Een nieuw duurzaam businessmodel

30 juli 2019

Een nieuw duurzaam businessmodel

Ik heb jonge kinderen en met de actualiteit rond het klimaatakkoord denk ik vaker aan de wereld waarin zij moeten opgroeien. Daarom ben ik blij dat we samen met Rotterdam en het havenbedrijf inzetten op duurzame ontwikkeling van “onze haven”.

Waar de grote bedrijven bij verduurzaming rigoureus moeten ingrijpen in bestaande bedrijfsprocessen en businessmodellen, zie je juist dat daaromheen veel kleinere ondernemingen de stap maken om waarde te creëren met duurzame innovaties. Disruptief, korte beslislijnen en soms niks te verliezen alleen maar te winnen. Daar ontstaan geweldige innovaties die bijna altijd wel op de een of ander manier samengaan met duurzaamheid. En daar hebben we er in de Drechtsteden veel van, van die kleinere en middelgrote maakbedrijven die een belangrijke katalysator zijn van de verduurzaming van de maritieme sector en daarmee ook van de haven.

Zo was ik laatst bij twee bedrijven in de Drechtsteden en in beide gevallen ontmoette ik daar enthousiaste ondernemers die ieder op een eigen manier werken aan oplossingen voor de vraagstukken van de toekomst. De eerste is Edorado. Een maritieme high tech startup die werkt aan premium electric powerboats, niet alleen voor de high end consumentenmarkt maar ook als watertaxi in onze wateren. Ik mocht voor hen een assemblagehal openen in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht. Edorado heeft zich hier gevestigd omdat de Duurzaamheidsfabriek voor hen het centrum is voor open innovatie en duurzame technische ontwikkelingen. Maar ook de mogelijkheid om veilig te kunnen testen bij bedrijven in de omgeving. Ondernemer Godert van Harderbroek zei het heel treffend: “Ons concept zal zorgen voor een revolutie in het snel elektrisch varen. De boot met verbrandingsmotor is echt zinkende.”

Een ander voorbeeld is dat van Hans Slieker van J. Slieker & Zonen in Dordrecht. Ook hier mocht ik aanwezig zijn bij de oplevering van hun eerste afmeerboot die volledig elektrisch is aangedreven. Het gaat om een boot van meer dan 9 meter lang en 2,75 meter breed. Het is Schlieker gelukt om de ideale rondspant rompvorm te maken met minimale weerstand en maximaal rendement. Een operationele boot die ook zou passen in de Rotterdamse haven en die bijdraagt aan minder Co2 uitstoot en minder milieubelasting.

Beide bedrijven hebben dus in verduurzaming een nieuw businessmodel gevonden. En dat sluit goed aan bij de ambitie die het havenbedrijf in januari presenteerde om een klimaatvriendelijke haven te worden.

Het kan niet anders of duurzaamheid wordt ook in onze campagne Rotterdam Maritime Capital of Europe een onderscheidend thema. Samen met de gemeente Rotterdam geven de Drechtsteden handen en voeten aan de marketing. van onze high-tech regio. Dat doen we door (inter)nationale beursdeelnames in 2019 als Nor-Shipping Oslo, NEVA St. Petersburg en Europort Rotterdam in combinatie met zij-evenementen als seminars en in Oslo een rederslunch. We zijn wereldwijd een voorloper in duurzame scheepvaart en technologie en dat zullen we internationaal ook uitdragen. Eigenlijk wordt het tijd dit van de daken te schreeuwen. We moeten (om maar in scheepvaarttermen te blijven) aan de bak want het is te bezeilen!

Tekst

Maarten Burggraaf

Beeld

Ronald van den Heerik

Meer artikelen

De alleskunners van de Rotterdamse onderwaterwereld

30 juli 2019

Er gebeurt veel in de Rotterdamse haven. Schepen worden gelost, vrachtwagens rijden af en aan en tienduizenden mensen zorgen er 24/7 voor dat alles efficiënt...

Lees het hele artikel

Interview Marjolein Boer, innovatiemanager Havenbedrijf Rotterdam

30 juli 2019

Ze loopt net zo gemakkelijk op naaldhakken als met een helm over de kade. Marjolein Boer (33) is die frisse wind die door de Rotterdamse...

Lees het hele artikel