De haven van Rotterdam verwelkomde 4 november voor het eerst de MSC Grandiosa, het nieuwste vlaggenschip van de Italiaanse rederij MSC Cruises. De MSC Grandiosa werd op 31 oktober afgeleverd op de scheepswerf van Chantiers de l’Atlantique in Saint-Nazaire, Frankrijk en is uitgerust met een uitgebreide reeks toonaangevende milieutechnologieën en andere oplossingen. Met dit schip zet MSC Cruises een belangrijke stap op weg naar uitstootvrij cruisen.
Aan boord van het schip, waar ruimte is voor 6.334 passagiers, werd de maiden call gevierd met een speciaal evenement georganiseerd voor reisagenten, touroperators en media. Alle aanwezigen bleven ook overnachten om het schip optimaal te kunnen ervaren. Een reden om dit kennismakingsbezoek in ons land te houden, was het stimuleren van het aantal boekingen van Nederlandse cruisegangers. Ons land blijkt achter te blijven in aantal boekingen ten opzichte van de Britten, Duitsers, Italianen en Spanjaarden.
Meest duurzame schip van MSC Cruises
De MSC Grandiosa vervolgde zijn reis vanaf de Holland Amerikakade naar de Duitse stad Hamburg, waar het schip traditiegetrouw werd gedoopt door de Italiaanse actrice Sophia Loren. Het schip heeft een hybride uitstootreinigingssysteem dat zwavelemissie met 97 procent vermindert. Ook is er een selectief katalytisch reductiesysteem dat uitlaatgassen omzet in onschadelijk stikstof en water. MSC Grandiosa beschikt verder over een innovatief afvalwaterreinigingssysteem dat voldoet aan de hoogste internationale normen; afvalwater heeft na het uitgebreide zuiveringsproces bijna-drinkwaterkwaliteit. Dit in combinatie met andere besparende maatregelen als warmteterugwinning en ledverlichting, maakt MSC Grandiosa tot de meest duurzame MSC-aanwinst ooit.
Uitgebreid vermaak aan boord van MSC Grandiosa
Ook de gasten varen wel bij MSC Grandiosa. Zo heeft het schip een 93 meter lange luchtpromenade in mediterrane stijl als sfeervolle ontmoetingsplek vol met specialiteitenrestaurants en winkels. Op entertainmentgebied heeft het schip twee gloednieuwe Cirque du Soleil at Sea-shows, exclusief ontwikkeld voor het cruiseschip. Verder is er genoeg vertier aan boord zoals een casino, bowlingbaan, F1-simulatie, wellness center en diverse zwembaden met glijbanen. Voor cultuurliefhebbers is er het museum met originele etsen van impressionist Edgar Degas, voor kinderen zijn er speelruimtes ontworpen in samenwerking met LEGO en Chicco. Verder kunnen sportieve gasten gebruikmaken van de grote fitnessruimte en een heuse indoor sporthal. Daarnaast is elke hut uitgerust met virtuele persoonlijke cruise-assistent ZOE die gasten helpt te navigeren door het uitgebreide aanbod aan boord. Na haar inaugurele reis ging de MSC Grandiosa op 23 november haar reguliere achtdaagse cruiseprogramma over de Middellandse Zee varen. Dit doet zij twaalf maanden, waarna ze, in de winter van 2020, in Zuid-Amerika zal gaan varen.
MSC Cruises
MSC Grandiosa en tien andere schepen uit de vloot van zeventien schepen van MSC Cruises zijn nu toegerust voor schonere emissies met hybride EGCS die 97 procent zwaveldioxide uit de schoorsteen van een schip verwijdert. De zes andere schepen van de vloot zijn tegen het einde van 2021 van deze nieuwe technologie voorzien en zullen tot die tijd zwavelarme brandstoffen gebruiken. Daarmee voldoen ze te allen tijde volledig aan de strengste bestaande en nieuwe maritieme voorschriften.
MSC Grandiosa is de eerste van drie Meraviglia-Plus-schepen die zich aansluiten bij de vloot van MSC Cruises. In 2020 gevolgd door MSC Virtuosa en in 2022 door de LNG-aangedreven World Class MSC Europa. Het is het vijfde nieuwe schip van MSC Cruises dat in dienst wordt genomen in de afgelopen dertig maanden en het maakt deel uit van het plan van de onderneming om tussen 2017 en 2027 in totaal dertien innovatieve, milieuvriendelijke cruiseschepen te bouwen. In dit plan zijn ook nog eens vier schepen opgenomen om te gaan opereren onder een nog te noemen luxe cruisemerk.
World Class is het zesde nieuwe prototype ontwikkeld door MSC Cruises. De schepen worden gekenmerkt door hun revolutionaire architectuur, milieuprestaties en energiezuinig ontwerp, inclusief een rechte boeg om de stabiliteit van het schip verder te verbeteren en nog meer gastencomfort te bieden.
Tien jaar geleden had ik een bijzondere ‘buddy’: toenmalig havenwethouder Mark Harbers. Als jongerenwethouder mocht ik een jaar lang met hem meelopen in de Rotterdamse...
Lees het hele artikel De digitalisering maakte de afgelopen decennia een enorme opmars. We kunnen het ons toch niet meer voorstellen om op de conventionele manier te moeten werken?...
Lees het hele artikel