EBS bouwt moderne loods voor droge bulkopslag

31 juli 2019

Zwarte bergen cokes, ijzererts en steenkool liggen opgestapeld langs de linkerkant van de weg op het terrein van European Bulk Services (EBS). Er loopt een lange, traag rollende transportband als een brede vangrail langs. Aan de rechterkant is het beeld compleet anders. Een enorme loods van 21.375 vierkante meter, bij elkaar drie voetbalvelden, ontneemt het zicht op de kade. De grijparm van een reusachtige Gottwald 6 kraan steekt boven de 15 meter hoge loods uit. Een paar elektriciens zijn nog bezig met het aanbrengen van de laatste stukken bedrading, maar de nieuwste bulkopslagloods van is al voor een derde gevuld.

Vlak naast de loods, op het puntje van de kade met uitzicht over de Laurenshaven, staat het kantoor van EBS. Het bedrijf, onderdeel van HES International, komt voort uit een fusie van drie bedrijven. Als je de Rotterdamse haven een klein beetje kent, doen de namen van die bedrijven je terugdenken aan vervlogen tijden van noeste kerels die zich op de kades in het zweet werken: Frans Swarttouw, Graan Elevator Maatschappij (GEM) en Interstevedoring. Het toont hoe diep de wortels van EBS reiken in de grootste haven van Europa.

In het kantoor zitten algemeen directeur Jan de Wit, salesmanager Frank van der Stoep en engineer Koen van Horssen gebogen over artist impressions van de loods die aan de kade pronkt. De trots op de nieuwste aanwinst van EBS is op hun gezichten te lezen. Terecht, want de loods is uniek in zijn soort en kenmerkt de overgang van het bedrijf van klassieke bulkopslag – de grote bergen cokes en steenkolen op de kade – naar opslag van droge bulk in overdekte loodsen. “Dit is de derde loods van vier die we ontwikkelen op het terrein van EBS aan de Laurenshaven”, begint De Wit het verhaal over de nieuwste aanwinst. “We bouwen voor de toekomst, want de energietransitie heeft ook invloed op de aard van de bulkopslag in Rotterdam.”

Andere markten aanboren

De Wit: “We nemen langzaam maar zeker afscheid van de opslag van steenkool voor kolencentrales – wat bij ons bekend staat als steamcoal. We richten ons nu op gesloten opslag en daarin investeren we momenteel flink met een masterplan voor meerdere opslagloodsen. Deels vervangen we daarmee de oude silo’s op het terrein waarin we al droog konden opslaan, maar een groot deel van wat we nu realiseren is uitbreiding van onze capaciteit. In de nieuwe loods kunnen we 126.000 kuub droge bulk opslaan, wat onze totale capaciteit op 650.000 kuub brengt. Daarmee zijn we marktleider. We hebben nu nog maar 21.000 vierkante meter open opslag. Daar helemaal mee stoppen, zal overigens niet zo snel gebeuren”, schat de algemeen directeur in. “Open opslag blijft nodig, bijvoorbeeld voor cokes en ijzererts, die nodig zijn in de ijzerindustrie.”

Het besluit dat EBS steamcoal afbouwt, betekent dat er een nieuwe markt aangeboord moet worden. Dat is het werk van Frank van der Stoep: “We richten ons op opslag van producten zoals houtpallets, mineralen, titaanslakken en agriproducten. Een nieuw concept dat een nieuwe manier van opslaan vergt.” Koen van Horssen, die projectleider was van de bouw van de nieuwe loods: “De producten die we in deze loods kunnen opslaan moeten niet alleen droog liggen, ze mogen ook niet vervuild raken. Schoon, droog en contaminatievrij dus. Daar is deze loods op gebouwd. Uniek aan dit concept is het dak: dat bestaat uit verrijdbare luiken die door de kraanmachinist bediend worden. Zo kunnen goederen direct uit het schip in de loods overgeslagen worden zonder dat iemand bij het product komt.”

De Wit vult aan: “Doordat de loods direct aan de kade staat, en er door de diepte van onze haven ook grote schepen kunnen aanmeren, is er geen transport meer nodig van de bulk die wij opslaan. Dat levert ook weer een reductie van de CO2-uitstoot op. Milieutechnisch zijn we dus ook op de goede weg met deze nieuwe loods.”

