‘Voor de nieuwsgierige aagjes onder ons’

3 januari 2020

Niet alleen het centrum van Rotterdam is prachtig, de haven is net zo adembenemend. Industrieel Toerisme Rotterdam organiseert tours op maat met gekwalificeerde gidsen die gezelschappen door haven en stad kunnen loodsen. Zo kun je alles zien wat jij wilt en wordt er op elk detail gelet. In gesprek met eigenaar Irma de Winter, die verliefd is geworden op de haven en deze liefde wil delen door iedereen een unieke ervaring in de haven te bezorgen. Na een op maat gemaakte tour weet zij zeker dat ook jij verliefd bent geworden op onze haven. 

Hoe is Industrieel Toerisme ontstaan?

“In 1997 zijn wij dit project gestart bij mijn toenmalige werkgever, destijds met subsidiegelden. Het initiatief is genomen door het Ministerie van Economische Zaken, dat in de jaren ‘90 een stimuleringsbeleid voerde voor de toeristische sector. Het toenmalige Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam, unit Innovatie en Toerisme, had dit initiatief opgepakt voor de stad.

De ontwikkelingsmogelijkheden zijn gezocht in nieuwe combinaties, die zowel voor bezoekers als deelnemende bedrijven meerwaarde konden bieden. Bestaande elementen van toeristisch-recreatieve aard en van zakelijke aard zijn gecombineerd, wat een toeristisch en zakelijk effect moest hebben. Voor het bedrijfsleven zelf lag er de kans een breder bewustzijn te creëren. Zo biedt Industrieel Toerisme faciliteiten voor belangstellenden op toeristisch, zakelijk en educatief gebied. Toen in 2004 de subsidies werden stopgezet, heb ik Industrieel Toerisme zelfstandig voortgezet.”

Waar komt de naam ‘Industrieel Toerisme’ vandaan?

“Daarmee bedoelen we de ‘industriële toerist’, een zakelijk of educatief gerelateerde bezoeker. De kernwoorden in het toeristisch industrieel product zijn kennis, kunde en plezier. Het moet de bezoeker een kijkje achter de schermen bieden. Letterlijk het bezoek natuurlijk, maar ook figuurlijk: door de kennis en expertise van de gidsen.”

Waarom spreekt de haven van Rotterdam je zo aan?

“Vroeger werkte ik bij de Holland Amerika Lijn, een cruisevaartonderneming. Het bedrijf had toen nog een thuisbasis in de haven van Rotterdam. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik in mijn lunchpauzes even op het balkon ging zitten om te genieten van het uitzicht. Hier is mijn liefde voor de haven ontstaan.”

Wat maakt Industrieel Toerisme speciaal?

“Dat is te danken aan de kennis, het gastheerschap en enthousiasme van de gidsen. De meeste gidsen die ik werf zijn gepensioneerde mensen die hebben gewerkt in de haven. Zij zijn in hart en nieren Rotterdammers en daardoor raken zij nooit uitverteld over de haven en alles wat daarbij komt kijken. De gids geeft de meerwaarde aan de rondleiding. Ook spreken de gidsen, naast Nederlands, nog vele andere talen. Dit is handig omdat meer dan 50 procent van de klanten uit het buitenland komt.

Met diverse bedrijven in de haven hebben wij afspraken gemaakt en mogen wij de terminals betreden met onze gezelschappen. Onder andere met de ECT Delta-Terminal (Europe Container Terminal), twee APM-Terminals – APM-Terminals Maasvlakte II en APM-Terminals Rotterdam – en de EMO-Terminal. De bezoeken gaan in goed overleg met de bedrijven, zodat we de bedrijfsprocessen niet verstoren.

In 2009 startte de aanleg van Maasvlakte 2. Dit is het meest sprekende voorbeeld van innovatieve en duurzame havenontwikkeling in Rotterdam. Het Havenbedrijf Rotterdam heeft daar een informatiecentrum gebouwd en dat was een mooie plek voor een stop met onze gezelschappen. We bezoeken het gebied zelf met zijn vele nieuwe bedrijven en we gaan naar informatiecentrum Futureland. Hierdoor werd het mogelijk klanten nog meer te laten zien.”

Hoe ziet zo’n tour eruit en voor wie zijn ze bedoeld?

“Elke tour wordt op maat gemaakt, alle wensen van de klant verwerken we erin. Je kan reizen per touringcar of boot. En een tour kan ook in combinatie met sociale en actieve programma’s in de stad. Bovendien hebben wij een afspraak met de Euromast om met onze gidsen op het platform uitleg te geven bij het uitzicht. Veel van die rondleidingen geven we aan banqueting-groepen: tussen de gerechten door, wat het extra speciaal maakt.

Af en toe ga ik ook wel mee met de tours omdat ik het leuk vind mijn klanten te zien en te spreken en hun reacties te horen. Maar ik vind het ook gewoon nog steeds imposant hoeveel containers er op een schip zitten en wat het verhaal daarachter is. De tours zijn voor iedereen: van deelnemers aan een congres en medewerkers en studenten van Universiteiten en Hogescholen, tot serviceclubs zoals Rotary’s, Lions, Business en Ondernemersverenigingen.

Voor de individuele toerist heeft Spido een nieuwe tour ontwikkeld, de Haventijdreis. Een bustocht naar Maasvlakte 2 en lokaal anderhalf uur varen met een van onze gidsen. Voor als je je opa of oma een keer wil verassen.”

 Zie www.industrieeltoerisme.com

Tekst

Julia van den Bout

Beeld

Industrieel Toerisme Rotterdam

Meer artikelen

Er zit muziek in onze haven

3 januari 2020

Rotterdam heeft met het Eurovisie Songfestival 2020 een evenement van wereldklasse binnengesleept. We kunnen er in de stad écht niet meer omheen. Alles staat de...

Lees het hele artikel

De Verkeersonderneming: met elkaar op weg voor een betere mobiliteit in de regio

3 januari 2020

De aanleiding was de aanpak van de A15 ruim tien jaar geleden. De Verkeersonderneming, met als doel het bevorderen van de verkeersdoorstroming en bereikbaarheid, werd...

Lees het hele artikel