Haven van vlees en bloed

9 juni 2017

Havenwethouder ben je niet alleen op het stadhuis, maar júíst in de haven. Daar gebeurt het. Dus ga ik regelmatig op werkbezoek bij de bedrijven die onze haven maken. Zo heb ik meegevaren met de loodsen en ben ik in de Maasmond op een containerschip gestapt. Ook heb ik schepen mogen aanmeren met de Havenman van het Jaar: Erik de Neef van de Koninklijke Roeiers Vereeniging Eendracht.

De enorme schaal van de haven blijft indrukwekkend. Die manshoge ankers, die gigantische opslagtanks, die honderden en honderden meters containers – strak op een kaarsrecht rijtje. Ook de hijskranen, de wirwar van buizen en leidingen, en natuurlijk de containerschepen. Maar op de een andere manier maakt onze haven nóg meer indruk als ik kijk naar de mensen die er werken en ondernemen. Met vakmanschap, kennis en passie voor het werk. Zij zijn een belangrijke schakel van vlees en bloed om mee te denken over en te werken aan de toekomst van onze haven. Want, hoe kunnen we in een steeds complexere wereld concurrentiekracht behouden en duurzaam groeien? Waar we geconfronteerd worden met mogelijke bedreigingen, zoals politieke ontwikkelingen in Rusland of Amerika of een ontwikkeling als de Brexit?

Maar ook: wat zijn de consequenties van de ontwikkelingen in de containermarkt? De olieprijs? En ook het klimaatakkoord van Parijs heeft gevolgen voor de haven. Biedt nieuwe energie op korte termijn soelaas of blijven we nog een tijdlang aangewezen op fossiele bronnen? En hoe kunnen we daar dan zo efficiënt en schoon mogelijk mee omgaan? Grote uitdagingen, belangrijke kansen.

Er gebeuren al veel goede dingen. Zo halen we steeds meer groene energie uit wind en zon. Als we praten over innovatiekracht, dan loopt Rotterdam voorop. We hebben het Erasmus Centre for Entrepreneurship, het Cambridge Innovation Center en het programma PortXL, dat dertig internationale start-ups een boost geeft. We hebben RDM Rotterdam, waar jongeren een technisch ambacht leren om in de haven aan de slag te gaan. En natuurlijk het Rotterdam Innovation District, dat bijvoorbeeld werkt met 3D-metaalprinters voor de maritieme industrie.

De kansen liggen voor het oprapen. Als bedrijfsleven, overheid en onderwijs de koppen bij elkaar steken, weet ik zeker dat we ze gaan verzilveren.

Tekst

Adriaan Visser

Beeld

Casper Rila

Meer artikelen

In het heetst van de strijd

9 juni 2017

Het trainingscomplex van Falck Fire Academy op de Maasvlakte ligt er desolaat bij. Wie hier achteloos voorbij rijdt, zal in eerste instantie schrikken: uitgebrande woningen...

Lees het hele artikel

Waterklerken

9 juni 2017

Amor Latumeten (25) is een van de weinige vrouwelijke waterklerken in de Rotterdamse haven. Na haar afstuderen in 2014 aan het Scheepvaart en Transport College...

Lees het hele artikel