Er gebeurt veel in de Rotterdamse haven. Schepen worden gelost, vrachtwagens rijden af en aan en tienduizenden mensen zorgen er 24/7 voor dat alles efficiënt wordt uitgevoerd. Waar men niet altijd bij stil staat, is dat er onder water ook veel gebeurt. Zo is het voor het team van Duik- en Bergingsbedrijf W. SMIT B.V. dagelijkse kost om onder het wateroppervlak te werken. Het zorgt ervoor dat problemen onder water opgelost worden zodat activiteiten boven water door kunnen blijven gaan. Het zijn de alleskunners van de Rotterdamse onderwaterwereld!
We hebben een gesprek met Maurice Krul (Commercieel Directeur) en Marvin Visser (Financieel Directeur). Krul werkt inmiddels 25 jaar bij het bedrijf in de Waalhaven. Hij is ooit begonnen op verzoek van zijn schoonvader en oud-directeur: John Smit. Dat we hier te maken hebben met een heus familiebedrijf blijkt snel want ook Visser is familie van de Smits. Tannie Smit, vrouw van wijlen oprichter Willem Smit, is zijn oma. Het is een hechte familie en een hecht team. Eens kijken wat de heren te vertellen hebben over werken in een wereld die voor de meeste van ons onbekend is…
Wat komt er allemaal bij ‘duik- en bergingswerkzaamheden’ kijken?
“Ons werk is zo divers”, zegt Krul. “Het omvat alle werkzaamheden die op, boven en onder water uitgevoerd kunnen worden.” Het motto van W. SMIT B.V. is niet voor niks ‘alles wat je boven water doet, kan onder water ook’. Krul legt uit dat het eigenlijk een aannemersbedrijf is. “Natte aannemerij, dat is wat we eigenlijk doen.” Visser vult aan: “Zie ons als een maritieme dienstverlener in de breedste zin van het woord.”
Jullie werken dus zowel op, onder als boven water. Wat zijn de meest voorkomende werkzaamheden onder water?
“Onder water zijn we vooral bezig met natte aannemerij”, legt Krul uit. “Denk aan het onderhoud aan en reparatie en inspectie van kademuren, steigers, sluizen, gemalen en riolering. De rode draad in onze business zijn de werkzaamheden die gerelateerd zijn aan de scheepvaart in de breedste zin van het woord. Het verwijderen van objecten uit scheepsschroeven, zoals een touw of een autoband, maar ook aan het polijsten van schroeven en het reinigen van beunkoelers, dat soort dingen. We voeren natuurlijk ook veel bergingswerkzaamheden uit: het boven water krijgen van voer- en vaartuigen, maar ook van zaken zoals een portemonnee of een kluis.”
‘Alles wat je boven water doet kan onder water ook’
…en op of boven water?
“Boven en op het water zijn we voornamelijk bezig met hijswerkzaamheden met onze kraanschepen, het begeleiden van de scheepvaart en schouw- en sonarwerkzaamheden. Laatstgenoemde passen we bijvoorbeeld toe bij bomdetectie, oftewel het lokaliseren van bommen die op de bodem liggen.”
Het schijnt dat de oneliner ‘even Smitje bellen’ vaak te horen is binnen de maritieme sector. Hoe is deze kreet ontstaan?
“Die kreet is in de markt ontstaan”, zegt Visser, “om precies te zijn bij het Havenbedrijf Rotterdam. Daar zeiden ze op kantoor: heb je een probleem? Dan moet je Smitje Waalhaven bellen! Het is altijd aan ons blijven kleven, fantastisch toch? Ons hoor je er niet om klagen hoor”, zegt hij trots.
Iedereen mag jullie bellen, want SMIT B.V. is nergens te groot of te klein voor, zeggen jullie. Zijn er bepaalde projecten geweest waar jullie achteraf tòch te groot (of te klein) voor bleken te zijn?
“Eigenlijk niet, wij kunnen alles” zegt Visser met een knipoog. “Als je aan het duiken bent, komen er altijd andere werkzaamheden bij kijken. Op een gegeven moment zeg je daar ook ‘ja’ tegen waardoor ons dienstenportfolio in de loop der tijd is blijven groeien. Het stelt ons anno 2019 in staat een totaalpakket aan te kunnen bieden in de maritieme sector.”
Krul vult aan dat ze in principe elke klus aannemen. “Als we het zelf niet kunnen, dan samen met een partner. Hoe dan ook, wij klaren die klus.”
