De haven van Rotterdam is één grote proeftuin

24 november 2016

De Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht, kortweg de KRVE, bestaat sinds 1895. Dat is 121 jaar historie en band met de haven. Want, zo zegt bestuurslid en tweede voorzitter Gerrit van der Burg: “Zolang de haven van Rotterdam er is, zolang zijn er roeiers.” In al die jaren is er ongelooflijk veel veranderd. “Vroeger gebruikten de roeiers hun roeiboten, nu beschikken we over een hypermoderne vloot van ruim 60 schepen.”

Gerrit kan urenlang vertellen over de KRVE, al is het soms wat lastig niet afgeleid te worden door het fantastische uitzicht vanuit de kamer waar dit gesprek plaatsvindt. Met in de verte onder meer de Euromast en het gebouw van het Scheepvaart & Transport College (STC) en op slechts enkele honderden meters afstand de gigantische containerschepen die regelmatig voorbij varen.

Juiste chemie
“We hebben momenteel 300 roeiers en daarvan zijn er 270 lid van de vereniging, de rest is nog in opleiding. Deze vierjarige opleiding doen we in nauwe samenwerking met het STC. Zo’n 55 à 60 procent van de studenten rondt de opleiding af. Dat zijn de jongens met de ‘juiste chemie’. Zij worden eerst aspirant-lid en na zes jaar volwaardig lid van de KRVE.”

Uit de comfortzone
De afgelopen jaren kwam de KRVE in een stroomversnelling terecht. “We moesten uit onze comfortzone stappen en veel innovatiever worden. Door goed te luisteren naar onze leden over wat er in de praktijk speelt en door met anderen samen te werken, konden we in vrij korte tijd veel zaken realiseren. Zo besloten we om, samen met een jachtenbouwer, een werf neer te zetten. Die was aanvankelijk bedoeld om voor de KRVE boten te bouwen en te onderhouden. Werkzaamheden die we voorheen uitbesteedden, doen we nu in eigen huis. Inmiddels verzetten we op de werf ook veel werk voor derden en bouwen we werkboten voor onze collega’s in Amsterdam, IJmuiden, Delfzijl en Gent. We startten op de werf met 4 man. Nu is er een extra hal gerealiseerd en werken er 34 man.”

KRVE

ShoreTension
Ook op technisch gebied gaat de KRVE geen uitdaging uit de weg. Sterker nog, ze ontwikkelden de ShoreTension, een dynamisch hydraulische cilinder om schepen aan- en af te meren. “Deze cilinder plaatsen we op de kade tussen twee bolders en van daaruit gaat een tros naar de boot. Dankzij de cilinder kunnen we de druk op de tros meten en regelen. We kwamen op het idee van de ShoreTension door een ongeluk dat in 2007 in de Europoort plaatsvond. Een containerschip brak los door de wind en ging dwars door een oliesteiger, met enorm veel schade tot gevolg. We ontdekten dat de kracht op de trossen tussen het schip en de bolders veel hoger opliep dan men dacht, zeker als de wind erop stond. Dat kwam omdat de schepen steeds groter werden. Inmiddels plaatsen we dit systeem wereldwijd in 14 landen. Ook zijn op basis van onze bevindingen de richtlijnen van de International Maritime Organization aangepast. En daar zijn we als Rotterdamse club best trots op!”

Samenwerking
Samenwerking is essentieel in de haven, benadrukt Gerrit met klem: “Het vast- en losmaken van zeeboten is onze core business. Alles wat we verder doen, doen we in samenwerkingsverband. Met het Havenbedrijf, met de loodsen, de slepers, met rederijen en met allerlei andere bedrijven en organisaties. Zo gaan we binnenkort, samen met De Haas Maassluis, de botenlift van de onderzeeërs in hergebruik nemen. Ook ontwikkelden we een eigen fendersysteem, waardoor onze boten beter beschermd zijn als ze tegen de kade aan botsen. Datzelfde systeem zit nu ook op de loods- en sleepboten, want zij hebben met dezelfde problematiek te maken. De koppeling tussen praktijk en product moet heel kort zijn. De haven van Rotterdam is voor dit soort innovaties één grote proeftuin.”

Ogen en oren
De KVRE werkt ook samen met de havenpolitie en de douane. “In de haven van Rotterdam is veel activiteit, maar er zit wel een bepaald patroon in. Wij zijn de ogen en de oren van de haven. Zo lagen er onlangs roeiers te wachten bij een boot toen zij bellen op het water zagen. Dat vonden ze vreemd. Ze keken nog eens goed en zagen iemand in een duikpak, terwijl hen niets bekend was van duikwerkzaamheden. Dat bleek dus een drugsrunner te zijn. Een telefoontje en de hulpdiensten kwamen direct in actie.”

Over de roeiers
“Onze kantoren staan op strategische locaties rond de haven en onze boten liggen op strategische punten. Een roeier kan zijn werkdag bijvoorbeeld in de Waalhaven starten, met de auto naar de Europoort gaan, daar een van onze boten pakken en vervolgens weer teruggaan naar de stad. Je weet als roeier eigenlijk nooit waar je werkdag begint en waar en wanneer deze eindigt.
Als je kijkt naar het formaat van onze boten versus de enorme zeeschepen, dan lijkt ons werk voor een buitenstaander misschien gevaarlijk. Maar iedereen die onze opleiding volgt, heeft een uitstekende basis. De loods is het verlengstuk van de kapitein, wij zijn het verlengstuk van de voor- en achterkant van het dek. Dat samenspel, ook met de sleepboten, loopt perfect.”

Tekst

Lida Hoebeke

Beeld

portpictures.nl

Meer artikelen

SS Rotterdam

24 november 2016

Van Frank Sinatra tot Pia Beck: ze zongen de sterren van de hemel op het stoomschip Rotterdam. Het majestueuze schip ligt sinds 2008 het weer...

Lees het hele artikel

Korps Mariniers

24 november 2016

Vol verve en enthousiasme vertelt luitenant-kolonel W.J. Briggen, Commandant Van Ghentkazerne over ‘zijn’ Korps Mariniers en over de band die het korps heeft met Rotterdam...

Lees het hele artikel