Strategische opslag

De opslag zonder tussenkomst van mensenhanden, is voor Van der Stoep een uniek verkooppunt: “De kans op breuk van goederen is daardoor sterk kleiner en de kwaliteit goed blijft. Daar komt bij dat de grijper van de Gottwald een gecertificeerde weeginstallatie bevat, dus je weet exact wat uitgeladen is. Voor de klant is dat heel handig, want er zit nogal eens verschil in het gemeten gewicht in de laad- en de loshaven. Bij ons kan nooit meer discussie ontstaan over hoeveel er uitgeladen is; dat wordt nu gecertificeerd correct gewogen.”

Ook uniek vindt de salesmanager: “De loods is opgebouwd uit compartimenten, zodat de klant niet meteen de hele loods hoeft te huren. Het kleinste compartiment is 3,5 ton. Wij zijn de enigen die dat aanbieden. En ik krijg uit de markt terug dat dit zeer gewaardeerd wordt. In de economische crisis van enkele jaren geleden werkten klanten met just-in-time delivery en dat ging soms fout als een lading op zee vertraagd was. Juist door kleine ruimtes aan te bieden, is deze loods een strategisch alternatief voor just-in-time delivery. De klant kan elke gewenste hoeveelheid lading in Rotterdam opslaan zodat de productie in de fabriek in het achterland nooit in gevaar komt.”

Hoge investering

Om de bouw van zo’n grote loods rendabel te maken, zoekt EBS naar langdurige relaties met haar klanten, legt Van der Stoep uit: “Met een aantal hebben we al meer dan twintig jaar een verbintenis. En dat betaalt zich terug. Zo hebben wij een mooie deal kunnen sluiten met Hudig & Veder en Gans Transport, die voor vijftien jaar ruimte huren in de nieuw loods, twee derde van het oppervlak. Door hun vertrouwen konden wij de loods realiseren in een joint venture, waarbij we van eerste idee tot en met de realisatie samen zijn opgetrokken. Zo bouwen onze klanten met ons mee aan de toekomst van Rotterdam als strategische schakel in hun productieproces.”

Klanten durven die band met EBS aan te gaan, is De Wit van mening, omdat het bedrijf een basis in opslag heeft die terug gaat naar die roemruchte bedrijven waaruit zij voortgekomen zijn. “En nu we droge opslag aanbieden, trekt dat ook weer nieuwe lading aan. Droge opslag realiseren, vergt hoge investeringen. Je kunt pas bouwen als je zeker weet dat je de ruimte verhuurd krijgt. Een langdurige relatie met veel klanten en het vertrouwen dat zij in ons uitspraken, maakt de investering mogelijk en als de loods er staat, vinden nieuwe klanten al snel hun weg naar ons.”

Zo betaalt de loods zichzelf terug, want naast het gedeelte dat de partners in de joint venture huren, is de rest van de loods ook al in gebruik. Van der Stoep: “Al tijdens de bouw hebben we twee nieuwe klanten kunnen aantrekken. Zij kwamen kijken bij de bouw en waren zo onder de indruk dat ze direct wilden gaan huren. Zo imposant is de loods die nu op onze kade staat.” De Wit glimlacht en beaamt het succes van het nieuwe concept dat EBS bouwt: “De capaciteit is al verkocht voor het klaar is; het werd onder de bouwers vandaan getrokken. Het concept slaat aan: de vergunningen voor een volgende loods liggen al bij ons op kantoor.”

Tekst

Sander Grip

Beeld

Lennaert Ruinen/ AeroLin BV

Meer artikelen

Alleen ga je sneller, samen kom je verder!

31 juli 2019

De komende jaren moeten we spannende keuzes maken in de Rotterdamse haven, bijvoorbeeld op het gebied van energietransitie, maar ook op het gebied van automatisering...

Lees het hele artikel

Havenfotograaf Eric Bakker: “Ik streef naar schoonheid in mijn werk”

30 juli 2019

Fotograaf Eric Bakker houdt van de haven. “De enige plek die gecreëerd is om te werken en waar niemand woont”, legt hij uit. “De combinatie...

Lees het hele artikel