Stadsbeheer Rotterdam houdt de buitenruimte ‘in vorm’. Die buitenruimte beperkt zich niet tot de stad, maar strekt zich uit richting het Rotterdamse havengebied en de woonkernen Hoek van Holland, Rozenburg, Hoogvliet en Pernis. Jerry Vreden is binnen Stadsbeheer teamleider van het Handhaving Haventeam. De haven is zijn werkterrein.
“In 2011 vond het Havenbedrijf Rotterdam dat iets aan de parkeeroverlast in het havengebied gedaan moest worden. Gesprekken, afstemming en afspraken met gemeente Rotterdam volgden. Vervolgens kreeg ik de uitdaging een Haventeam te starten. Onze taak is handhaven, oftewel zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt. Zowel parkeercontrole als controle van buitenlandse voertuigen in de milieuzone.
Ook zijn we verantwoordelijk voor alles op de openbare weg, denk aan containers en voertuigen. Zo mag een kleine container bijvoorbeeld vijf dagen op de openbare weg staan, maar is voor een grote container een vergunning nodig. Ook voeren wij controles van buitenlandse voertuigen uit op de N15 in de milieuzone en wij kijken mee of de aannemer zich aan de Tijdelijke Verkeer Maatregel houdt. Een andere toezichthoudende taak van ons is het proberen te voorkomen dat er (chemisch) afval gedumpt wordt. We zijn bevoegd om bekeuringen uit te schrijven, voertuigen te klemmen, mensen staande te houden en zelfs aan te houden.”
Wijze raad
Samen met zijn mensen probeert Vreden elke situatie altijd eerst schappelijk en gastvrij op te lossen. “Een wijkagent gaf me destijds een wijze raad: ‘Schrijf de boel hier niet helemaal plat, want de haven van Antwerpen is maar een uurtje rijden vanaf hier.’ Dat advies knoopte ik in mijn oren, de haven van Antwerpen is immers een geduchte concurrent van de Rotterdamse haven. We geven chauffeurs altijd de mogelijkheid hun foutgeparkeerde voertuig te verplaatsen naar waar ze wel mogen parkeren. Doen ze dat, dan is er niets aan de hand. Doen ze dat niet, tja, dan krijgen ze een boete.”
Zaklampen nodig…
Volgens Vreden was de parkeeroverlast in het havengebied enorm groot. “Die overlast kwam niet alleen door het ‘wild parkeren’, het ging ook om andere zaken. Chauffeurs deden hun behoefte op de openbare weg en dumpten overal hun vuil. In het begin was het zelfs zo erg dat als we in het donker uit de auto stapten, we met onze zaklampen op de grond moesten schijnen om te voorkomen dat we in de poep stapten.”
Tijdvenster
Het roer moest om. Vreden: “Het Havenbedrijf wilde van Rotterdam de schoonste haven van Europa maken. We moesten op zoek naar een manier waarmee we de overlast konden beperken en besloten een zogenaamd tijdvenster aan het parkeren te koppelen. Vanaf dat moment mocht er tussen 20.00 uur ’s avonds en 06.00 uur ’s ochtends nergens meer in het havengebied geparkeerd worden, behalve op de daartoe aangewezen parkeerplaatsen, de truckparkings en de blauwe zones.”
Truckparkings
Het Havenbedrijf liet ondertussen twee truckparkings bouwen: “Dat zijn parkeerplaatsen met voorzieningen voor de chauffeurs, zoals douches, toiletten en de mogelijkheid tv te kijken. Ook is op die parkings hun lading verzekerd. Overdag is de parking gratis, per overnachting betalen chauffeurs een bedrag van € 11,25. En dat is nog altijd een flink stuk goedkoper dan een parkeerboete van € 104,00. In het begin kregen we de parkings niet vol. Maar dat veranderde toen we voorlichting gaven bij bedrijven in dit gebied, vanaf dat moment ging het hard. Zeker nu de economie weer goed draait, staan de parkeerplaatsen elke avond bomvol.”
Alles bij elkaar zijn er nu, verspreid over de vijf verschillende parkings, 734 parkeerplekken voor trucks. “Dat lijkt niet eens zo veel, maar niemand had verwacht dat het zo’n groot succes zou worden. Rond 20.00 uur staan de parkings al propvol, chauffeurs worden dus min of meer gedwongen tijdig naar een parkeerplek op zoek te gaan. Lukt dat niet, dan is parkeren bij een van de zeven wegrestaurants in het havengebied nog een mogelijkheid. Als chauffeurs daar voor een bepaald bedrag een maaltijd gebruiken, krijgen ze een ontheffing achter hun voorruit en mogen ze op de parkeerplaats blijven overnachten.”
Trots
Ondertussen blijft Vreden met de mensen uit zijn team gewoon zeven dagen in de week zijn werk doen. In shifts, want op de meeste dagen zijn ze van 08.00 uur tot 02.00 uur in het havengebied te vinden. “In de nachtelijke uren valt de drukte wel mee, meestal wordt het rond 01.00 uur al stil”, aldus de teamleider. Supertrots is hij overigens op zijn werk én op zijn mensen. “Ik heb veel aan mijn mensen te danken. Wij zijn het gastvrije visitekaartje van de haven. Begripvol, maar streng daar waar nodig. Zonder hen kan ik niks, ik kan niet genoeg benadrukken hoe trots ik op hen ben! En op mijn werk. Ik geniet er elke dag van om door dit gebied te rijden. Mooier bestaat er niet!”
‘Wij zijn het gastvrije visitekaartje van de haven: begripvol, maar streng daar waar nodig’
Ik weet dat het gebruikelijk is “in noord”, maar de mensen die in woonkernen als HvH en Hoogvliet wonen, voelen dit bepaald niet als het buitengebied. En terecht, het buitengebied is boerenakkerland in de Flevopolder en het zijn de uitgestrekte velden in Zeeland en Groningen. Niet de woonkernen waar bij elkaar meer dan 150.000 Rotterdammers wonen
Er stond na deze passage: “Daarnaast houden we toezicht op het dumpen van (chemisch) afval in het gebied.” Dit heeft hij ongetwijfeld op die manier gezegd maar dit is echt incorrect: als Handhaving toeziet op het dumpen van (chemisch) afval dan staan ze er dus bij en kijken of het goed en volgens de regels gebeurt. Het is hun taak erop toe te zien dat er GEEN chemisch afval gedumpt wordt.
Fotograaf Eric Bakker houdt van de haven. “De enige plek die gecreëerd is om te werken en waar niemand woont”, legt hij uit. “De combinatie...
Lees het hele artikel Hard werken, mouwen opstropen en anders kijken. De dingen die Herman Hell, eigenaar van Hell’s Kitchen Horeca Groep, uit zijn jeugd in de haven meekreeg,...
Lees het hele artikel