Deel je trots!

18 oktober 2019

Online kun je als bedrijf in onze haven het verschil maken. De eerste bedrijven leren de wereld van zoekmachineoptimalisatie kennen, zien de kracht van video of gaan aan de slag met marketing automation. Maar nog lang niet iedereen heeft deze wereld ontdekt waarin je juist hier het verschil kan maken!

Na de zomerperiode kun jij vol goede moed, enthousiasme en inspiratie weer aan de bak. Maar waar begin je? Deel jouw trots! Vertel over jouw bedrijf en waar jij trots op bent, want dat werkt aanstekelijk. Ook in jouw bedrijf zijn unieke verhalen te vertellen, verhalen die inspireren en anderen enthousiast maken. Verhalen die ervoor zorgen dat iemand jou onthoudt na een sales pitch, of graag veertig kilometer naar de Maasvlakte rijdt om voor jou te gaan werken.

Het belangrijkste is om die verhalen te delen op het juiste moment, via de juiste kanalen en daar waar jouw doelgroep het wil horen. Daar kan ik uren over verder praten, maar het liefste wil ik jullie inspireren om gewoon te beginnen en het zelf te gaan ervaren. Want alleen op die manier kunnen we de verhalen uit de haven verder verspreiden. Ik daag jullie daarom uit om morgen aan de slag te gaan met een klein experiment.

Stap 1: schrijf op wie jouw verhaal moet horen. Is dat een terminal manager van Vopak van 48 jaar of die net afgestudeerde IT-studente uit Delft?

Stap 2: zoek de collega binnen jouw bedrijf die het meeste op deze persoon lijkt en trakteer die op een lunch.

Stap 3: luisteren, luisteren, luisteren. Op welk project is hij of zij het meest trots en waarom? Wat vertelt hij of zij over haar werk op verjaardagen? En waarom werkt die collega hier eigenlijk al zo lang? En vergeet niet een foto te maken van jullie lunch!

Stap 4: schrijf het op en deel die trots. Begin met een bericht op jouw Linkedin en kijk hoe anderen hierop reageren, hoe de trots anderen raakt, activeert en inspireert. Bevalt het? Dan lunch je volgende week weer met een andere collega!

Leuke reacties uit jouw doelgroep? Nodig ze dan eens uit voor een lunch in jouw bedrijfskantine. Of ga, net als ons Jong Haventalent Koen Jellema, de doelgroep opzoeken. Om de studenten uit onze eigen stad te bereiken, start hij bij de Erasmus Universiteit. Want in plaats van te proberen om studenten de haven in te trekken, begint hij door de haven naar studenten toe te brengen. Hoe hij dat gaat doen? Dat lees je online. Volg Koen of de Jong Havenvereniging en sluit je aan, dan delen wij samen onze haventrots!

Tekst

Lisette van der Pijl

Beeld

Lennaert Ruinen

Meer artikelen

Shout out to the marines!

22 oktober 2019

Aan boord van een groot schip als het ss Rotterdam maak je iedere dag weer nieuwe dingen mee. Je kunt het bijna niet bedenken of...

Lees het hele artikel

Een andere haven

14 oktober 2019

De haven leeft. Ieder moment van de dag en overal ziet zij er anders uit. De Rijnhaven lijkt in de verste verte niet op de...

Lees het hele artikel