Rotterdam Maritime Capital of Europe

17 januari 2019

Rotterdam heeft altijd een bijzondere aantrekkingskracht gehad op de pioniers en marktleiders van de maritieme industrie. Een stad waar, door de ligging aan de Noordzee en omgeven door drie rivieren, de maritieme kennis en het vakmanschap in de genen zit. Samen met de Drechtsteden zijn hier door de eeuwen heen maritieme technologieën en oplossingen ontwikkeld die niet eerder bestonden. Rotterdam is het centrum van Europa wat betreft energie en industrie. Een stad van grenzeloze ambitie, die aantrekt en verbindt.

Het maritieme ecosysteem van regio Rotterdam bestaat onder andere uit de meest complete en competitieve offshore clusters in de hele wereld. Als grootste haven van Europa en thuisbasis van verscheidene marktleiders op het gebied van maritieme dienstverlening en diens gebruikers, bieden Rotterdam en de regio de ideale handvaten waarmee maritieme organisaties en offshorebedrijven kunnen opstarten, groeien en opschalen.

Best verbonden poort van Europa
De ligging van Rotterdam maakt dit mogelijk. Volgens het “Global Competitiveness Report 2017-2018” van het World Economic Forum beschikt Rotterdam over ’s werelds beste haveninfrastructuur. Deze prominente positie wordt voornamelijk gegarandeerd door moderne faciliteiten, het uitgebreide netwerk naar het achterland en de grote investeringsprojecten in Rotterdam en de regio.

Rotterdam heeft, gelegen aan de open zee in een belangrijke rivierdelta, een strategische locatie. Het heeft een goede verbinding naar het achterland in Duitsland en daar voorbij. Dit heeft ervoor gezorgd dat Rotterdam de grootste haven en de poort van Europa kon worden, naast een belangrijke logistieke hub voor de wereldhandel. Van alle havens heeft Rotterdam veruit de meest aantrekkelijke locatie, zowel vanwege haar ligging aan zee als haar aansluiting op de gigantische Europese markt met meer dan 500 miljoen consumenten. Elke denkbare vorm van logistieke dienstverlening is beschikbaar, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Daarbij komt dat Rotterdam een industrieel knooppunt is, van belang voor de hele wereld. Een uitgebreid intermodaal netwerk van treinen, binnenvaart, wegen, “short sea” en pijpleidingen biedt een breed scala aan aansluitingen met de rest van Europa.

Een bolwerk voor de scheepsbouwsector en offshore sector
De rijke historie van Rotterdam op het gebied van scheepsbouw en scheepvaart mag ook niet vergeten worden. Wereldwijd wordt Rotterdam geroemd om haar ingenieurswerk, fabricage, reparatie en onderhoud van specialistische schepen. Koplopers in de scheepsbouwsector zoals Damen Shipyards Group, Royal IHC, Heerema Fabrication Group en Fokker Technologies, samen met superjachtenbouwer Oceanco, zijn allemaal in regio Rotterdam te vinden. Het cluster is leidend in de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor schonere en veiligere schepen. Tevens worden de rederijen in de maritieme sector aangevuld door een breed spectrum aan leveranciers van maritieme onderdelen. Deze bedrijven zijn innovatieve SME’s en leveren een grote verscheidenheid aan producten, van electro-technische en mechanische systemen en componenten tot coating en interieur. Onder de grote leveranciers in de regio Rotterdam vallen bijvoorbeeld Alewijnse, RH Marine & Offshore, Bakker Sliedrecht, Wärtsilä en Croonwolters & Dros.

Daarnaast is Rotterdam het thuis van Europa’s grootste vloot van drijvende kranen en bokken. Rederijen kunnen allerlei typen offshore platformen onderbrengen. De offshore sector in Rotterdam is een wereldleider in de ontwikkeling en de bouw van innovatieve voertuigen voor heavy lift en transportapplicaties, maar ook voor boorwerkzaamheden en pijpleidingen voor de olie- en gassector. Deze bedrijven zijn een sleutel tot succes in de ontwikkeling van technologieën voor de olie- en gassector, de sector voor offshore windenergie en de sector voor onderzeese mijnbouw. De tweede Maasvlakte biedt ruimte voor prototype- en testfaciliteiten voor de offshore windenergiesector. Royal IHC leidt het mede door de EU gefinancierde “Blue Mining” project, wat zoekt naar nieuwe doorbraken voor het onttrekken en verwerken van mineralen onder extreme omstandigheden. In Rotterdam bevinden zich nog andere leiders in de offshore sector, zoals Van Oord, Boskalis, Fugro, GustoMSC, Hollandia, Sif Group en Huisman.

 

 

Maritiem-zakelijke dienstverlening van wereldklasse/van wereldniveau.
De handvaten die Rotterdam en regio bieden aan offshorebedrijven en maritieme organisaties, worden onder andere mede mogelijk gemaakt door de grote hoeveelheid gehuisveste bedrijven in de maritiem-zakelijke dienstverlening. Hieronder vallen een breed scala aan bedrijven, zoals banken, verzekeraars, verzekeringsmakelaars, advocatenkantoren, accountants, belastingadviseurs, schade experts en andere gerelateerde bedrijven. Al deze bedrijven, die essentieel zijn voor het drijven van handel of het bouwen, gebruiken en beheren van schepen, bevinden zich in Rotterdam. De cluster bestaat uit serviceverleners van hoge kwaliteit en instituten die de beschikbare kennis en innovatie binnen de cluster bevorderen. Voorbeelden van dergelijke instituten zijn VNAB (Vereniging Nederlandse Assurantie Beurs), het RMSC (de Rotterdam Maritime Service Community) en het Rotterdam Maritime Board (een niveau-C adviesraad voor de regionale maritieme industrie).

