Olaf Ouwerkerk en Klaas van der Mast zijn geboren Rotterdammers en rasechte ondernemers, vandaar dat zij zich ook zo in de mentaliteit van de haven herkennen. “De Rotterdamse mentaliteit hebben wij voor een groot deel aan de haven te danken”, aldus Ouwerkerk. “Mouwen opstropen en hard werken.” Vorig jaar introduceerde hij de Rotterdammertjes – de bouwstenen van Rotterdam. Tot zijn eigen verbazing werd het snoepje direct razend populair. Van der Mast is eigenaar van Brandstore Rotterdamsche Oude in de Markthal. En hun nieuwe gezamenlijke missie? Die ligt in de haven!
“De Rotterdamse haven is bij veel mensen een onderbelicht onderwerp. Alleen als je in de haven werkt, ken je het reilen en zeilen. Verder voelt het voor veel mensen best anoniem.” Met de Rotterdammertjes kwam Ouwerkerk steeds vaker in de haven. Daar maakte hij kennis met een onbekende wereld. “De beeldvorming van de haven is niet altijd positief. Veel mensen denken bij de haven aan termen als: ver, vies, laagopgeleid en onderbetaald werk. Maar niets is minder waar. Als ik na drie kwartier rijden op de Tweede Maasvlakte kom, realiseer ik mij dat ik nog steeds in Rotterdam ben. De handelsdrift die er heerst bewonder ik; er wordt 24/7 gewerkt. Wij Rotterdammers hebben veel aan de haven te danken.”
Rotterdamse haven onderbelicht
Rotterdam lijkt de afgelopen jaren populairder dan ooit. The Wall Street Journal riep Rotterdam uit tot coolste stad van Nederland en in de top-10 van ’top cities in the world’ van de Lonely Planet’s Best in Travel 2016 stond Rotterdam op de vijfde plek. Deze erkenningen leken decennia geleden onmogelijk. “Rotterdammers zijn altijd al trots geweest, maar bleven beperkt door de beeldvorming van anderen”, zegt Van der Mast. “Alles wat je aandacht geeft groeit. Dat hebben wij ook in Rotterdam gezien. Er heerst nu een positief klimaat. Het is alleen jammer dat over de haven nog weinig wordt gerept. Terwijl wij de grootste haven van Europa hebben en misschien wel de mooiste ter wereld. De haven is de grootste werkgever in de regio. Er werken 180.000 mannen en vrouwen!”
Toen havenbedrijven Ouwerkerk naar aanleiding van de Rotterdammertjes vroegen of hij ook iets voor de havens kon maken, hoefde hij dan ook geen moment na te denken. Hij was direct enthousiast. Samen met Van der Mast richtte hij Waro Daro op. Van der Mast verkoopt niet alleen kazen, maar ook andere Rotterdamse producten. Een verdere uitbreiding van het assortiment zag hij wel zitten. Met name voor een specifiek doel als de haven.
Uniek geschenk aan en voor de haven
Ouwerkerk en Van der Mast maakten samen een uniek havengeschenk; een robuuste doos in de vorm van een zeecontainer met daarin allerlei lekkers, geïmporteerd via de Rotterdamse haven. Ouwerkerk: “Wij willen de haven de glans geven die het verdient. In citymarketing blijft de haven altijd een beetje een ondergeschoven kindje, terwijl het zoveel moois te bieden heeft. Onbekend maakt onbemind. Daarom hebben wij ervoor gekozen om de zeecontainer vol te zetten met interessante feitjes en weetjes over de Rotterdamse haven. Met de Waro Daro zeecontainer kun je met trots een cadeau geven. En daarvoor hoef je niet eens in de haven te werken.”
Rotterdamse kunstenaar Stang Gubbels verzorgde de vormgeving van alle Waro Daro producten. Gubbels werd in 2004 met een overzicht van zijn oeuvre in de Kunsthal geroemd, waar hij eerder de vaste vormgever was. Hij zorgde met zijn ontwerpen voor Waro Daro voor een herkenbaar en kleurrijk beeld. Zonder skyline, want dat kent iedereen al. Dus werd het een zeecontainer, hét symbool van de Rotterdame haven. De zeecontainer is mede door de vormgeving een echte bewaardoos. “Bij het maken van de zeecontainers bleef er nog karton over”, vertelt Van der Mast. “Wij hebben bedacht dat wij van dit karton onderleggers konden maken, als een soort spelletje. Op de onderleggers staan vragen over de haven. De antwoorden vind je op de zeecontainer. Zo biedt de Waro Daro zeecontainer een mooi spelelement en kunnen wij laten zien wat de haven precies te bieden heeft.”
Rotterdamse producten ontwikkelen
De Waro Daro zeecontainers werden tijdens de aftrap van de afgelopen Wereldhavendagen gelanceerd en de reacties zijn positief. Zowel in de pers als van het publiek, vertelt Ouwerkerk. “De Rotterdammer zegt alles, is erg direct met het geven van feedback. Wij krijgen complimenten, maar ook tips. Daar proberen wij dan ook iets mee te doen. Eigenlijk is de start van Waro Daro ons bijna overkomen. De basis staat nu, maar we willen het de komende jaren verder ontwikkelen.”
De pakketten bieden onder andere bier, chocolade, thee, worst, Rotterdamse stroopwafels, kaas en appelstroop. Het Port of Rotterdam pakket bestaat uit oude kaas, mosterd dille saus en een fles port. Van der Mast: “Die fles port komt natuurlijk niet uit Rotterdam, maar hebben wij wel samen ontwikkeld met de producent. In eerste instantie wilden wij de pakketten met kwalitatief goede producten vullen. In de toekomst moeten deze ook steeds meer bij de uitstraling van de haven passen en bij voorkeur een Rotterdamse oorsprong hebben. Wij zouden bijvoorbeeld heel graag een eigen merk havenpils willen laten maken.”
De reis langs Rotterdamse leveranciers levert ook interessante samenwerkingen en een leuk assortiment op. Zo kun je nu onder het mom ‘niet lullen, maar smullen’ van echte Rotterdamse stroopwafels genieten.
Trots
Ouwerkerk en Van der Mast zien zichzelf als ambassadeurs van de haven. “Het verkopen van de Waro Daro zeecontainers is geen doel op zich. Wat wij wel willen is de zichtbaarheid van de haven vergroten en onze (kleine) bijdrage daaraan leveren. Wij willen de haven weer trots maken. En dat lijkt te lukken. De mensen in de haven staan allemaal voor dezelfde uitdagingen en helpen ons enorm!”
De CEO van het containeroverslagbedrijf Rotterdam World Gateway (RWG) heeft er al een lange werkdag opzitten en weet op deze namiddag geen betere plek om...
Lees het hele artikel Soms zit het mee en soms zit het tegen. Zo ook voor de Nederlandse zomers. Dit jaar zat het eens mee. En hoe! Van mei...
Lees het hele artikel