Ik had graag loods of roeier in de haven willen zijn

13 september 2022

Als telg van een Rotterdamse ondernemersfamilie kreeg Frank de Krou gevoel voor commercie met de paplepel ingegoten. Via diverse commerciële functies is hij uiteindelijk bij het Barendrechtse Secure Logistics beland, waar hij zich Head of Commercial Affairs mag noemen. Toch had Frank het allerliefst in de Rotterdamse haven willen werken.

Wat heb je met de Rotterdamse haven?
‘’Mijn opa had een eigen kustvaarder. Van kleins af aan ben ik met hem meegevaren. Het was een klein zeeschip, maar voor mij als kind zo groot als het SS Rotterdam. We bouwden samen ook heel vaak van die kleine, houten scheepsmodellen. Van lieverlee raakte ik besmet met het zeevaardersvirus en kocht ik later mijn eerste zeilbootje. Helaas heb ik de haven op wat latere leeftijd pas ontdekt als carrièrekans. Ik had misschien heel graag loods of roeier willen worden. Dag en nacht buiten zijn, zwaar maar mooi werk.’’

Waarom is dat er dan niet van gekomen?
‘’Mijn ouders hadden meerdere bedrijven in wit- en bruingoed. Radio Star. Oude Rotterdammers kennen die naam nog wel. ‘Daar heb ik nog weleens een wasmachine gekocht’, zeggen ze dan. Van jongs af aan heb ik in onze winkels mee mogen werken. Dan ga je al heel snel de commerciële kant op. In die tijd – en nu helaas soms ook nog wel – stond het beroep van havenarbeider niet hoog aangeschreven. Werken met je handen als je dat ook met je hoofd kunt… dat deden niet veel mensen. Toch kan ik in mijn huidige functie bij Secure Logistics iets voor de haven betekenen.’’

“Op mijn zestiende was ik al wees. Dan leer je wel heel jong op eigen benen te staan.”

Wat dan?
‘’In 1998 is de CargoCard ontwikkeld om het poortproces van containerterminals te optimaliseren. Secure Logistics is in 2003 opgericht om de CargoCard te beheren voor haven, transport & logistiek en industrie. Voor die tijd stonden er elke dag rijen vrachtwagens te wachten voor de poorten van containerterminals. Het kon wel drie kwartier duren voordat de chauffeurs door de controle heen waren. Dat kon efficiënter en toen is de CargoCard ontwikkeld: een systeem voor de registratie, bewaking, bescherming en ontsluiting van persoonsgegevens. Met de toevoeging van een biometrische template (patroon van de vingerader of met gezichtsverificatie) wordt deze informatie aan de persoon in kwestie gekoppeld. Sindsdien kunnen chauffeurs binnen enkele seconden door de poort.’’

Daar bleef het vast niet bij…
‘’Nee, sindsdien is het hard gegaan. Onze dienstverlening is steeds beter en slimmer geworden. Voorheen leverden we alleen de kaarten, tegenwoordig beheren we middels screenings op bedrijfs- en persoonsniveau verschillende circles of trust, faciliteren we toegangsbeheer in zowel fysieke als digitale omgevingen op basis van meer dan 400 attestaties en bieden we betaalmogelijkheden voor onze deelnemers. Recentelijk zijn we genomineerd voor beste digitale innovatie 2022 en door TAPA EMEA erkend als Security Service Provider. Wij helpen om risico’s beheersbaar te maken, versnellen toegangsprocessen (fysiek of digitaal) en zetten maximaal in op veilig datadelen. Helaas zijn er nog veel bedrijven die maar wat aanrommelen met persoonsgegevens. Besteed het gewoon uit, laat het aan ons over. Kost maar een paar tientjes per jaar. We hebben nu 51.000 gebruikers uit 33 landen, beheersen elke denkbare taal, alles zit in ons systeem.’’

Hoe zou de wereld er zonder deze ontwikkelingen uitzien?
‘’Standaard zouden er zeer grote vertragingen zijn rondom Rotterdam en andere havengebieden. De transportondernemingen zouden te maken hebben met een hoger verbruik vanwege de zeer lange wachttijden aan de bemande poorten. De terminals hebben grote parkeerterreinen en vele baliemedewerkers nodig. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt een uitdaging. Chauffeurs weten niet zeker of het kopietje van hun paspoort niet voor andere doeleinden wordt gebruikt. Tegelijkertijd weet een opdrachtgever niet of de vakman gecertificeerd is en of dit certificaat ook nog geldig is. Handmatig alles controleren kost veel meer tijd en geld en vergroot de kans op datalekken. Ons systeem biedt de oplossing. Ook al hebben onze systemen een mega-impact op de Nederlandse economie, voor ons is het toch business as usual. Ik vind dat we best wat trotser mogen zijn op ons bedrijf en onze ontwikkelingen.’’

