Dennis en Sander de Roo staan aan het hoofd van een succesvol familiebedrijf in onder meer overzeese container- en intermodaal transport, douanebemiddeling, depot- en terminalactiviteiten en softwareontwikkeling. Zelf treden ze niet vaak op de voorgrond, maar de bedrijfsnaam is des te zichtbaarder in de havenstad. Wie Van Donge & De Roo hoort, denkt wellicht direct aan logistiek, en in ieder geval aan voetbal. “Wij houden gewoon van het spelletje.”
Dennis en Sander de Roo zitten aan de lange eikenhouten tafel in hun directiekantoor. Sinds 2006 is hun bedrijf Van Donge & De Roo gevestigd in Rhoon. Buiten raast het verkeer langs, over de Groene Kruisweg, een oude levensader van de Rotterdamse haven. Binnen springt de liefde voor de haven in het oog. Een print van een antieke landkaart van Rotterdam en haar havens hangt achter het bureau, evenals een oude print van een schilderij van het ss Statendam. De leren kuipstoeltjes doen denken aan een kapiteinshut en het drankkabinet is gemaakt van een roeiboot.
Opvallend is ook de gigantische fles champagne in de vensterbank. Op het etiket staat Ron de Roo, de nog altijd in het bedrijf actieve vader van de twee broers. Ron startte het bedrijf in 1977 samen met Arie van Donge. Ze vonden een manier om triplex via Rotterdam en het Verenigd Koninkrijk naar de Europese Unie te importeren, waardoor ze een lager douanetarief betaalden. “Daar zijn Arie en mijn vader, en natuurlijk hun klanten, snel rijk mee geworden”, glimlacht Dennis de Roo terwijl hij een slok van zijn eerste kop koffie van de dag neemt. “Arie is in 1982 door mijn vader uitgekocht. Onder hun beider naam ging hij verder, want inmiddels was het bedrijf al bekend bij diverse grote internationale firma’s.” Inmiddels is Van Donge & De Roo een echt familiebedrijf. Sander en Dennis staan aan het hoofd van de firma, maar vader Ron is nog altijd betrokken bij het bedrijf en ook ‘niet’-familielid Bastiaan Kraan maakt deel uit van de directie.
NVOCC
Het bedrijf is van oorsprong een intermediair. “Lange tijd hadden we niet meer dan een kantoor met computers en een telefoon”, licht Dennis toe. “Maar van klassiek shipping en forwarding zijn we in 2001 non-vessel operating common carrier erbij gaan doen, NVOCC. Plat gezegd betekent dit dat je vaste ruimte koopt op schepen en die moet zien te vullen. We betalen een afgesproken tarief en als we meer ruimte verkopen, krijgen we extra korting.” Sander kijkt zijn broer schalks aan: “En ja, als we minder verkopen, krijgen we een extra rekening. Ik geloof echter niet dat dit ooit gebeurd is.”
Voor de verschillende routes hebben de broers en hun vader verschillende bedrijven opgericht. Dat komt omdat het ene land anders werkt dan het andere. Sander: “Amerikanen zijn bijvoorbeeld gemakzuchtig. Die willen goederen van deur tot deur hebben, met weinig bemoeienis van henzelf. In Europa en Latijns-Amerika werken bedrijven meer met los- en laadadressen en regelt de klant of leverancier het verder zelf tot aan de haven. Wij bieden dus verschillende diensten aan, afhankelijk van de route die we verkopen. En om dat echt goed te doen, is het slim dat te doen via verschillende dienstverleners van interne -en externe specialisten.”
“Kwaliteit, snelheid en prijs zijn onze drijfveren”
Per trein
Hun verdienmodel zit in snelle levering tegen scherp tarief op de meest efficiënte manier. Daarin zoeken de broers steeds naar nieuwe manieren om klanten van dienst te zijn. Zo vroeg een grote printerfabrikant om hun logistieke keten te analyseren en indien mogelijk verbeteren. Sander: “Als een container met printers aankomt in de haven en doorgaat naar het achterland per binnenvaartschip (60 procent van het vervoer) en vrachtwagen (40 procent), verlies je veel tijd en kosten. In die tijd is dat apparaat nog maar de helft waard geworden van zijn oorspronkelijke waarde toen het de fabriek uitrolde. Krijgen wij alle containers met printers sneller op het eindadres, zonder gebruik van de vrachtwagen, dan heeft de klant een financieel voordeel. Zo kwamen we erop vervoer per trein te gaan aanbieden, bijna net zo snel als een vrachtwagen maar goedkoper.”
Dennis vult aan: “We pendelen vanaf meerdere terminals in de haven van Rotterdam naar Duisburg en Mannheim, van daaruit gaan de goederen verder Europa in. Dat vervoer is iets duurder, maar het product ligt zoveel sneller in de winkel dat de klant er meer op verdient.”
