Ze deinzen nergens voor terug en bedenken moeiteloos innovatieve ideeën voor nu en in de toekomst. Daarmee laten ze zien dat zij tot alles in staat zijn. Innovatie en liefde voor de binnenvaart is hen met de paplepel ingegeven. “Anders denken, dat is waar het om gaat.” Aan het woord Igor Jansen en Ton van der Molen, de drijvende krachten achter AMS BV.
“Anders denken en een beetje tegendraads zijn, dat zijn we van huis uit gewend”, glimlacht Jansen. “Ton en ik komen allebei uit een schippersfamilie. Mijn vader is de innovatieve grondlegger van het schip MTS Amulet van VOF Amulet. Door de grote rendementsvoordelen kozen wij ervoor om het schip te voorzien van L-drives. We bedachten constant duurzame innovaties om minder te verbruiken en schoner te varen. Van de motorisering, het energiemanagement tot de krachtoverbrenging in het water. Ton en ik waren allebei schipper op de Jade en dat klikte zo goed dat we uiteindelijk besloten om ons eigen bedrijf AMS BV op te zetten.”
Koploper
AMS BV transporteert en bunkert al jaren stookolie en minerale oliën van en naar raffinaderijen, opslagplaatsen en diverse zeeschepen in het ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen) en in Noord-Europa.
“Met de komst van Flexfueler 001 – begin 2019 – maken we een start in LNG bunkering en gaan we met onze partner Titan LNG gezamenlijk onze klanten bedienen”, gaat Van der Molen enthousiast verder. “Er bestaat namelijk nog geen logistieke keten om LNG vanaf het water te bunkeren. Hier zien wij veel voordelen in. Het scheelt enorm veel tijd en is veel voordeliger. Nu zijn we vaak drie dagen van tevoren al bezig om zaken te regelen; van een chauffeur, gas, spullen tot ontheffing. We willen koploper worden in Nederland. De binnenvaart mag meer en sneller vernieuwen wat ons betreft. Gelukkig kunnen we daar zelf aan bijdragen!”
De vloot van AMS telt acht binnenvaarttankers met een totale capaciteit van 34.400 MT, waaronder de dieselelektrisch aangedreven Ecotanker Amulet en mts Copenhagen én de enige twee volledig honderd procent LNG-elektrisch aangedreven binnenvaartschepen in Europa: de Ecotanker II en III.
“We hebben veel prijzen gewonnen en de media gehaald met deze drie Ecotankers. Duurzaamheid vinden we belangrijk, maar dat kost ook extra investeringen. Toch geloven wij erin dat een schip met goede duurzame voorzieningen zichzelf na een tijdje weer terugverdient. Met onze tankers worden de vervuilende stoffen dusdanig gereduceerd dat de Euro 6-vrachtwagennorm wordt gehaald. De regelgeving wordt de komende tijd alleen maar strenger, dus ook de markt zal moeten meebewegen. Wij vinden het bijzonder dat er nog steeds hele oude schepen in de vaart zijn. Stel je voor dat een auto uit 1995 niet meer over de Erasmusbrug mag rijden, omdat het te vervuilend is, maar dat een schip uit 1950 wel onder de brug doorvaart. Dat valt niet te verkopen.”
De kapitein van het schip
Door de Amulet deden de mannen ook het management voor andere schepen. En van het één komt het ander. “Van pionieren komt meer business”, vindt Van der Molen. “Als je niet beweegt, gebeurt er niks. Wij zijn altijd bezig op kantoor en thuis lees ik veel artikelen. Ook sparren we samen veel. Igor is een snelle beslisser, schakelt snel, ik analyseer en houd me bezig met strategie. Gelukkig delen we dezelfde visie. We hebben goede specialisten in huis die ook LNG mogen bunkeren. Qua certificering en personeel hebben we alles op orde. Onze core business is het vervoer van vloeibare gevaarlijke producten over de waterwegen. Onze tankers hebben we omgebouwd met de nieuwste technieken – we denken altijd vooruit.”
Een leuke anekdote; toen de Ecotanker II omgebouwd werd, stond er een vacature open voor een schipper. “Het was een grote chaos op het schip. We vroegen aan de man wanneer hij eventueel zou kunnen beginnen, maar we hebben nooit meer iets van hem gehoord.” Jansen lacht: “Soms missen wij het varen. Aan boord weet je het nu eenmaal beter. Je bent de kapitein van het schip. Hier op kantoor zit iemand van financiën die op dat gebied meer onderlegd is dan wij. Net als op personeelszaken. Aan de hand van die adviezen en informatie nemen wij beslissingen. Daar moest ik best wel aan wennen in het begin.”
Het transportbedrijf AMS is de link tussen theorie en praktijk. “We willen ons constant blijven verbeteren in de maritieme sector”, zegt Jansen. “Daarom richten we ons op de nieuwste technieken op het gebied van voorstuwing en powermanagement. We doen dit samen met onze medewerkers, partners en professionals, zowel in binnen- en buitenland. Wij adviseren en zorgen voor zowel ontwerpen als de technische ondersteuning. Het ontwerpen van human/machine interfaces is één van onze specialiteiten. Hiermee bedoelen we de gebruiksvriendelijkheid van een installatie of schip. Met onze praktijkervaring kunnen we onze ontwerpers goed duidelijk maken wat de klant wil zien, weten en voelen. Daarom vinden wij het belangrijk om de klant al in de ontwerpfase te betrekken bij een project. Juist dan ontstaan de mooiste resultaten.”
Eigen koers
“We blijven onze eigen koers varen en sparren nog regelmatig met onze vaders”, aldus Jansen. “Mijn vader ziet met eigen ogen dat de lijn wordt doorgezet. De binnenvaart moet met de tijd mee en we blijven investeren in schoner en zuiniger varen. Groen en duurzaam. Economisch en competitief. Het moet én kan anders en dat bewijzen wij met onze schepen. We gaan met volle kracht vooruit!”
Deze week ben ik in Sāo Vicente, de grootste havenstad van Kaapverdië. Vanaf een oude Nederlandse veerboot (de Schellingerland) kijk ik naar het enige containerschip...
Lees het hele artikel Stel je eens voor: een editie van Onze Haven uit 1919. Hoe zou die eruit zien? De Noorse zeemanskerk vierde dat jaar haar vijfjarig jubileum...
Lees het hele artikel