Minder bekend betekent zeker niet altijd minder belangrijk of interessant. Kijk maar eens naar de binnenvaart. Door de extreem lage waterstand krijgt de binnenvaart momenteel grote aandacht in de media; minder aandacht is er helaas voor het grote belang van deze bedrijfstak.
Bij Rotterdam Maritime Capital of Europe wordt as we speakeen analyse gemaakt van de samenwerking en het belang van de binnenvaart voor activiteiten in de Rotterdamse haven. Hoe groot dit belang is, blijkt al uit de eerste resultaten. Indien de goederen, al dan niet in containers, immers niet snel en goed naar het achterland vervoerd kunnen worden, beïnvloed dit zeker de bedrijvigheden van de zeevaartschepen.
Nederland heeft relatief de grootste binnenvaartvloot van West-Europa. Hiervan waren er in de eerste zes maanden van 2018 maar liefst 105.000 in Rotterdam.
Dit jaar bestond ook de Akte van Mannheim honderdvijftig jaar. Deze akte werd destijds ondertekend door de Rijnoeverstaten en regelt onder meer de vrijheid van scheepvaart over de Rijn. Hierdoor kon de Rotterdamse haven optimaal profiteren van de unieke ligging aan de Noordzee en aan de rivieren en kon zodoende uitgroeien tot de belangrijkste haven van Europa. De verbreding van het Breeddiep van tachtig naar vijfhonderd meter, droeg er tenslotte toe bij dat de binnenvaart, in relatie met de zeevaart, hiervan gebruik kon maken.
Kortom: de samenwerking is heel goed, maar de belangrijke rol van de binnenvaart en de toeleveranciers mogen zeker meer aandacht krijgen.
En nu we het toch over aandacht hebben: meer aandacht zou er ook mogen zijn voor Miniworld Rotterdam. Onze grote en belangrijke haven, verbonden met de stad, is hier minutieus nagebouwd. Op 140 m2 van de totale 600 m2 is er van vrijwel elk type haven een miniatuur te zien. Petrochemie, containers, dry bulk, techniek in de havens, logistiek, watermanagement en duurzaamheid; aan alles is gedacht en alles is herkenbaar. De Port of Rotterdam in miniatuur met onder meer Scheepswerf IHC, de ECT containerterminal, Emo Dry Bulk, Odfjell Tankterminals – nu Koole Terminals, een rondvaartschip, een binnenvaartschip en nog veel meer: het geeft een mooi beeld van Onze Haven.
Onze Haven: bekend én heel bemind. Een combinatie van zee- én binnenvaart en bovenal altijd verbonden met de stad. Dát is de Maritime Capital of Europe.
Rotterdam heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht gehad op de pioniers en marktleiders van de maritieme industrie. Een stad waar, door de ligging aan de Noordzee...
Lees het hele artikel Architecten, installatiebedrijven en opdrachtgevers werken graag met hen samen. Licht is immers hun vak. Of het nu gaat om een havenbedrijf, een raffinaderij, een NS-station...
Lees het hele artikel