Een van de sterke punten van deze maritieme cluster is het aanbod van juridische service op het gebied van maritieme ongevallen, commerciële scheepvaart en scheepsbouw. De Maritieme Kamer van Rechtbank Rotterdam is gespecialiseerd in Maritiem recht, transportrecht en internationale handel. De expertise van de rechtbank wordt erkend binnen de juridische sector, evenals haar snelheid en kosteneffectiviteit. De in Rotterdam aanwezige rechters, arbiters, advocaten en technische experts worden internationaal geroemd voor hun “hands-on” mentaliteit en proactieve en praktische adviezen die 24 uur per dag beschikbaar zijn. De Maritieme Kamer biedt ook de optie om de hele procesvoering in het Engels te doorlopen. In sommige gevallen worden geschillen in de scheepvaart opgelost door middel van arbitrage of mediatie, waarbij Rotterdam een ideale locatie is om nationale en internationale geschillen te beslechten.

Wereldcentrum voor Commodity Trade
Rotterdam heeft ook een historisch sterke positie in de commodity trade als deel van een groot handelsland. Het is een wereldwijde hub voor de commodity trade, met een specifieke focus op landbouwproducten zoals mais, graan, sojabonen en oliezaden. Rotterdam is toonaangevend voor de prijzen op dit gebied en de grootste handelsorganisaties ter wereld zijn in Rotterdam gevestigd, wat de stad het belangrijkste centrum voor commodity trade in de EU maakt.
De handelsactiviteiten zijn vaak gelieerd aan de haven en diens verbinding met het achterland. Daarbij komt dat er in Rotterdam een uitgebreid netwerk aan spelers langs de waardeketen van de commodity trade bestaat. Logistieke diensten en opslagfaciliteiten, financiering, bouw en andere nevenactiviteiten creëren een unieke verzameling van vaardigheden die essentieel zijn voor een handelscentrum van hoge kwaliteit. Rotterdam is een effectieve en vooral neutrale markt waar handelaars en ondersteunende professionals informatie kunnen uitwisselen en afspraken kunnen maken.

Een Ecosysteem voor Maritiem Innovatie
Het maritieme ecosysteem van regio Rotterdam wordt mogelijk gemaakt door haar meest sterke kwaliteit: de drijfveer om te innoveren en nieuwe wegen te ontdekken. Dit creëert een goede voedingsbodem voor een bloeiende maritieme en offshore industrie. De regio Rotterdam beschikt over een divers ecosysteem van innovatie bij het opstarten, aantrekken en realiseren van nieuwe ontwikkelingen, bijvoorbeeld op het gebied van alternatieve brandstoffen, autonome scheepvaart, blockchaintechnologie en digitalisering van de industrie. Het ecosysteem bestaat uit incubators, accelerators, fieldlabs en testfaciliteiten met een sterke focus op de uitdagingen van de industrie.
Om innovatie in de maritieme sector te bevorderen en het ecosysteem aan te vullen, werd in 2015 “PortXL – World Port Accelerator” gestart. PortXL is het enige startup-acceleratorprogramma wat zich specifiek toelegt op activiteiten gerelateerd aan de haven. Met dit programma bieden meer dan 180 mentoren en zeer betrokken partners de kans voor startups om hun technologieën naar een hoger niveau te tillen. PortXL scout startups met hoge potentiële toegevoegde waarde voor de haven van over de hele wereld. Dit programma focust zich op de ondernemingen met disruptieve zakelijke voorstellen die binnen een jaar met succes kunnen worden gelanceerd.

Kloppend hart van een wereldwijde Energiecluster
Tot slot: de haven van Rotterdam is een van ’s werelds meest belangrijke centra voor de doorvoer van vracht. Bijna de helft van deze vracht bestaat uit energie. Rotterdam Energy Port is het Noordwest-Europese centrum voor de aanvoer, productie en distributie van energiestromen. Hoewel van origine conventioneel, veranderen deze energiestromen nu in hoog tempo in een duurzame mix, hetgeen een lage uitstoot garandeert.
Rotterdam heeft zich toegelegd op het tegengaan klimaatverandering en wil een belangrijke rol spelen in de wereldwijde energietransitie. De verlaging van CO2 uitstoot en efficiënt gebruik van ruwe en overgebleven materialen zijn belangrijke doelen voor Havenbedrijf. Het Havenbedrijf wil de haven zo ontwikkelen dat de regio toonaangevend wordt bij het vormgeven van de energietransitie.

Tekst

Gemeente Rotterdam

Beeld

Joep Boute

Meer artikelen

Samen stad aan het water

17 januari 2019

‘Drechtsteden zetten in op goed wonen, goed werken en goede bereikbaarheid’   Regio’s zijn de motoren van economische groei. Daar waar overheid, ondernemers en onderwijs...

Lees het hele artikel

Onbekend, maar niet onbemind

17 januari 2019

Minder bekend  betekent zeker niet altijd minder belangrijk of interessant. Kijk maar eens naar de binnenvaart. Door de extreem lage waterstand krijgt de binnenvaart momenteel grote...

Lees het hele artikel