertraging de klant blij maken, is waar hij het voor doet. Al kan het hier en daar ook heel stressvol zijn. “Voor mensen die niet gewend zijn om actief problemen op te lossen, is dit misschien niet het juiste beroep. Je moet wel stressbestendig zijn ja. Maar voor mij zit daar juist de uitdaging in.”

Puzzelen
Of hij in zijn vriendengroep vroeger ook al de regelaar was? “Ja dat zit wel in mij. Ik vind het leuk om te puzzelen en steeds weer een nieuw project en juiste planning te maken. Ik weet van mezelf dat ik dat overzicht kan behouden, daar ben ik goed in.”

Het is de haven die de ogen van Tak en Broos doen twinkelen als ze het hebben over hun werk. “Hoewel de haven klinkt als iets heel groots, is het alsnog een kleine wereld”, vertelt Broos. “Je leert door dit vak iedereen kennen. Daarnaast ken ik ook iedere ligplaats in de Rotterdamse haven. Voor je het weet sta je er middenin, het is mooi om aan zoiets groots bij te dragen.” Met deze campagne hopen ze de liefde voor het cargadoorschap over te brengen naar de jongeren die gemotiveerd zijn om er meer over te leren. “Er liggen veel mogelijkheden”, aldus Broos. “We zoeken mensen die leergierig zijn en van aanpakken houden. Ze moeten ons alleen weten te vinden. Hopelijk doen we met deze nieuwe campagne een stap in de goede richting.”

Tekst

Lieke Mooren

Beeld

Lennaert Ruinen

Meer artikelen

Onze Haven editie +17

29 februari 2024

De haven van Rotterdam, met zijn indrukwekkende infrastructuur en dynamische gemeenschap, is een plek vol inspiratie en avontuur. Het is een wereld op zich, waarbij...

Lees het hele artikel

15x de leukste havenrestaurants van Rotterdam

26 februari 2024

Rotterdam, dat zijn oorsprong vindt in 1250 als een bescheiden vissersdorp, is in 2024 uitgegroeid tot de grootste havenstad van Europa. Hoewel de haven geleidelijk...

Lees het hele artikel