Een obstacle run door de Rotterdamse haven

4 december 2017

De liefde voor de haven zat er al vroeg in bij Imre van Leeuwen. Zijn vader werkte jarenlang bij een van de grotere rederijen in het centrum van Rotterdam. “Ik heb de haven zien veranderen. Ik heb de containerschepen groter zien worden. De haven is een magnifieke plek. Omdat de stad en de haven verder uit elkaar komen te liggen, woon ik er niet meer middenin. En kom ik er iets minder vaak. Maar áls ik er kom, geniet ik intens van de kranen, boten en rauwe containers. Met op de achtergrond die skyline. Geweldig vind ik dat.”

Een Rotterdamse jongen. Met een Rotterdamse aanpak. Hij houdt van het rauwe van de haven, heeft de spreekwoordelijke hands-on mentaliteit en hij werkt graag met deadlines. Als directeur events bij Sportvibes heeft Imre er dagelijks mee te maken en is hij gewend projectmatig te werken. De Tour wacht op niemand: “De belangen zijn groot. Net als in de haven.”

Een gedurfd plan
Vijf jaar geleden had het sportmarketingbureau een gedurfd plan. Dwars door de Rotterdamse haven rennen over obstakels. Dit bestond nergens in de wereld. Er moest veel water door de Maas lopen om het gerealiseerd te krijgen. Voordeeltje: hardlopen wordt steeds populairder. Opvallend was dat het daarbij steeds minder ging om snelle tijden en steeds meer om de evenementen eromheen. “Sport is in op het moment. Veel mensen zijn met gezondheid bezig en iedereen wil fit zijn. Maar wel in eigen tijd, zelfstandig en minder als lid van een vereniging. Bij hardlopen ging de beleving een rol spelen. Niet sec van a naar b, mensen willen meer entertaind worden, uitgedaagd. Obstacle runs, colour runs, night runs, Santa runs, city runs. Het bestaat inmiddels allemaal.”

De haven als decor
Eigenlijk was de Q-santarun, die het bureau drie jaar achter elkaar organiseerde, een opstap naar de Harbour Run. “Het schitterende decor van de Q-santarun in de Winter Efteling hebben wij gevonden in de haven. We wilden er geen normaal hardloopevent van maken, maar een obstacle run, toegankelijk voor veel mensen. We wilden ze niet door de modder laten kruipen, maar het moest een avontuurlijke loop worden voor mensen die tien kilometer kunnen hardlopen. Vrienden en collega’s slaan zich met elkaar door hindernissen heen.

Door de samenwerking met verschillende havenbedrijven, hebben we unieke obstakels die je nergens anders tegenkomt. Het is geweldig voor de teambuilding, iedereen helpt elkaar.” De toegankelijkheid heeft ervoor gezorgd dat veel bedrijventeams zich aanmelden. Voor de komende editie in oktober doen weer meer en grotere bedrijventeams mee dan bij de vorige editie. De Harbour Run is hét netwerkevenement van de Rotterdamse haven aan het worden.

Hoe regel je zoiets?
Ze hadden ervaring, een naam binnen de sportmarketing en ze hadden vertrouwen opgebouwd bij de gemeentelijke diensten. Nog belangrijker: vertrouwen winnen bij havenbedrijven. Van hun moet de toestemming komen voor het gebruik van hun terreinen. “Van Broekman Logistics, Uniport en United Waalhaven Terminals kregen we, na een aantal presentaties en lobbywerk, toestemming om de run op hun terreinen te laten plaatsvinden.”

Dat is meteen het unieke van de run: renners komen op plekken waar ze normaal niet eens kunnen komen. Het gebouw van Broekman aan de Waalhaven Zuidzijde had een fantastisch dek voor de start en de finish. De parkeergarage diende als garderobe en ontvangst. In drie jaar tijd nam het aantal deelnemers toe van 2000 naar 6000.

‘In drie jaar tijd nam het aantal deelnemers toe van 2000 naar 6000.’

