ShipSupport.com: dé one-stop shop voor de maritieme sector

17 januari 2019

We doen het bijna allemaal: online winkelen. Met een paar klikken en een toereikend banksaldo heb je in een mum van tijd je boodschappen besteld, die mooie televisie gekocht of die limited edition jeans gereserveerd. Allemaal vanuit je luie stoel, heerlijk toch! Hoe zou dat gaan in het bedrijfsleven, bijvoorbeeld in de maritieme sector? Wat moeten inkopers of scheepstechnici doen als net dat ene onderdeel het begeeft of aan vervanging toe is?

Royal IHC, een vooraanstaande partij in de maritieme sector, weet wel wat zíj moeten doen. De multinational heeft onlangs het nieuwe e-commerce platform ShipSupport.com gelanceerd. De corporate startup hoopte daarmee het antwoord te geven op de huidige problematiek binnen de scheepsindustrie als het gaat om het inkopen van maritieme onderdelen. Maaike de Rover (Manager ShipSupport), Dirk-Jan Goudswaard (Manager Marketing & Sales) en Dominique van ’t Hof (Manager IT & Innovation) geven ons een kijkje in hun keuken en leggen uit wat we van het online platform mogen verwachten.

Wat zijn de uitdagingen bij het inkopen van maritieme onderdelen?

“Je moet je voorstellen dat inkopers en scheepstechnici geen one-stop-shop tot hun beschikking hebben”, zegt Van ’t Hof. “Het is er gewoon niet.” Ze legt uit dat inkopers te maken hebben met veel verschillende leveranciers en dat enige vorm van prijstransparantie ver te zoeken is. “Een schip bestaat uit duizenden verschillende onderdelen. Dat maakt het inkopen ervan een tijdrovende, foutgevoelige en vooral omslachtige activiteit die wij flink hebben aangepakt.” De Rover vult hierop aan dat ShipSupport.com de ambitie heeft de Coolblue van de maritieme sector te worden. “We bieden een breed en diep assortiment opgebouwd uit uitsluitend A-producten waarbij service en klantgerichtheid bovenaan staan. Een heldere positionering waar we bewust voor gekozen hebben. Hier heeft de markt behoefte aan.”

Hoe is het idee voor het e-commerce platform ontstaan?

Goudswaard geeft aan dat Royal IHC recentelijk een groot klantonderzoek heeft gehouden. “Eén van de speerpunten die uit dit onderzoek naar voren kwam betreft automatisering. Daar waar de B2C markt erg volwassen is op het gebied van e-commerce, is dat in de B2B markt een stuk minder. De maritieme sector is daar een goed voorbeeld van; deze markt is van oudsher namelijk relatief conservatief. Wij hebben ShipSupport.com opgebouwd met als doel een internationale lancering, het moest in één keer gebeuren. Je kunt je voorstellen wat dat op het gebied van regelgeving, logistieke complexiteit, valuta’s, BTW en douanezaken betekent: je moet met ontzettend veel dingen rekening houden.”

Het team begon twee jaar terug met de ontwikkeling van ShipSupport.com. Het is een internationaal e-commerce platform dat leveranciers, producenten en klanten in de maritieme sector bij elkaar brengt. Het biedt prijstransparantie – iets wat tot nu toe ondenkbaar was in de sector – en het geeft direct inzicht in de levertijden.
Het feit dat het team Royal IHC achter zich heeft staan helpt hen enorm. De multinational maakt met de nodige investeringen en inbreng van kennis en haar netwerk de ontwikkeling van het platform mogelijk. Om het door te kunnen blijven ontwikkelen, wordt voortdurend gezocht naar nieuwe samenwerkingsverbanden, zowel binnen als buiten de maritieme sector.

ShipSupport.com mag binnen de sector dus gezien worden als een geheel nieuwe ervaring?

“Zeker!”, antwoordt Goudswaard meteen. “Eén van de voordelen van een platform dat vraag en aanbod bij elkaar laat komen, is het verkrijgen van inzicht in prijzen. De markt heeft behoefte aan prijstransparantie. Daarnaast zullen de levertijden van maritieme onderdelen drastisch teruggebracht worden. Daar waar leverancier A een levertijd hanteert van vijf weken kan het zo zijn dat leverancier B hetzelfde onderdeel binnen drie weken kan leveren. Dat is aanzienlijke tijdswinst voor een klant! Het houdt leveranciers onderling scherp. Onze klanten zullen hier voordeel uit gaan halen.”

Het drietal onderstreept nog maar eens dat de ontwikkeling van ShipSupport.com van begin af aan ontwikkelt is met en voor klanten. Het was een iteratief proces dat uiteindelijk heeft geleid tot een platform met een prettige gebruikerservaring. “Het gaat hier écht om de triple win: klanten en leveranciers worden hier beter van en wij natuurlijk ook”, zegt Van ’t Hof vol trots.

 

Het lijkt me een omvangrijk project. Was het heftig?

