Sinds Kari-Pekka Laaksonen in 2020 het roer overnam bij Samskip, heeft hij het thema duurzaamheid bij de transportreus naar een volgend niveau getild. In de dynamische wereld van logistiek is manager sustainability Laurens Dourleijn zijn duurzaamheidskompas. Beiden geloven dat individuele bijdragen als mens belangrijk zijn, maar dat de grootste impact komt van bedrijven die zich vanuit hun kern verantwoordelijk voelen voor de planeet. Samskip steekt bewust haar nek uit. Niet alleen door zelf voorop te lopen, maar door de hele transportketen met elkaar te verbinden en te inspireren. Verduurzamen doe je samen.
Wat maakt Samskip voor jullie speciaal?
Kari-Pekka: “Na functies in de auto-, papier- en olie-industrie, maakte ik in 2012 voor het eerst kennis met short chain logistiek. Het was een eyeopener. Als CEO bij Samskip werd die fascinatie alleen maar groter. We bedienen een breed scala aan branches en ’s werelds toonaangevendste consumentenmerken. In totaal zo’n 3000 klanten. Het is interessant om te zien hoe verschillend elk bedrijf opereert, ook ten aanzien van duurzaamheid. Het vervoer van zowel goederen als passagiers is goed voor ruim twintig procent van de CO2-uitstoot. Als individu, bedrijf en sector zijn we het aan onszelf verplicht om gezamenlijk onze verantwoordelijkheid te nemen.”
Laurens: “Tijdens mijn studie bedrijfskunde in Rotterdam groeide een intrinsieke motivatie om bij te dragen aan een betere wereld. Duurzaamheid is ook de nieuwe economische realiteit. Er ligt een enorme uitdaging, maar ook een enorme kans voor bedrijven die begrijpen dat de wereld verandert en zich willen aanpassen. Samskip toonde zich zo’n bedrijf, toen ik hier drie jaar geleden aanklopte voor een baan. Sinds 2024 mag ik leidinggeven aan het Sustainability Team en diverse duurzaamheidsprojecten. Van strategisch beleid tot decarbonisatie van onze vrachtwagens, schepen en kantoren, en het verzamelen van gegevens als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.”
Is duurzaamheid ook een persoonlijke passie?
Laurens: “Absoluut. Ik vlieg bewust een stuk minder en fiets vaak naar kantoor. Bij duurzaamheid moeten we niet alleen wijzen op individuele actie. De grootste verantwoordelijkheid ligt bij het bedrijfsleven en de overheid om duurzame keuzes voor de consument te stimuleren. Daarmee realiseren we de grootste impact in de kortste tijd. En daar wil ik graag aan bijdragen. Ons businessmodel werkt in ons voordeel.
Multimodaal transport was altijd al efficiënter en dus duurzamer. In een sector die nog steeds wordt gedomineerd door vrachtvervoer over de weg, kan multimodaal transport – dus óók gebruik maken van water en spoor – op zich al 70 procent minder CO2-uitstoot opleveren, nog los van het gebruik van groene brandstoffen.”
Kari-Pekka: “Thuis houden mijn dochters me scherp als het gaat om milieubewuste keuzes. En ja, dat betekent dat ze me soms streng toespreken als ik vergeet de lichten uit te doen. Nog zo’n kleine, maar impactvolle truc: stel je vriezer in op -15 graden in plaats van -18. Als we dat allemaal zouden doen, besparen we jaarlijks evenveel CO2-uitstoot als vier miljoen auto’s. Uiteraard rijd ik een elektrische auto, maar ik ben ook actief bezig met het verduurzamen van mijn huis, onder andere door het gebruik van een warmtepomp. Ik vind het belangrijk dat we allemaal bijdragen aan een betere planeet, zowel in ons privéleven als op bedrijfsniveau.”
Waarom legt Samskip haar focus op duurzaamheid?
Kari-Pekka: “Duurzaamheid is de verantwoordelijkheid van ons allemaal, zowel van individuen als van bedrijven. Binnen onze tak van sport willen wij de drijvende kracht achter verandering zijn en écht het verschil maken. Zoals gezegd, is de CO2-footprint van de transportsector groot, bijna een kwart van het totaal. Wij hebben de mogelijkheden om niet alleen onze brandstoffen, maar ook onze schepen en terminals te verduurzamen. Er zijn altijd manieren te vinden om processen te blijven verbeteren en aan te passen. Dit blijft niet onopgemerkt bij onze klanten, waarvan velen duurzaamheid ook hoog in het vaandel hebben staan. Met name fabrikanten van consumentengoederen gaan voorop in verduurzaming, omdat de consument dit van hen verwacht.”
Laurens: “Het is een kettingreactie. Wanneer deze bedrijven de verandering naar duurzaamheid eenmaal doorvoeren, trekken ze hun hele leveranciersbestand mee, waardoor ook weer andere bedrijven volgen. Wij hebben het geluk om met veel van deze bedrijven nauw samen te werken en de positieve veranderingen die zij doormaken van dichtbij mee te maken. Dit motiveert ons om binnen onze eigen branche eveneens proactief de transitie naar duurzaamheid te realiseren en andere bedrijven in onze sector daarbij te helpen en te inspireren.”
Hoe heeft de eerste Sustainability Day van Samskip daaraan bijgedragen?