Het terrein op de Waalhaven werd te klein. “Vorig jaar konden we een nieuwe stap maken op het RDM-terrein. We kunnen nu nóg meer doen met de bedrijventeams. We hebben een aparte hal met catering, de faciliteiten zijn ruimer opgezet en we kunnen sfeer brengen. Het is voor alle deelnemers wat comfortabeler. Vooraf en na afloop, natuurlijk want tijdens de run doen we er alles aan om het de deelnemers zo moeilijk mogelijk te maken. Dit jaar verwachten we 8000 deelnemers. Op het RDM-terrein is daar ruimte voor, we kunnen nu doorgroeien.”

‘We bouwen obstakels op terreinen die tot en met zaterdagochtend nog in gebruik zijn.’

Obstacle plan voor een obstacle run
Operationeel lijkt het bijna een onmogelijke gebeurtenis. Veiligheid is het allerbelangrijkst. Alles op alles om ongelukken te voorkomen. En deelnemers lopen over douanegebied. “We bouwen obstakels op terreinen die tot en met zaterdagochtend nog in gebruik zijn. De sponsoren helpen daarbij. Er zijn bedrijven die containers neerzetten, weer andere bedrijven leveren de stootwilgen die we gebruiken als obstakels. Op de openbare gedeelten kunnen we de hindernissen al eerder neerzetten. Maar op de haventerreinen kunnen we vaak pas zaterdagmiddag om 12:00 uur terecht. En maandagmorgen 6:00 uur moet alles weer weg zijn. Het is een enorme logistieke uitdaging.

Tussendoor draait het event, begeleiden we 8000 mensen van a naar b en terug. Geen makkelijke productie. We werken met draaiboeken, we briefen de vele leveranciers, we huren mensen in, we moeten ons huiswerk richting de gemeente doen voor de verkeersplannen. We faciliteren waterbussen, zodat niet iedereen met de auto komt. En dan hebben we het alleen over de logistiek. Tussendoor zetten we het event ook in de markt. Met de website, met een sociale-mediacampagne. We handelen de inschrijvingen af, iedere deelnemer ontvangt een T-shirt in de juiste maat. We zorgen voor de bedrijventeams, soms willen ze iets extra’s. We maken afspraken met sponsoren. Ja, het is best wel een puzzeltje.”

Harbour Run 2017
De vijfde editie van de Harbour Run vindt plaats op 8 oktober 2017. Het concept blijft onveranderd, hoewel er dus steeds meer publiek is. En de start is eerder. Door de hoeveelheid deelnemers die gedurende de dag starten, begint de run dit jaar om 11:00 uur. “De bewoners van Heijplaat gaan het event steeds meer omarmen en juichen de deelnemers naar de finish. Ook de deelnemers brengen steeds meer publiek mee. De Harbour Run verbindt de stad met de haven. We bieden dit jaar daarom meer activiteiten voor het publiek en voor deelnemers na afloop. Goede catering om de prestaties te vieren en stoere activiteiten om alvast op te warmen voor volgend jaar.”

Cijfers
8 oktober 2017
5de keer – een jubileumeditie
10 km dwars door de Rotterdamse haven
30 obstakels
80 containers
250 medewerkers
11.00 uur start eerste groep
16.00 uur (of eerder) start laatste groep

Tekst

Monique Speelman

Beeld

Sportvibes

Meer artikelen

Klaar voor de toekomst – RDM Centre of Expertise

4 december 2017

De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij was van 1902 tot 1996 in bedrijf en bouwde in die 94 jaar 355 schepen, waaronder het SS Rotterdam. In de...

Lees het hele artikel

‘Het komt altijd goed, en zo niet, dan toch’

4 december 2017

De waterbouwpastor (Stefan Francke), ook wel ‘baggerdominee’, werkt in opdracht van grote en kleinere baggerbedrijven die in het Rotterdamse havengebied gevestigd zijn. Stefan Francke is...

Lees het hele artikel