Trainen op alles wat fout kan gaan

2 januari 2020

Bij STC-KNRM, op de Heijplaat in Rotterdam, lijkt het alsof er altijd wel een calamiteit aan de hand is. Ook al is de Rotterdamse haven een van de veiligste havens ter wereld. Maar, geen nood. Hier bij STC-KNRM is er niks aan de hand. Het is juist de bedoeling dat er van alles gaande is: hier worden safety trainingen gegeven voor verschillende maritieme branches. Zo zorgt STC-KNRM ervoor dat mensen weten hoe te handelen als er wel een echte calamiteit is. 

Marja Walraven is manager marketing & sales bij het bedrijf. Haar kantoor heeft prachtig uitzicht over de Heijsehaven en op de pier van STC-KNRM waar veel praktijktraining wordt gegeven. Ze kijkt uit het raam: “Onze faciliteiten zijn recent groots uitgebreid en onder andere uitgerust met een gondel op een 17 meter lange mast, boatlandingfaciliteiten en terrassen die de pier verbreden voor meer bruikbare trainingsruimte. De recent compleet vernieuwde brandcontainers hebben diverse ruimtes waar branden met verschillende brandstoffen onder gecontroleerde omstandigheden geblust worden tijdens de training.”

“Dat doet wat met je lichaam”

Rondje door de haven varen

“Naast de windmolen is vooral de boatlanding een mooie aanwinst, want ga er maar aanstaan als jij met een boot op zee vaart naar een windmolen om bijvoorbeeld onderhoud te plegen en je dan moet overstappen op de trap van een windmolen. We gaan bij deze training met onze cursisten eerst een rondje door de haven varen en dan naar de trap voor de boatlandingtraining. Het dynamische van varen en overstappen op een vaste trap, dat doet wat met je lichaam. Dat willen we de onderhoudsmensen meegeven. Je kan bij de windmolen trainen op hoogte, werken in een besloten ruimte en afdalen via het noodluik. Alles heeft hier te maken met veiligheid. Wij willen dat veiligheid in je DNA komt te zitten, zoals mijn collega dat altijd zo mooi zegt.”

Veel bedrijven weten dan ook STC-KNRM te vinden, zegt Walraven. “Binnenkort verwachten we weer veel cursisten. Eenmaal in de vijf jaar moeten zeevarenden getraind worden voor de STCW-herhalingscursussen. Wij houden bij wanneer wie voor welke training geweest is en roepen de deelnemers op voor herhalingscursussen. Zo weten we ook wanneer de drukte gaat toenemen.” Bang voor drukte op de pier is Walraven overigens niet. “Aan de andere kant van de pier hebben we ons Fire Safety Training Centre waar ook trainingen gegeven worden. We hebben met name geïnvesteerd in praktische training ruimte en portfolio uitbreiding.”

Veranderende veiligheidseisen

In de snel veranderende hedendaagse wereld, veranderen veiligheidseisen mee. “Soms gebeurt het dat veiligheidseisen pas na een aantal incidenten worden aangepast, dan ontwikkelen wij daar een training voor. We hebben daarom zitting in de diverse organisaties om goed op de hoogte te zijn van die wisselende veiligheidseisen. Dan kunnen wij daarop inspringen en zorgen dat wij een van de eersten zijn om de aangepaste eisen om te zetten in te behalen competenties en kunnen dit in de trainingen aanbieden”, geeft Riemert Moleman, directeur STC-KNRM, die bij het gesprek aangeschoven is, een inkijkje in hoe trainingen tot stand komen. “Wij proberen voortijdig aan onze klanten bekend te maken wat er gaat veranderen.”

Kijkend naar een van de schepen die afgemeerd ligt in de achtertuin van de locatie, vertelt Moleman dat dit schip het ene moment in een offshoregebied kan werken en het andere moment een opdracht kan krijgen in een windmolenpark.

“De certificeringen van de zeevarenden moeten daarvoor geschikt zijn. Het kan gebeuren dat we vandaag een cursus geven en dat er volgende week een aanvullende training bij moet. En de week daarna nog eentje. Wij doen dat via maatwerktrainingen waarbij wij ervoor zorgen dat de deelnemers alle verplichte competenties af kunnen vinken binnen een bepaalde tijd”, vult Walraven aan.