Er wordt gelachen. “Het was zo nu en dan enorm zwaar”, zegt De Rover. Haar collega’s knikken instemmend. “Je moet je voorstellen dat je twee jaar lang een team aanstuurt van – inmiddels – vijftien personen met als doel een e-commerce project van deze omvang te ontwikkelen.” Dagelijks werk je nauw samen met veel partijen met uiteenlopende belangen, legt ze uit, en moet je prioriteiten stellen. “Je zit dagelijks in meetings, coacht, motiveert en in die hectiek moet je vooral de focus moet houden. Je moet om kunnen gaan met hoogtepunten maar ook zeker met tegenslagen.” Dat plantjes De Rover en het team op de been hebben gehouden, is in die context erg tekenend. Daarover later meer, belooft ze.

‘ShipSupport.com wil de Coolblue van de maritieme sector worden. Het is een platform dat uitsluitend A-producten biedt waarbij service en klantgerichtheid hoog in het vaandel staan’

 

Waar zijn jullie momenteel mee bezig?

“Onze prioriteit voor de korte termijn ligt bij het verder uitbouwen en optimaliseren van de supply chain,” zegt Van ’t Hof. “Op logistiek vlak, denk dan bijvoorbeeld aan af en toe relatief lange levertijden, valt nog veel te winnen. Wij zijn ervan overtuigd dat de meerwaarde van een one-stop shop als ShipSupport.com ligt in het feit dat er gebundelde pakketten kunnen worden verstuurd. Deelorders worden verzameld op een centraal punt, gebundeld en vervolgens in één keer uitgeleverd. De klant behoort hierin altijd een keuze hebben, mocht hij een deel van de bestelling sneller, per express levering, willen ontvangen. Dat is een enorme logistieke uitdaging die in samenwerking met onze distributiepartner steeds verder geoptimaliseerd zal worden.”

En voor de lange termijn?

Goudswaard vertelt dat het team een dashboard aan het ontwikkelen is waarop de klant zeer gedetailleerde informatie over zijn schip – of vloot – terug kan vinden. “Je kan dan denken aan de scheepsstructuur, documenten of specifieke handleidingen, maar ook aan realtime verwachtingen omtrent de levensduur van bepaalde onderdelen. Op die manier stelt het platform de klant in staat nauwkeurig te kunnen beoordelen wanneer vervanging nodig is, en wanneer er dus idealiter besteld zou moeten worden.”

‘Elk nieuw teamlid krijgt een plantje. Ze zijn symbool geworden voor het teamgevoel en doorzettingsvermogen dat we met elkaar delen’

 

ShipSupport is een platform van de toekomst. Waar staat de haven in 2050 volgens jullie?

Goudswaard denkt dat er vooral veel meer connectiviteit zal zijn. “Als we over vijfentwintig á dertig jaar terugkijken op de huidige situatie, dan zal met name de digitalisatie grote sprongen hebben gemaakt. Denk aan duurzaamheid, maar ook aan zaken als autonoom varen en een autonome handling van goederenstromen. Het spreekt voor zich dat een platform als ShipSupport.com beoogt hier een significante bijdrage in te leveren. “Het mag duidelijk zijn dat Rotterdam één van de belangrijkste havensteden ter wereld is. Het is een gigantisch netwerk van bedrijven en dienstverleners en daardoor erg belangrijk voor ons, maar ook voor onze klanten en toeleveranciers.”

Het prettige gesprek met het drietal loopt bijna ten einde en we zijn nu toch wel erg benieuwd naar het verhaal over het plantje. Gedurende het project was er een moment waarop ze er redelijk doorheen zat, begint Rover: “Er waren soms zoveel obstakels, ik trok het gewoon even niet meer”, zegt ze. Van ‘t Hof vult direct lachend aan: “De volgende ochtend heb ik een plantje op haar bureau gezet, met als teken: onkruid vergaat niet, we slaan ons terug en gaan weer door!” De Rover knikt instemmend: “Het heeft zeker geholpen. Sterker nog: nieuwe teamleden krijgen sindsdien allemaal een plantje van ons. Ze zijn symbool geworden voor het teamgevoel en doorzettingsvermogen dat we hebben. Dat het zwaar kan zijn, is een gegeven. Dat je binnen dit team op elkaar kan rekenen is een feit.”

 

 

 

Tekst

Jurry de Vos

Beeld

Remie Kranendonk

Meer artikelen

Mini World Port Rotterdam

17 januari 2019

Soms zit het mee en soms zit het tegen. Zo ook voor de Nederlandse zomers. Dit jaar zat het eens mee. En hoe! Van mei...

Lees het hele artikel

De speurneuzen van de haven

15 januari 2019

De Zeehavenpolitie van de Eenheid Rotterdam heeft sinds vorig jaar twee hondengeleiders. Agenten Michael (32) en Brenda (30) gaan met hun speurhonden op zoek naar...

Lees het hele artikel