Een twee jaar durende reis om de wereld: van Rotterdam naar München, door Azië, via het Midden-Oosten en Zuid-Europa, dwars door Amerika en ten slotte naar Scandinavië. Wie droomt daar niet van? Voor Container 42 is de reis begonnen. De komende jaren zal de container zoveel mogelijk data verzamelen en de wereld laten zien met welke technieken logistieke processen kunnen worden geoptimaliseerd.
Container 42 maakte begin juni een eerste stop in München en was daar te bezichtigen tijdens de beurs Transport Logistic 2019. Op de beurs was veel belangstelling voor “the smartest container this planet has ever seen!” Zo is Container 42 uitgerust met sensoren en communicatietechnologie. Hij meet tijdens zijn reis vibratie, helling, positie, geluid, luchtvervuiling, vochtigheid en temperatuur. De container is daarnaast ook uitgerust met zonnepanelen om te zien hoeveel energie een container op een containerschip, een trein of een truck kan oogsten tijdens de reis.
Asia Tour: voyage of discovery
De reis naar München was een mooie tocht om alle apparatuur te checken. Terug in Rotterdam is de container voorzien van een uniek slot en optimaal getuned. Daarmee is Container 42 nu klaar voor de twee jaar durende dataverzamelreis om de wereld.
De Aziatische tour is de eerste officiële etappe van Container 42. De reis begon in de haven van Rotterdam op 11 oktober 2019. De container is vervoerd door een binnenvaartschip naar Tilburg via de West-Brabant corridor. Terminals in het achterland consolideren ladingen, om zo wachttijden bij Rotterdamse terminals te vermijden. Dat is het succes van de West-Brabant corridor. Vanaf Tilburg gaat de reis verder per trein met de zogenaamde Rotterdam-Tilburg-Chengdu Express. De eerste etappe duurt ongeveer 2-3 maanden en gaat na Rotterdam, Tilburg en Chengdu verder naar Shanghai, Busan, mogelijk Tokio, Singapore, Sohar, Suez Channel, Barcelona, Algeciras en weer terug naar Rotterdam.
Smartest port
Met de ambitie om de smartest port te zijn, neemt Rotterdam het voortouw in de digitale transformatie van haven en logistiek. Disruptieve trends als energietransitie en digitalisering veranderen onze wereld onherroepelijk en definitief. De impact van deze trends voor de haven is enorm. Als de haven van Rotterdam de volgende vijfhonderd jaar nog wil bestaan, moet zij de slimste zijn. De haven moet in staat zijn zichzelf aan te passen aan de veranderde wereld door te transformeren tot een compleet gedigitaliseerde en klimaatneutrale haven. De sleutel daarvoor ligt bij digitalisering.
“Container 42 is een metafoor voor de digitale transformatie van de haven.”
Autonoom varen
Container 42 is een metafoor voor die transformatie. We sturen deze slimme container de komende twee jaar op wereldreis. Zo verzamelen we data. De verzamelde gegevens helpen inzicht te geven in de uitdagingen in transport en logistiek en dragen bij aan de ontwikkeling van een zogenaamde digital twin van de haven: een digitale representatie van de werkelijke, fysieke haven. Het huidige Internet of Things-platform van het Havenbedrijf Rotterdam legt hiervoor de basis.
Via dit cloudplatform verzamelt en verwerkt het Havenbedrijf Rotterdam nu al data, afkomstig van sensoren in de haven. Zo komt er realtime informatie binnen over onder meer infrastructuur, water en lucht en kan de Rotterdamse haven de dienstverlening verder verbeteren. Verdere digitalisering in de Rotterdamse haven leidt tot nog veiligere, betrouwbaarder en snellere doorvoer en stelt Rotterdam in staat in de toekomst autonome schepen in de haven te verwelkomen. Het is niet de vraag of, maar wanneer autonome schepen de haven van Rotterdam aandoen.
Een reportage van de start van de wereldreis van Container 42, de Asia Tour, is te vinden op de website weare42.io. Hier kun je ook de reis van Container 42 volgen.
Stilstaande fabrieken, minder containers, dreigende faillissementen en werkloosheid; de Rotterdamse haven staat sinds de uitbraak van corona voor enorme uitdagingen. Met een toegevoegde waarde van...
Lees het hele artikel Rotterdam heeft met het Eurovisie Songfestival 2020 een evenement van wereldklasse binnengesleept. We kunnen er in de stad écht niet meer omheen. Alles staat de...
Lees het hele artikel