Voordat ik wethouder werd in Dordrecht, was ik verantwoordelijk voor scheepsfinancieringen. Ik werkte op de Boompjes en vanaf boven zag ik de schepen langsvaren. Rechts aan de horizon stonden de kranen van de Rotterdamse haven. Bij helder weer kon ik in de verte de Zwijndrechtste spoorbrug en de Drechtsteden zien liggen.
Sinds kort kijk ik vanuit een ander perspectief naar diezelfde maritieme sector. Als wethouder in Dordrecht ben ik onder meer verantwoordelijk voor de economie en de Dordtse zeehaven. In de maritieme topregio Drechtsteden ben ik als bestuurder verantwoordelijk voor de promotie, acquisitie en innovatiestimulering. Ook nu ontmoet ik bijzondere ondernemers. Niet alleen de grote namen als Oceanco, IHC en Damen Shipyard, maar ook een enorme diversiteit aan MKB-bedrijven die waarde toevoegen aan de keten. Meer dan voorheen ben ik me bewust van hun indrukwekkende innovatief vermogen én hun impact op de (sociaal)economische kracht van de regio én van Nederland.
Want het gaat om unieke bedrijven met hoogwaardige producten en oplossingen, niet zelden toonaangevend op internationaal niveau. Kom je aan de andere kant van de wereld, dan wordt Nederland behalve met Johan Cruijff, tulpen en klompen ook steevast geassocieerd met het maritiem cluster, baggeraars en waterbouwers. Bedrijven met hun roots in onze maritieme delta. En ik durf wel te stellen dat een meerderheid van de schepen die Rotterdamse haven aandoet een of meerdere onderdelen in zich heeft die in deze regio zijn vervaardigd, ontwikkeld of geïntegreerd.
Het is ook een sector met innovatieve kracht. Een mooi voorbeeld daarvan vind ik de Zwijndrechtse Machinefabriek Straatman, opgericht in 1902. Tijdens de financiële crisis heeft de huidige directeur Gert Jan Strietman – bij wie het ondernemen in het bloed lijkt te zitten – niet stilgezeten. Hij heeft gekeken hoe het bedrijf met behulp van nieuwe technologieën nieuwe marktsegmenten zou kunnen bedienen om zo hun bedrijf minder conjunctuurafhankelijk te maken. Dat heeft geleid tot een aparte bedrijfstak die ‘smart’ oplossingen bedenkt voor de sector. Met steun van ons regionale ‘MKB-katalysatorfonds’, leidde dat bijvoorbeeld tot een slimme fender, die met behulp van sensoren kan zien hoe vaak een aanmeerlocatie wordt gebruikt, of de aanmeerlocatie veilig gebruikt wordt en of er al weer onderhoud moet worden verricht. Deze ‘smart technology’ oplossing is ondergebracht binnen ‘Factory Lab’, die inmiddels samen met Port of Rotterdam een proeflocatie heeft ingericht.
Het gebeurt allemaal in de Drechtsteden regio, maar we schreeuwen het niet van de daken. Net als in Rotterdam kent de Drechtsteden een mentaliteit van ‘niet lullen maar poetsen’. Maar het maritieme cluster in Rotterdam en de Drechtsteden is van hoge kwaliteit en van grote betekenis voor de BV Nederland. Dat moet bekender worden, want dat creëert nieuwe kansen. In september heb ik samen met Adriaan Visser in Hamburg de internationale marketingstrategie ‘Rotterdam Maritime Capital of Europe’ gelanceerd. Daarmee wordt de hele regio en alle maritieme bedrijvigheid (internationaal) op de kaart gezet. Dus naast de haven van Rotterdam met bijbehorende bedrijven ook de maritieme dienstverlening, maakindustrie, scheepsbouw, offshore en grondstofhandelaren. Hand in hand optrekken voor de versterking van het maritiem cluster is de sleutel naar een goede toekomst voor de maritieme regio en de sector.
In de verte komt hij aanlopen. Nette puntschoenen, een spijkerbroek en een lange zwarte jas. Is dit wel de man met wie we hebben afgesproken?...
Lees het hele artikel De Drechtsteden kennen een rijke traditie van innovatie en samenwerking, met het water als verbindende factor. Een mooi voorbeeld daarvan is het project TIMA, waarin...
Lees het hele artikel