Ook in de duikerswereld maakt men graag gebruik van de technologische vooruitgang. Zo werkt men bij SMIT B.V. met een scala aan hightech digitale apparatuur bij het inspecteren en lokaliseren van schade. Zo draagt iedere duiker een lichtgevoelige camera op zijn helm zodat de opdrachtgever in realtime ziet hoe de werkzaamheden verlopen. Daarnaast maakt men gebruik van de nieuwste apparatuur op het gebied van ultrasone wanddiktemetingen.
Zorgt het gebruik van deze hightech digitale apparatuur ervoor dat jullie hoge eisen (moeten) stellen aan de omgeving? En met ‘omgeving’ bedoelen wij de Rotterdamse haven in het algemeen en de Waalhaven in het specifiek.
“Het is voor ons erg belangrijk dat de scheepvaart gereguleerd wordt zodra wij op een bepaalde locatie moeten duiken”, zegt Krul. “Hier zorgt het Havenbedrijf Rotterdam voor en de samenwerking met hen is gewoonweg fantastisch! De extra veiligheid die zij hiermee creëert, is een aanvulling op onze veiligheid en dus iets wat voor ons ontzettend belangrijk is. Daarnaast moet men ervoor zorgen dat er genoeg water in de havens en in de Maas blijft zitten”, zegt hij met een lach, “maar ook dat doen ze aardig hoor.”
De website laat zien dat jullie een grote verzameling certificaten hebben. Is het belangrijk dat een duik- en bergingsbedrijf over deze papieren beschikt?
“Voor ons is het leveren van kwaliteit en continuïteit het allerbelangrijkst,” zegt Krul. “De markt verwacht en eist dat ook. Onze certificeringen bestaan voornamelijk uit kwaliteits- en kenniscertificaten, denk hierbij aan ISO, VCA en lascertificaten. Maar ook aan Lloyds, BV of DNV-GL certificaten. Deze certificeringen zijn noodzakelijk voor bijvoorbeeld het mogen uitvoeren van onderwaterinspecties bij schepen die gecertificeerd zijn. Als er een schip geïnspecteerd moet worden dat door Lloyds gecertificeerd is, kunnen wij met ons certificaat aantonen dat wij inspecteren op de manier die zij graag zien. Je laat zien dat je hun vereisten naleeft, zie het dus als een kwaliteitsgarantie.”
‘De meest moderne haven ter wereld? Daar plukken maritieme bedrijven als wij de zoete vruchten van’
Het lijkt ons dat een bedrijf als Smit B.V. veel voordelen heeft van een stad als Rotterdam met al haar havenfaciliteiten. Van welke faciliteiten maken jullie veelvuldig gebruik?
Krul legt uit dat ze vooral gebruik maken van de openbare ligplaatsen, de zogeheten lay-by locaties en de diversiteit aan opdrachtgevers in de haven. “Denk bij laatstgenoemde aan de bulksector, de containersector, de offshore en de petrochemie.” Beide heren vinden het erg prettig dat de haven steeds verder digitaliseert. Zo vragen ze bij bagger- en verkeersdiensten regelmatig realtime gegevens op over dieptes in havens, stroomsnelheden of stromingen op. Dat is een gratis service vanuit het Havenbedrijf en zij dankbaar gebruik van maken. Visser: “Je merkt goed dat men achter de schermen nastreeft de meest moderne haven ter wereld te zijn. Daar plukken maritieme bedrijven als wij de zoete vruchten van.”
Het is op een paar dagen na vijf jaar geleden dat de eerste paal werd geslagen van jullie nieuwe pand in de Rotterdamse Waalhaven. Wat heeft deze verhuizing voor jullie betekent, wat zijn de belangrijkste veranderingen?
“We hebben met ons nieuwe pand veel meer uitstraling naar onze klanten toe”, zegt Visser. “Het heeft gezorgd voor meer ruimte en vormt de eerste aanzet tot de gepaste groei die wij voor ogen hebben. Ons oude pand, gebouwd in 1980, voldeed eigenlijk in 2000 al niet meer aan onze eisen. We zijn er na de verhuizing dan ook flink op vooruit gegaan al is het uitgangspunt van waaruit wij werken nooit verandert: mouwen opstropen en aanpakken. Of we nu werken voor een kleine of een grote opdrachtgever, we willen kwaliteit leveren. Elk uur van de dag, elke dag van de week.”
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wil in 2025 volledig energie-zelfvoorzienend zijn en 15% minder stroom verbruiken dan nu. Hoe ze dat wil bereiken? Door de...
Lees het hele artikel Een nieuw duurzaam businessmodel Ik heb jonge kinderen en met de actualiteit rond het klimaatakkoord denk ik vaker aan de wereld waarin zij moeten opgroeien....
Lees het hele artikel