Kartik Kumar is Vice President & General Manager Sales en Marketing bij de divisie ‘Global Container Refrigeration’, onderdeel van Carrier Transicold. Het bedrijf – gevestigd in Hoogvliet – mag gezien worden als specialist in koelsystemen voor transport over land en zee. Het biedt een compleet portfolio aan oplossingen voor gekoeld transport, bewaakt de coldchain én wijst al bijna een halve eeuw de weg op het gebied van geavanceerde en duurzame koelsystemen. Om hierin succesvol te zijn, moet je meer kunnen dan alleen het hoofd koel houden!
Meneer Kumar, hoe bent u verzeild geraakt in deze business?
“In 2008 werd ik aangesteld als Director of Marketing en Strategic Planning bij Carrier Transicold. Ik was toen verantwoordelijk voor onze wereldwijde activiteiten aangaande koelsystemen voor containers. Vijf jaar later maakte ik de stap naar de functie Managing Director EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika, red.) voor de containerdivisie. Ik hield me hier bezig met sales, service engineering, aftermarket activiteiten… Dat was ook het moment dat ik verhuisde naar Rotterdam.
Afgelopen jaar ben ik teruggekeerd naar Singapore om mijn huidige functie te bekleden, die van Vice President & General Manager. Vanuit deze functie bezoek ik onze vestigingen overal ter wereld. En dus ook de vestiging in Rotterdam, een stad waar ik ontzettend graag kom!”
Carrier Transicold levert een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit van ons leven, aldus de website. Hoe wordt dit gedaan?
“Carrier heeft als uitgangspunt de wereld een betere plaats te maken. Een plaats waarin we prettig en onbezorgd kunnen leven, werken en spelen. Hierbij streven wij ernaar eerste keus te zijn voor onze klanten op het gebied van oplossingen voor verwarming, airconditioning en koeling.”
De concurrentie ligt ongetwijfeld op de loer. De eerste keus zijn voor je klanten lijkt me een enorme uitdaging…
“Die uitdaging is er altijd. Kernwaarden als kwaliteit, innovatie en zorg voor de klant staan voor ons vanzelfsprekend centraal; ze geven richting aan onze dagelijkse activiteiten en beslissingen. Onze medewerkers, producten en services worden geacht een comfortabele en gezonde leefomgeving te bewerkstelligen, ongeacht het klimaat. Carrier Transicold zet zich als toonaangevende speler in om goederen veilig, vers en duurzaam te vervoeren. Dat kan gaan om watermeloenen of verse bloemen maar bijvoorbeeld ook om medicijnen die geconditioneerd transport vereisen.”
U noemt Carrier Transicold een toonaangevende speler. Waaruit blijkt dat?
“Carrier Transicold is een innovator op het gebied van gekoeld transport. Dat wil zeggen dat we continu investeren in nieuwe producten, technologieën en (slimme) systemen. Goed om te weten is dat we hierbij nimmer de reductie van CO2-uitstoot uit het oog verliezen. Zo nemen wij steeds het voortouw bij het uitfaseren van koudemiddelen met een hoog global warming potentieel.”
Daarover gesproken: hoe neem je als bedrijf het voortouw in een markt als deze?
“Onze business richt zich hoofdzakelijk op twee aspecten: gekoeld transport over landen gekoeld transport over zee. De koelsystemen voor transport over zee worden in Singapore geproduceerd en we hebben wereldwijd fantastische medewerkers die zich bezighouden met sales, service en ondersteuning. Door op de juiste plaatsen actief te zijn en voorop te lopen op het gebied van innovatie en duurzaamheid, heeft Carrier een standaard neergezet die nog vele jaren mee gaat.”
U noemt innovatie: het jaar 2018 schijnt nogal een mijlpaal te zijn voor Carrier Transicold?
“Dat heb je helemaal goed! Dit jaar vieren wij namelijk het 50-jarige bestaan van het ‘front wall container’ koelsysteem, bedacht en ontworpen door Carrier Transicold. Het is een onafhankelijk koelsysteem dat in een klein stalen frame aan de voorwand van een container wordt bevestigd. Het werd geïntroduceerd in 1968 en bleek toonaangevend voor alle daaropvolgende koelsystemen.”
Vertel!
“De cijfers liegen er niet om: in de loop van 1993 waren er honderdduizend Carrier units verkocht, eind 2017 stond de teller op maar liefst 1.2 miljoen verkochte Carrier units! Het succes onderstreept niet alleen het innovatieve karakter van Carrier Transicold, het geeft ook aan hoezeer het transport met gekoelde containers is gegroeid in de loop der jaren. De ontwikkeling van havens, zoals die van Rotterdam, heeft hier ongetwijfeld aan bijgedragen.”
De Rotterdamse haven heeft zich inderdaad enorm ontwikkeld de afgelopen jaren. Wat is de aantrekkingskracht van de Rotterdamse infrastructuur op een bedrijf als Carrier Transicold?
