Ik houd van verandering en van dynamiek

29 juni 2023

Hans van Gent is een aanpakker die van vele markten thuis is. Van docent en zelfstandig ondernemer tot COO bij vermogensbeheerders: Hans heeft het allemaal gedaan. Zijn hart klopt het snelst voor IT en de maritieme sector (en Feyenoord). Een combinatie die hij vond bij IT Campus Rotterdam, waar hij sinds april projectleider is van het programma Next Maritime Professional.

IT Campus Rotterdam is een netwerkorganisatie die zich inzet voor meer en beter IT-talent voor de stad en voor digitaal vaardige Rotterdammers. De onafhankelijke organisatie is opgericht om de samenwerking tussen bedrijven, onderwijs en overheid op het gebied van digitalisering te stimuleren. Met een samenhangend programma, projecten en een gezamenlijke aanpak zorgt IT Campus Rotterdam voor impact en verandering op de IT-arbeidsmarkt. Een van de programma’s binnen IT Campus Rotterdam is Next Maritime Professional.

Next Maritime Professional… klinkt goed, maar wat is het eigenlijk?
‘Het programma heeft een belangrijke doelstelling: meer en beter IT- en digitaal vaardige medewerkers in de Rotterdamse haven. De wereld verandert in rap tempo. Zonder IT- en digitale vaardigheden ben je zowel in je werk als privé nergens. In haven-gerelateerde beroepen is dat niet anders. Denk alleen al aan navigatiesystemen op schepen, of de digitale afhandeling van bijvoorbeeld documenten van een container uit China. Daar zitten allerlei digitale systemen achter die moeten worden ontwikkeld, onderhouden en waarmee mensen moeten kunnen werken. Om meer IT-talent de haven in te krijgen en huidige medewerkers digitaal vaardig(er) te maken, is in 2020 het programma Next Maritime Professional opgezet.’

Wat doen jullie dan concreet?
‘Best veel! Om te beginnen willen we de haven aantrekkelijk maken voor IT’ers. Dat doen we door te laten zien welke kansen daar voor hen liggen. Verder willen we ook de digitale vaardigheden van huidig havenpersoneel verbeteren. Daarom initiëren we activiteiten voor om-, her-, bij- en opscholing van medewerkers. Wij maken op een onafhankelijke manier het opleidingsaanbod inzichtelijk en laten bedrijven zien welke betaalde en gratis scholingsmogelijkheden er zijn. Tot slot verbinden we onderwijs en maritieme bedrijven door samenwerking te faciliteren om opleidingen beter af te stemmen op de veranderende arbeidsmarkt. Zo proberen we samen met onderwijs, overheid en bedrijfsleven flinke stappen te zetten in de digitale transitie naar duurzaam en inzetbaar personeel.’

Lukt het een beetje om mensen enthousiast voor IT te maken?
‘Dat moet al op jonge leeftijd beginnen. Daarom laten we leerlingen op basisscholen en het voortgezet onderwijs zien dat er veel meer achter automatisering zit dan alleen een spelletje spelen of een stekkertje in de muur duwen. Het is belangrijk dat kinderen al jong inzien dat er in de IT veel leuke dingen zijn te doen en te leren. Daar zijn speciale programma’s voor. Niet alleen voor basisscholen en het voortgezet onderwijs, maar ook voor mbo- en hbo-instellingen en universiteiten.’

Hoe is het nu gesteld met IT-talent in de haven?
‘Dat is er veel te weinig. Daarom willen we potentieel talent enthousiast maken voor IT-beroepen, maar ook om- of bijscholing in die richting faciliteren voor mensen die nu al in de haven werken. Dat past ook bij het thema Een leven lang ontwikkelen, dat de Rijksoverheid stimuleert. Een thema dat een grote rol speelt in werkgevers- en onderwijsland. Kwam je vroeger van school af als bijvoorbeeld lasser, dan bleef je dat tot aan je pensioen. Tegenwoordig is dat niet meer zo. Door de almaar toenemende digitalisering veranderen beroepen razendsnel en daar moet je wel in mee kunnen. Kijk maar naar de Tweede Maasvlakte: de containerterminals zijn bijna volledig geautomatiseerd. Vroeger reden er mensen af en aan op vorkheftrucks, maar dat zijn nu allemaal onbemande elektrische wagentjes. Om alles goed te laten draaien, heb je wel mensen nodig die als operator achter de schermen kijken of alles wel goed gaat: programmeurs, functioneel beheerders, noem maar op. En ben jij dan die voormalige heftruckchauffeur, hoe mooi is het dan als jij je kunt omscholen tot operator bijvoorbeeld? En mee kan blijven groeien met je bedrijf?’

