Het Rotterdamse havengebied blijft een magneet voor werkgelegenheid en economische groei in Nederland. De haven biedt werkgelegenheid aan 183.675 mensen in de regio en genereert ruim €22,8 miljard aan toegevoegde waarde, direct en indirect. Dit is het werk van uiteenlopende groepen als ambtenaren, advocaten, accountmanagers, consultants, juristen, (hoog)leraren en docenten tot aan toeleveranciers en natuurlijk van de bedrijven zelf die in de haven zijn gevestigd. Allemaal mensen die beroepsmatig – in meer of mindere mate – willen weten hoe het er in de haven aan toe gaat, en wat er speelt.
Begin deze eeuw besloot de Havenvereniging te voorzien in deze behoefte door jaarlijks de Quick Port Scan te organiseren. Tijdens de Quick Port Scan komen in één dag, in vogelvlucht, de belangrijkste haventhema’s en ontwikkelingen langs. Gepresenteerd door de experts zelf. Belangeloos, want zij dragen met liefde hun kennis en ervaring over aan ‘collega’s’ die starten in de haven of iets verder van het vuur zitten.
Gerichte informatie
“Voordat we met de Quick Port Scan startten, kon je nergens terecht als je een introductie over de haven wilde”, vertelt Alan Dirks van de Havenvereniging Rotterdam – de vereniging die al 80 jaar dé ontmoetingsplek is voor professionals en particulieren met hart voor de haven. “Ja, uiteraard hadden we toen ook al de Wereldhavendagen en het Educatief Informatiecentrum Mainport Rotterdam (EIC), en later het Informatiecentrum op de Maasvlakte, maar het evenement en de centra zijn qua informatievoorziening vooral gericht op andere doelgroepen: leerlingen en geïnteresseerden in de haven. Als professional wil je meer gerichte informatie en ook rechtstreeks vragen kunnen stellen aan de mensen die er direct mee te maken hebben. Daarom organiseren wij nu al bijna een decennia jaarlijks de Port Scan. En met succes.”
Wat kun je verwachten?
Tijdens de masterclass komen verschillende thema’s aan bod. Ronald Schinagl, voorzitter van de Havenvereniging en directeur Van Oord Nederland: “De verschillende sectoren die de haven rijk is, zoals containeroverslag, (petro-)chemie, droge bulk en de passagiersvaart, en ook onderwerpen als logistiek, innovatie en duurzaamheid – allemaal belicht vanuit verschillende perspectieven. De presentaties worden gegeven door zowel ondernemers uit de haven die een autoriteit zijn op hun vakgebied, alsook door experts van de Provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam en de Douane. Hierdoor krijgen de deelnemers echt een totaalbeeld. En niet onbelangrijk: ze breiden hiermee meteen hun havengerelateerde (kennis)netwerk uit, want tijdens de vaartocht ’s avonds is er ruimschoots mogelijkheid met elkaar in gesprek te gaan. Na afloop contact opnemen omdat je een vraag hebt of samen naar één van de bedrijfsbezoeken gaan, wordt zo een stuk eenvoudiger.”
De volgende Quick Port Scan is op woensdag 22 mei 2019. Aanmelden kan nu al. kijk op de website: www.quickportscan.nl
‘Art. 2: De vereeniging stelt zich ten doel de problemen van de haven van Rotterdam te bestuderen en de kennis van de haven van Rotterdam te bevorderen.’
Anno 2018 is de Havenvereniging gezond en draagt ze, met haar circa 1.700 leden, nog steeds dit gedachtegoed uit. Om het jubileum te vieren wordt op 20 juni 2019 een feestelijke avond georganiseerd, inclusief diner en vermaak met een informatief karakter. Inmiddels is een aantal interessante sprekers vastgelegd, zoals Paul Koster van de NPO (samensteller van het artikel ‘Hoe kreeg Rotterdam de grootste haven ter wereld’) en dr. Peter de Lange, verbonden aan de Erasmus Universiteit. Hij werpt een blik in de toekomst en gaat in op onderwerpen als robotisering – nearshoring en de energietransitie.
Het evenement vindt plaats aan boord van het SS Rotterdam. Er worden meer dan 400 deelnemers verwacht. Zorg dat je er bij bent! Als lid of als sponsor.
Wanneer je over het Deliplein loopt, kun je je bijna niet meer voorstellen wat voor beruchte buurt het vroeger is geweest. De hippe koffietentjes, het...
Lees het hele artikel De binding tussen de haven en haar omgeving is sterk. We hebben er allemaal dagelijks mee te maken. We werken er, rijden er doorheen of...
Lees het hele artikel