De cursisten moeten de trainingen volgen in een verlofperiode, dus wanneer ze vaak na maanden weer eens aan wal zijn. Walraven: “In de tijd dat ze thuis zijn, moeten ze hun certificaten weer op orde krijgen. Anders mogen ze de volgende periode niet aan boord. Je kan je voorstellen dat een cursist er dan ook niet op zit te wachten om iedere keer terug te komen wanneer hij of zij weer eens thuis is.”

Mogelijke ongevallen

Om de diverse gevaren van offshore-werk in kaart te brengen en daar gepaste cursussen voor aan te bieden, vraagt STC-KNRM bedrijven waar ze nauw mee samenwerken de veel voorkomende gevaren en mogelijke ongevallen door te geven. “De bedrijven zijn vanzelfsprekend bereid dat met ons te delen, want zo kunnen we op maat gemaakte cursussen voor hen maken. En dat geldt ook voor individuen in het bedrijf. Heb je claustrofobie of hoogtevrees, dan kunnen we daarop inspelen in de cursus”, laat Walraven weten.

Strategy is eaten by culture for breakfast”

“Soms is de cultuur in het bedrijf een oorzaak waar het met de veiligheid fout kan gaan”, weet Moleman. “Binnen grote bedrijven speelt de generatiekloof soms ook een rol. Je hebt daar veel mensen die al twintig jaar of langer op dezelfde manier werken en dus niet op verandering zitten te wachten. Daarnaast is er de jongere generatie die met andere ogen naar de veiligheid kijkt. Om die twee met elkaar samen te laten werken kan lastig zijn. Die cultuur van een bedrijf is groter dan de strategie die je kan bedenken. Of zoals mijn leraar altijd zei: Strategy is eaten by culture for breakfast.”

Veiligheidsmaatregelen

“Bijna alle incidenten komen door menselijk handelen: 99 van de honderd keer had het incident voorkomen kunnen worden als de mens goed geacteerd had. Het is aan ons om onze cursisten en de desbetreffende bedrijven zich daarvan bewust te maken. Veiligheidsmaatregelen zijn er niet voor niets”, vertelt Moleman op de vraag wat de oorzaak is van de meeste incidenten. “Dan sta je te lassen en moet je jezelf borgen, maar daardoor kan je net niet bij het laatste stukje. Dan maak je de borg even los en doe je het laatste stukje zonder borg. Niet om snel die klus af te maken … ze doen dat om van bovenaf geen gezeur te krijgen, omdat het anders te lang duurt.”

“Laatst hadden we hier honderd man Mobiele Eenheid helemaal bepakt en bezakt”

Overigens zijn het niet alleen offshorebedrijven die bij STC-KNRM komen trainen. Elk willekeurig bedrijf dat werkt aan de waterkant kan er komen trainen. Ook overheidsdiensten weten het bedrijf op de Quarantaineweg te vinden en daar is Moleman trots op. “Overheidsdiensten kiezen voor kwaliteit en hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten. Zo komen vanmiddag dertig mariniers die in basistraining zitten op de Van Ghentkazerne, maar ook de (zeehaven)politie komt trainen bij ons. Laatst hadden we hier honderd man Mobiele Eenheid helemaal bepakt en bezakt. Als ze in het water terechtkomen, met hun zware kleding, leren wij ze aan- en uitkleedprocedures. Dat kunnen ze in een rustige omgeving testen. Maar als de klant het wenst, kunnen wij de omstandigheden aanpassen en zo de training nog doeltreffender maken.” Moleman glimlacht: “We hebben toen de buurt wel even verteld dat ze hier gewoon aan het trainen waren en dat er bij ons niets ernstigs aan de hand was.”

Meer informatie over STC-KNRM?

www.stc-knrm.nl

Tekst

Mark Boninsegna

Beeld

Eric Bakker

Meer artikelen

Waterwoud, het cadeau van Van Oord

2 januari 2020

Vorig jaar bestond de Rotterdamse maritieme aannemer Van Oord 150 jaar. En wie jarig is, trakteert, dachten ze. Daarop heeft Van Oord het allereerste Maaspoint...

Lees het hele artikel

Op zoek naar een Port-Buddy!

31 december 2019

Tien jaar geleden had ik een bijzondere ‘buddy’: toenmalig havenwethouder Mark Harbers. Als jongerenwethouder mocht ik een jaar lang met hem meelopen in de Rotterdamse...

Lees het hele artikel