Laurens: “Deze dag is een uitstekend voorbeeld van hoe wij verschillende stakeholders samenbrengen. Klanten, maar ook wetgevers, scheepsbouwers, motorontwerpers en leveranciers, en collega-bedrijven. Het was bijzonder dat alle belanghebbenden, die normaal nauwelijks contact hebben, hier samenkwamen om over duurzaamheid te discussiëren en stappen vooruit te zetten. We concludeerden dat duurzaamheid niet geïsoleerd binnen je eigen bedrijf kan gebeuren; je hebt de hele waardeketen nodig. Na afloop gaven veel deelnemers aan dat dit precies het soort bijeenkomst was dat ze nodig hadden.”
Kari-Pekka: “We waren getuige van de eerste online steel cutting ceremony, die het feestelijke begin markeerde van de bouw van onze twee Sea Shuttles, de eerste waterstof aangedreven containerschepen ter wereld. Vroeger zouden we hiervoor naar India zijn gevlogen, maar nu streamden we het live vanuit India naar onze conferentiezaal in Rotterdam. Een unieke ervaring die ons commitment aan duurzaamheid onderstreept.”
‘We liggen op koers richting netto.nuluitstoot in 2050. Het is zelfs onze ambitie om al tien jaar eerder, in 2040, CO2-neutraal te zijn.’
Is duurzaamheid in de hele organisatie verankerd?
Kari-Pekka: “Duurzaamheid is een van de vijf pijlers van de onze bedrijfsstrategie. Onze technische en operationele teams zijn voortdurend bezig met het vinden van schonere brandstoffen en technologieën. Daar zijn we trots op en dit laten wij ook intern zien. Onze medewerkers moedigen wij aan na te denken hoe zij zelf in kleine stappen veranderingen kunnen doorvoeren.”
Laurens: “Vorig jaar hebben we uitgebreid onderzoek gedaan onder onze medewerkers, van terminalmedewerkers tot klantenservice, om hun waarden, zorgen en kansen in kaart te brengen. Deze input vormde de basis voor ons duurzaamheidskompas, de kern van onze duurzaamheidsstrategie. Het zorgt ervoor dat duurzaamheid niet alleen een boardroom-onderwerp blijft, maar door de hele organisatie wordt gedragen en uitgevoerd.”
Op koers richting netto-nuluitstoot in 2050?
Laurens: “Het is zelfs onze ambitie om al tien jaar eerder, in 2040, CO2-neutraal te zijn. Ons recent gepubliceerde Duurzaamheidsrapport laat heel transparant zien dat we goed op weg zijn. Sinds 2020 is onze CO2-uitstoot met meer dan 20 procent afgenomen. Een jaarlijkse besparing van 50.000 ton CO2. Dit hebben we grotendeels bereikt door de overstap van fossiele brandstoffen naar biobrandstoffen en een klein beetje LNG. Het zijn altijd kleine stappen, maar deze leiden over de jaren tot grote verbeteringen.”
Hoe blijft Samskip als pionier in verduurzaming concurrerend?
Kari-Pekka: “In logistiek is de prijs helaas nog altijd doorslaggevend in onderhandelingen. Daarna komt betrouwbaarheid. Duurzaamheid zou wat ons betreft als derde dimensie een belangrijke rol moeten spelen. Niet veel bedrijven nemen die verantwoordelijk al, maar dat gaat zeker komen. Samskip heeft een langetermijnvisie. Hoewel duurzame investeringen nu op onze resultaten drukken, geloven we dat dit op de lange termijn rendabel zal zijn. Het vergt lef en overtuiging van bedrijven om deze stap te zetten. We dagen daarom wetgevers en politici uit om een gelijk speelveld te creëren. Dit is essentieel om pionier te blijven en duurzame veranderingen door te voeren.”
Wat is nog meer nodig om de vergroening te versnellen?
Kari-Pekka: “Bedrijven zijn afhankelijk van energieleveranciers voor toegang tot groene energie zoals waterstof. Zonder deze toegang is het bouwen van bijvoorbeeld waterstofschepen zinloos. Wetgeving speelt ook een cruciale rol; duurzame koplopers moeten worden gestimuleerd, niet gestraft. De transitie kost tijd door de nodige langdurige investeringen. Daarnaast is bewustwording essentieel: klanten en wereldleiders moeten duurzame strategieën volgen en strenge eisen stellen. Alleen samen kunnen we deze verandering realiseren.”
Tot slot. Wat zijn de laatste ontwikkelingen bij Samskip?
Laurens: “De twee nieuwe tools op onze website maken duurzaamheid voor onze klanten tastbaar. De CO2-calculator berekent eenvoudig de CO2-uitstoot van een transport van A naar B, terwijl een andere tool de reductie laat zien door de inzet van multimodaal transport, zoals treintransport en binnenvaart, in plaats van vrachtvervoer. Samskip heeft het grootste multimodale transportnetwerk van Europa, met een eigen railterminal in Duisburg en een zeevaartterminal in Rotterdam, en betrouwbare samenwerkingen met derden. Ons netwerk groeit voortdurend en we blijven investeren om het nog efficiënter en duurzamer te maken. Voor dit jaar zit er een aantal grensverleggende projecten in de pijplijn…”
De deadline voor deze column valt vaak samen met nieuws van of over mijn geliefde club. Dat is deze keer niet anders – manlief heeft...
Lees het hele artikel Het is februari 2024 wanneer ze elkaar per toeval ontmoeten. Max Sips, het gedreven 22-jarige boegbeeld van arbeidsmiddelaar Port of Opportunities, en Ferdi Bakker, ervaren...
Lees het hele artikel