Als gastheer van Rotterdam wil ik de haven graag met de stad verbinden

30 juli 2019

Hard werken, mouwen opstropen en anders kijken. De dingen die Herman Hell, eigenaar van Hell’s Kitchen Horeca Groep, uit zijn jeugd in de haven meekreeg, past hij nog steeds toe: “De haven en de horeca hebben één ding met elkaar gemeen; ze zijn allebei een ‘way of living’.”

“Mijn wieg stond letterlijk op het water”, glimlacht Hell. “Ik kom uit een echte schippersfamilie en groeide op in de haven. Mijn vader was binnenvaartschipper en tot mijn zesde voer ik mee door Nederland, België en Duitsland. Als ik aan het einde van een reis de Brienenoord zag, dan wist ik dat ik thuis was. Rotterdam is mijn veilige haven. Ik merk wel een groot verschil als ik met anderen over de haven praat. Zij ervaren het vaak anders dan ik. Ik kijk er anders naar, omdat ik ben opgegroeid op een schip en de haven dus beleef vanaf het water. Ik kijk vanaf het schip richting de kade; anderen zien de haven vanaf de kade.”

Het harde werken dat Hell in de horeca gewend is, heeft hij meegenomen uit de haven: “Mouwen opstropen en gaan. Ik heb één leven, werk en privé lopen in elkaar over. Mijn kinderen vouwen nu servetten, zoals ik vroeger aan boord hielp. Twee broers van mijn opa hadden schipperscafés op Zuid en in het centrum en de derde was net als mijn opa binnenvaartschipper. De haven en de horeca zitten in mijn DNA.”

Verbinding

Herman heeft inmiddels zes horecalocaties met zo’n 250 medewerkers. Van Rotterdam en Vlaardingen tot Scheveningen en Willemstad. Daar kwamen het afgelopen jaar verschillende vestigingen van Sugo Pizza bij. Herman ziet overal mogelijkheden en zit boordevol nieuwe ideeën. In juli 2018 werd hij zelfs gekozen tot meest Markante Horecaondernemer van Zuid-Holland-Zuid. Hij won vanwege zijn out-of-the-boxdenken. “Ik wil gastheer van Rotterdam zijn. Ik ben een Rotterdammer in hart en nieren en wil graag blijven innoveren en de haven met de stad verbinden. Economische gezien is Rotterdam de haven. Ik vind het daarom jammer dat we in het centrum zo weinig van de haven merken. Het is juist belangrijk die verbinding tussen stad en haven te maken. Vandaar dat ik mijn NRC-café ter beschikking stel voor de havenborrel. De eerste borrel in het najaar van 2018 was drukbezocht. Eigenlijk had ik verwacht veel oude zeebonken te zien, maar er waren juist veel vrouwen en jonge gasten. Een totaal nieuwe generatie. Met deze borrel hebben we dezelfde intentie als Onze Haven. Wij doen het alleen met bier en zij met een magazine. Allebei hebben we hetzelfde doel, alleen het medium is anders. Mensen een podium geven en met elkaar verbinden.”

‘Een goede schipper kan lang van huis zijn, daarom ben ik dat nooit geworden. Ik moet er niet aan denken’

Pokebowls

In zijn beleving bestaat de ‘Rotterdamse haven’ niet als branch: “De haven is zo veelomvattend. Van mensen die wereldwijd zakendoen en roeiers tot arbeiders die schepen bevoorraden. Ik vind het geweldig te zien hoeveel aanstormend haventalent er is. In het Groothandelsgebouw bijvoorbeeld zitten veel startups die nieuwe apps bouwen. De haven blijft de komende jaren innoveren, net als de horeca.”

Ondanks zijn lofzang voor en band met de haven, haalt Hell zijn inspiratie uit meer dan dat: “Die doe ik op in steden als Parijs, Milaan en Barcelona. Daar bezoek ik soms wel twintig verschillende zaken op een avond, van stalletjes met streedfood tot luxerestaurants. Nieuwe trends vinden hun oorsprong in de nichemarkten van waaruit wij nieuwe dingen als eerste naar de massa brengen. Neem pokebowls, daar kwamen wij twee jaar geleden als eerste high volume zaak mee. Het is belangrijk om je ogen goed de kost te geven en naar buiten te gaan. In welke branche je ook zit. Wij hebben net zoveel veganistische gerechten als vlees en vis. Het is een volwaardig onderdeel in ons bedrijf. Er is voor ieder wat wils en dat vinden wij belangrijk. Achter de schermen wordt er hard gewerkt en proberen we alles zo goed mogelijk te doen.”

No guilt, just pleasure

“Dat harde werken gaat er bij mij nooit meer uit”, vervolgt Hell. Niet onlogisch dus dat de horecaondernemer een nieuwe uitdaging aangegaan is. “Samen met Hugo Kruijssen wil ik de wereld veroveren met de gezonde, vierkante Sugo Pizza. Inmiddels hebben we al drie vestigingen overgenomen, maar dit worden er zeker twintig. Bij deze pizza draait alles om de bodem: er worden geen geur- en smaakstoffen aan het deeg toegevoegd. Het is een luchtige pizza, lekker en gezond en hij bevat net zoveel calorieën als een boterham met kaas. No guilt, just pleasure, dus. Het kwam op mijn pad en ik heb het met beide handen aangegrepen, omdat ik heilig geloof in nieuwe trends. Het is echt een ander bedrijf. De Italiaanse biologische wijnen zijn bijzaak, hier gaat het vooral om het gezonde, duurzame eten. We willen met Sugo Pizza uitdragen dat de zorg voor onze planeet de verantwoordelijkheid is van iedereen. Elk bedrijf in de productieketen van Sugo Pizza wil hierin een actieve rol spelen en streeft naar zorgvuldig gebruik van natuurlijke bronnen en beter dierenwelzijn.”

Sloep

“Ik ben inmiddels al achttien jaar horecaondernemer en vind het geweldig om te ondernemen en nieuwe dingen te ontdekken. Het voelt zeker niet als werken. In mijn vrije tijd probeer ik drie keer per week te sporten om zo fit te blijven. En zo af en toe ga ik met mijn sloep varen. Een goede schipper kan lang van huis zijn, daarom ben ik dat nooit geworden. Ik moet er niet aan denken. Als gastheer wil ik niet te lang weg zijn uit mijn Rotterdam. Er is voor beiden wat te zeggen. Zowel de haven als de horeca zijn allebei een ‘way of living’. Geweldig toch!”

Tekst

Esther Paans

Beeld

Antim Wijnaendts van Resandt

Meer artikelen

“Wild parkeren” onder controle

30 juli 2019

Stadsbeheer Rotterdam houdt de buitenruimte ‘in vorm’. Die buitenruimte beperkt zich niet tot de stad, maar strekt zich uit richting het Rotterdamse havengebied en de...

Lees het hele artikel

Het groene gras van Slavenburg & Huyser

30 juli 2019

Dit jaar viert Slavenburg & Huyser, cargadoor en logistiek dienstverlener, zijn zeventigjarig jubileum. Al sinds 1949 brengt het bedrijf verladers en reders bij elkaar, al...

Lees het hele artikel