Speelt varen nu helemaal geen rol meer in jouw leven?
‘’Jazeker! Ik ben een fervent zeezeiler. Dit doe ik samen met mijn vrouw. Wij zijn wel van de actieve hobby’s: zeilen, motorrijden, duiken. Dat heeft veel te maken met risico’s zoeken en beheersen en zit heel erg in mijn systeem. Mijn beide ouders zijn heel vroeg overleden. Op mijn zestiende was ik al wees. Dan leer je wel heel jong op eigen benen te staan. Ik zoek altijd naar kansen, bedenk oplossingen en probeer zaken weer op gang te brengen. Als zeiler ben ik daar ook altijd mee bezig. Ik kan nog zo’n mooie route uitzetten van Stellendam naar Londen bijvoorbeeld, maar er zijn altijd onverwachte zaken onderweg. Daardoor moet je regelmatig van koers kunnen en durven veranderen.’’

Vind je ook ontspanning op het water?
‘’Als ik op een zeilboot zit en de motor uitzet, dan komt er een soort warme deken over me heen. Dan krijg ik rust. Met duiken is dat net zo. Als je het water boven je hoofd voelt sluiten en je alleen je eigen adem hoort en voelt, dat is de ultieme ontspanning voor mij. Ik heb ooit een zeilboot vanuit Slovenië naar Turkije gevaren. In maart, wat geen goede periode is om op de volle zee te zijn. Koud, nat, veel wind, maar wát een prachtig avontuur.’’

Niet heel relaxed…
‘’Ik heb wat conflicterende eigenschappen. Ik ben heel erg resultaatgericht, zie snel kansen, heb goede ideeën en maak de hele wereld enthousiast voor mijn plannen, maar dan zit ik thuis en vraag me ineens af of al die plannen wel goed doordacht zijn. Dat heb ik op zee ook. Ik kan een plan maken om naar Engeland te varen en daar helemaal voor gaan. Maar midden op zee kan ik me ineens afvragen of ik de stroming wel goed heb berekend. Voor sommigen een gouden combinatie. Ik jaag immers niet alleen resultaten na als een kip zonder kop, maar reflecteer ook op mijn eigen ideeën en vraag me continu af of ik wel met het juiste bezig ben.’’

Je bent net terug van vakantie… met de zeilboot?
‘’Ja, we zijn dit jaar niet zo ver gegaan. Een beetje langs de Belgische kust gevaren. Op sommige dagen was het bloedheet. Zelfs op zee leek het wel alsof we met onze gezichten in een hete föhn keken. Die toenemende hitte heeft veel impact op het gebied van transport en logistiek. Ik heb begrepen dat het transport stroomopwaarts in de problemen kan komen als het waterpeil nog tien centimeter zakt. Bijvoorbeeld kolen over water vervoeren naar BASF om de fabriek draaiende te houden, dat gaat dan niet meer. De warmte heeft niet alleen ecologisch, maar ook economisch grote gevolgen; stilstaand transport op de snelwegen, bruggen die moeilijk open- en dichtgaan. Dat baart me wel zorgen.’’

Je doet ook iets met bodylanguage?
‘’In 2014 las ik daar een krantenartikel over en ik was enorm gefascineerd. Ik heb naast mijn werk alle opleidingen gevolgd die er op dat gebied waren. Geleerd non-verbale communicatie te lezen bij anderen en mijn eigen lichaamstaal effectief in te zetten. Heel interessant! Ik ben daar jarenlang als trainer/coach actief in geweest, naast mijn reguliere werk. Gaf veel workshops, onder andere bij de overheid. Nu doe ik dat incidenteel nog weleens bij bedrijven, maar ik heb er te weinig tijd voor. Misschien pak ik het ooit weer op, maar ik wil alleen dingen doen waar ik 200 procent voor kan gaan.’’

Tekst

Nienke Landré

Beeld

Vincent van Dordrecht

Meer artikelen

Kom werken in de haven!

13 september 2022

De haven staat er goed voor. Het optimisme heeft de overhand. Voorzichtig optimisme, gezien de ontwikkelingen in de wereld, maar toch zijn we optimistisch. Er...

Lees het hele artikel

Tegen beter weten in

13 september 2022

Ik hoor weleens verhalen. Van procesoperators die wel wíllen opklimmen naar een volgende positie, maar te horen krijgen dat er geen volgende stap meer is....

Lees het hele artikel