“Rotterdam is een broeinest van innovaties, zo ook op logistiek gebied. Daarnaast is het één van de meest belangrijke havens van Europa. De excellente infrastructuur maakt het ons mogelijk de gehele Europese markt te bedienen. Je moet weten dat we zelfs delen in Rusland, het Midden-Oosten en het noorden van Afrika bedienen vanuit onze basis in Rotterdam.”
In 2016 heeft Carrier Transicold de firma TRS Transportkoeling in Noordwijk overgenomen. Wat was de achterliggende gedachte van deze overname?
“TRS Transportkoeling is een prachtig voorbeeld van een ondernemend en innovatief bedrijf. TRS heeft een energie-efficiënte en duurzame hydro-elektrische technologie die een motorloze en specifiek op transport gericht koelsysteem mogelijk maakt. Het koelsysteem wordt aangedreven door de – ultra schone! – EURO IV motor in combinatie met Carrier Transicold’s Eco-Drive power module.”
Dat klinkt indrukwekkend maar ook wat technisch. Wat maakt de Eco-Drive power module van Carrier Transicold zo bijzonder?
“Deze module bestaat uit een hydrolische pompdie werkt op de aftakas van de truck. Ecologisch gezien zeer verantwoord en duurzaam. De producten van TRS versterken de inspanningen van Carrier Transicold om een duurzame coldchain te realiseren die gericht is op koelsystemen voor zowel trucks als trailers.”
…euhm, coldchain?
Kumar glimlacht: “De totale logistieke keten waarvoor koelsystemen benodigd zijn.”
Wat is kenmerkend voor die logistieke keten? En welke eisen stellen Europese klanten als het gaat om op transport gerichte koelsystemen?
“In tegenstelling tot de belangrijkste voedsel-exporterende gebieden, zoals bijvoorbeeld Zuid-Amerika, is Rotterdam meer een hub voor het importeren van gekoelde goederen. Dat verandert echter niks aan de rol die gekoeld transport speelt. Het heeft de belangrijke taak de temperatuur te bewaken van beperkt houdbare goederen tot aankomst bij de diverse voedseldistributiecentra en rijpingsfaciliteiten. En daar zijn er vele van in Rotterdam!
En terugkomend op jouw laatste vraag: als we puur kijken naar de Europese markt, zijn de richtlijnen met betrekking tot koelsystemen aanmerkelijk strenger dan in de andere EMEA gebieden. Het gaat dan om de uitstoot van broeikasgassen. Dit heeft zijn weerslag in de prijzen en beschikbaarheid van traditionele koelsystemen, meer dan waar ook ter wereld. Het heeft geleid tot de ontwikkeling van ons NatureLine® systeem.”
…het NatureLine® systeem?
Weer een glimlach: “Ja, het NatureLine® systeem is het eerste en enige koelsysteem voor containers dat gebruik maakt van een natuurlijk koelmiddel met een broeikaseffect van factor 1. Ter vergelijking: conventionele koelsystemen, die gebruik maken van het synthetische koelmiddel fluorkoolwaterstof, hebben een broeikaseffect van factor 1000 of zelfs meer.
Een andere Carrier innovatie is ons Xtendfresh® systeem, wat gebruikt maakt van sensors en software die het zuurstofgehalte en het CO2-niveau in een gekoelde container in de gaten houden. Hierdoor kan het rijpingsproces van beperkt houdbare goederen aanzienlijk worden vertraagd, veel nauwkeuriger dan de conventioneel koelsystemen dat kunnen.
Het is duidelijk dat u Rotterdam een warm hart toedraagt. Wat maakt de stad zo bijzonder en geliefd?
“Rotterdam heeft een uniek karakter. Het is een plek waar men de mouwen opstroopt en ontzettend hard werkt. Deze mentaliteit maakt dat niks onmogelijk is. Ik heb Rotterdam zien veranderen in een hippe, moderne stad en deze transformatie zorgde ervoor dat er talent van over de hele wereld hiernaartoe trok; mensen met een global mindset.
Daarnaast biedt de haven een uitstekend netwerk, bestaande uit forwarders, industrie, import- en exportbedrijven, douane-experts, scholen en universiteiten, de Kamer van Koophandel en overheidsinstellingen. De combinatie van kennis, geografische ligging en de juiste mentaliteit vormt de sleutel tot succes voor veel ondernemers, ongeacht de sector waarin ze actief zijn. Het is een haven die zijn gelijke niet kent.”
Dag en nacht wordt er hard gewerkt. Handen uit de mouwen voor een betere toekomst. Ambities staan als een stip op de horizon. Dát is...
Lees het hele artikel Liana Engibarjan is sprankelend, gedreven en levenslustig, niet alleen als schipper en stuurman aan boord van een schip, maar ook als influencer in haar vlogs...
Lees het hele artikel