Daarmee is Van Donge & De Roo nu wel een bedrijf met assets. Dennis: “Om het rendabel te maken, moeten we per dag en per trein minstens tachtig TEU vervoeren, ofwel Twenty-foot Equivalent Unit, de standaardeenheid voor containers. Maar dat halen we ruimschoots.”
Innovatie
De broers zijn altijd op zoek naar vernieuwing. Zo begonnen ze in 2006 met softwareontwikkeling en in het voorjaar van 2019 zijn ze gaan experimenteren met een vernieuwende reinigingsmethode voor containers. Dennis: “Op onze terreinen bieden we alle services: van opslag en schoonmaak tot het verbouwen van containers tot een bar, tribune of woning. We willen de containers milieuvriendelijker en sneller gaan wassen. Het systeem dat we hebben ontwikkeld, kan zeventig tot tachtig liter water per wasbeurt besparen en we wassen hiermee containers in een derde van de tijd die we voorheen nodig hadden.”
De software waarmee het bedrijf in 2006 begon, is een succes. Dennis: “We verschepen veel sneller en efficiënter dan concurrenten tegen een scherpere prijzen: 630.000 containers per jaar met 120 mensen. Dat is twee keer zo veel als andere partijen kunnen verstouwen met hetzelfde aantal medewerkers.” Sander vult aan: “Bijkomend voordeel is dat onze klanten online inzicht in het verloop van al hun zendingen hebben. Ook verwerken wij al onze rapportages digitaal, waardoor iets als de calculatie van CO2-uitstoot geen probleem is. Ik denk dat wij voorlopen, omdat we in een familiebedrijf opereren. De lijnen zijn hier kort, we beslissen snel en we doen dingen alleen als we erin geloven en ervoor kunnen gaan.”
“Bijkomend voordeel is dat onze klanten online inzicht in het verloop van al hun zendingen hebben “
Rotterdam versus Antwerpen
Van Donge & De Roo is volledig toegespitst op dienstverlening, zodat de klant er geen omkijken naar heeft. “Wij ontzorgen”, stelt Dennis. “Dat doen we sinds een paar jaar naast Rotterdam ook vanuit Antwerpen. Het heeft voordelen om vanuit beide havens te werken. De ene stroom goederen loopt sneller en efficiënter via Rotterdam, de andere beter via de Belgische haven. Ook zijn er goederen die traditioneel via de ene of de andere haven lopen. Granulaten en plastic korrels gaan van oudsher bijvoorbeeld via Antwerpen, waardoor de infrastructuur daar beter is voor de verwerking en distributie van die goederen.”
“Kwaliteit, snelheid en prijs bepalen de routing die wij klanten adviseren”, stellen de broers. “Of het nu gaat om software, een route via het spoor ontwikkelen of een nieuwe reinigingsmethode creëren op onze depots. Die depots staan in Rotterdam (165.000 vierkante meter) en in Antwerpen (200.000 vierkante meter). We kijken naar de behoefte van de klanten en zoeken de beste manier om daarin te helpen voorzien. Zo kan de klant met ons meekijken wanneer zijn container aankomt in de haven, waar deze staat op de kade, wie hem meeneemt en op welk moment hij afgeleverd wordt. Dat is een service die de klant helpt om zijn eigen werk efficiënter in te richten. Daarin ligt onze kracht.”
Voetbal
Een kracht die nog wel wat meer bekendheid mag krijgen, vinden de broers. “Wij zijn een Rotterdams bedrijf en opereren over de hele wereld, maar wij behoren niet tot de allergrootsten. Daardoor ben je niet automatisch de eerste waar partijen aan denken. Dus moeten we opvallen”, ligt Sander toe. “Dat doen we door heel erg goed te zijn en tegen scherpe prijzen te werken, maar we doen het ook door bijvoorbeeld sponsoring van de Rotterdamse voetbalclubs.”
Want hoe kun je beter opvallen dan via de verbroedering van sport? De broers hebben een passie voor voetbal en zijn dan ook regelmatig te vinden langs de groene zoden van de Kuip, het Kasteel en het voormalige Woudestein. De club uit Kralingen vond in het bedrijf vorig jaar zelfs hun nieuwe stadionsponsor. Dus heet de thuishaven van Excelsior tegenwoordig het Van Donge & De Roo stadion. En elke zondag schalt die naam via Studio Sport in ettelijke honderdduizenden huiskamers. Met die bekendheid zit het dus inmiddels wel goed.
Wie vroeger aan een riviercruise dacht, dacht aan hotelschepen met ouderen die in alle rust een gezellige vaartocht maken. Die eerste Rijnreizen, uitgevoerd door Nederlandse...
Lees het hele artikel De Dag van de Haven vindt elke laatste maand van het jaar plaats in het Nieuwe Luxor Theater op de Kop van Zuid. De Havenvereniging...
Lees het hele artikel