Hoe zit het met jullie naamsbekendheid?
‘Die is sterk groeiende. We werken nauw samen met overheid (o.a. Havenbedrijf Rotterdam, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid Holland), met scholen (o.a. STC, Techniek College Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Hogeschool InHolland, Erasmus Universiteit) en het (maritieme) bedrijfsleven. Overigens richten we ons op een breder gebied dan de Rotterdamse haven alleen. Ook Den Haag en Westland en omgeving vallen onder ons werkterrein. Dat geldt ook voor het maritieme cluster waarin we actief zijn, dat veel breder is dan de zee- en kustvaart. Ook binnenvaart, maritieme techniek, op- en overslag en logistiek op het water, logistiek naar het achterland en energietransitie in de (petro)chemie horen daarbij.’

Wat sprak jou zo aan in de functie van projectleider?
‘Alles komt hier samen voor mij. Ik ben IT-geschoold, heb mijn zeevaartpapieren en heb tien jaar in het onderwijs gezeten. Ook ben ik bedrijfseconomisch opgeleid en heb ik een eigen bedrijf gehad in het beheren van jachten. Verder heb ik in de financiële sector (vermogensbeheer) gewerkt en daarnaast voor de MBO raad een project in het kader van Een leven lang ontwikkelen gedraaid. Ik vind het leuk om vanuit de theorie de praktijk aan te jagen, de praktische invulling te organiseren. Dat kan ik hier prima doen. Dat doe ik overigens niet alleen, maar samen met mijn collega Marc Vollaard. We zijn een goed tandem!’

Heb je persoonlijk iets met varen?
‘Ik houd enorm van water, van de dynamiek op het water en tegelijkertijd de rust die het je brengt. Ik heb jarenlang een zeiljacht gehad en ben onlangs overgestapt op een motorvlet. Af en toe zeil ik nog wel wedstrijdjes in een open zeilboot. Met de motorvlet trekken mijn vrouw en ik er regelmatig op uit. We zijn van plan om helemaal binnendoor via België naar Parijs te varen, maar Berlijn staat ook op het verlanglijstje. Pas hebben we nog een rondje Amsterdam gedaan. Als we dan Amsterdam binnenkomen over de Amstel, door de grachten, langs de Stopera… ik ben een rasechte Rotterdammer, maar dat is toch wel heel erg mooi om te zien.’

Is Rotterdam jouw stad?
‘Ben er geboren en getogen, in Schiebroek. Inmiddels wonen we in Lekkerkerk, maar Rotterdam heeft altijd een speciaal plekje in mijn hart. Helemaal nu Feyenoord kampioen is! Rotterdam is altijd in beweging, druk, veel bedrijvigheid. Voor mijn ontspanning zoek ik toch rustiger plekken op. Liefst op het water natuurlijk. Na een drukke dag vind ik daar mijn rust, ook al zit ik nooit stil. ’s Avonds na het eten ga ik graag een beetje rondscharrelen bij de boot, of een rondje zeilen op de Reeuwijkse Plassen. Dan kan ik er weer helemaal tegenaan.’

Ben je geworden wat je altijd al hebt willen zijn?
‘Dat weet ik eigenlijk niet, haha! Ik heb zoveel interesses en houd enorm van afwisseling. Het is goed om niet jarenlang op dezelfde plek te blijven. Nieuwe bezems vegen schoon. Ik verander graag en daag mezelf graag uit. In mijn werk voor Next Maritime Professional is zoveel te doen, dus dat komt wel goed. Weet je wat me echt blij maakt? Als mensen dankzij ons programma straks hun IT-diploma halen of vol trots een IT-vaardigheidsbewijs aan hun werkgever laten zien. Want daar doen we het toch allemaal voor.’

Tekst

Nienke Landré

Beeld

Lennaert Ruinen

Meer artikelen

Toeval bestaat niet

29 juni 2023

Toen ondernemer Atom Zhou zijn geliefde Schiedam verliet om te wonen en werken in Den Haag, had hij nooit vermoed er ooit terug te keren....

Lees het hele artikel

Dan maar een doosje minder hoor..

29 juni 2023

Met drie Rotterdamse profvoetbalclubs in de eredivisie afgelopen seizoen zijn wij als Rotterdammers toch wel echt op onze wenken bediend, maar laten we niet onder...

Lees het hele artikel