Welkom aan boord

24 november 2016

In het Maritiem Museum Rotterdam ontdekken zo’n 180.000 bezoekers per jaar de enorme invloed van de maritieme wereld op ons dagelijks leven. “Ze luisteren bij ons naar verhalen, bewonderen topstukken uit onze vooraanstaande collectie of doen mee aan één van de vele activiteiten”, vertelt Liesbeth Diepenhorst trots. Volgens het hoofd Marketing & Communicatie ligt het museum in de oudste en grootste museumhaven van Nederland. “Op die plek kunnen ze op historische schepen en kranen voelen hoe wereldhaven Rotterdam ooit begon.”

‘Als verhalenvertellers maken we voor onze bezoekers de invloed van de maritieme wereld op ons dagelijks leven voelbaar.’

De collectie bestaat uit ruim 850.000 objecten, die een overzicht vormen van ‘s lands maritieme historie vanaf eind vijftiende eeuw tot aan de dag van vandaag. Liesbeth: “Het is een imposante collectie. Geen enkel ander maritiem museum in ons land kan zo’n grote tijdspanne in beeld brengen met zijn objecten. Daar komt bij: door de kwaliteit en omvang van onze collectie behoren we volgens kenners tot de top van maritieme musea in de wereld. Daar zijn we natuurlijk supertrots op en we koesteren onze collectie dan ook voor volgende generaties.”

De uitdaging voor het museum is de eeuwenoude collectie en de bijbehorende verhalen relevant te maken voor het publiek. Daarom staat niet de geschiedenis, maar de dag van vandaag en de toekomst centraal in de programmering, volgens Liesbeth: “Wij stellen vanuit hedendaagse thema’s de vraag hoe ons land op maritiem gebied zover gekomen is. En met een collectie die zes eeuwen maritieme ontwikkeling beslaat, leidt dat in onze ogen tot een spannende en eigentijdse programmering die aansluit bij de beleving van het publiek van nu.”

Waar het ooit begon
Het Maritiem Museum, de museumhaven en erfgoedhavens uit het Maritiem District liggen daar waar de Rotterdamse haven ooit begon. “In de Maritiem Museum Haven ligt onze collectie historische schepen en kranen die mijn enthousiaste collega’s in werkende staat houden”, stelt Liesbeth. “De meeste schepen kun je van binnen bekijken, zoals zeilschip Annigje, stoomsleepboot Dockyard V en sleepschip de Geertruida. Wat ik zelf heel mooi vind, is dat de vuurtoren, de Graanelevator en de hijskranen, die ooit de reuzen van de Rotterdamse haven waren, het gezicht van onze museumhaven bepalen. Voor mij voelt dat echt als de oude haven van de stad. Dat beeld wordt versterkt omdat er naast onze eigen schepen en kranen ook tientallen particuliere, historisch belangrijke schepen in dit gebied liggen. En die worden allemaal nog bewoond. Zo leeft deze haven nog echt.”

Maritiem Museum

Haven
De haven is inmiddels uit de binnenstad verdwenen, maar nog altijd is hij van grote invloed op het DNA van de havenstad. De maritieme wereld heeft de Rotterdamse cultuur beïnvloed, de denkbeelden van haar inwoners, de producten die zij gebruiken, het eten wat zij eten en zelfs het modebeeld heeft veel maritieme invloeden.
“Dat DNA willen we laten zien. Daarom hebben wij de ambitie om de Maritiem Museum Haven te ontwikkelen tot een dynamische plek waar schepen aankomen en vertrekken, waar maritieme evenementen en activiteiten plaatsvinden, waar gewerkt wordt op en aan historische schepen, waar zakelijke bezoekers vergaderen en winkelend publiek kan lunchen. Het museumgebouw, de kades, de steigers en de historische scheepshelling Koningspoort in de Oude Haven willen we met elkaar verbinden om ervoor te zorgen dat bezoekers in dit gebied per schip vervoerd kunnen worden en de erfgoedhavens kunnen beleven vanaf het water.”

Samenwerking met de maritieme sector
“De maritieme sector is diep geworteld in de Nederlandse cultuur en vormt de basis voor onze economische ontwikkeling, zowel vroeger als nu”, gaat Liesbeth verder. “Bezoekers willen de innovatieve en ondernemende kracht van deze oer-Nederlandse bedrijfstak voelen in ons museum. Als geen ander kunnen wij op basis van onze kennis en collectie het verhaal van de maritieme industrie vertellen aan een overwegend niet-maritiem publiek. Onze medewerkers vertalen de verhalen uit de maritieme praktijk naar aantrekkelijke en moderne presentaties voor een breed publiek.”

Offshore
De offshore-industrie is de jonge hond van de maritieme wereld, maar wel één die in de afgelopen zestig jaar razendsnel volwassen werd. “Op school leren kinderen al over ons land als invloedrijke maritieme natie sinds de VOC en de WIC”, weet Liesbeth: “Maar ze leren nauwelijks iets over de offshore-industrie waarin ons land zich de afgelopen decennia wereldwijd tot koploper ontwikkelde. Daar brengen wij met een spectaculaire tentoonstelling over deze innovatieve sector verandering in. Bezoekers ervaren de high tech innovatieve kracht van de offshore en energiewinning op zee zelf door middel van augmented reality, simulaties, interactives, persoonlijke verhalen, filmbeelden en animaties. Deze ervaring neemt hen mee op reis door Hollands glorie zoals die heden tot stand komt. De Offshore Experience maken we in nauwe samenwerking met partners uit de offshore-sector en het techniekonderwijs. Zo blijven wij als museum ook inhaken op de actualiteit van de haven”, besluit Liesbeth. Vanaf december 2015 is de tentoonstelling te zien.

Tekst

Lisanne Seton

Beeld

Marco de Swart

Meer artikelen

Innovatie is cruciaal

24 november 2016

Rotterdam is een haven van pioniers. De wereld van logistiek en industrie verandert continu. Stilstand betekent automatisch achteruitgang. Wij hebben een lange traditie in het...

Lees het hele artikel

Het Loodswezen

24 november 2016

Elco Oskam, Bestuurslid en Registerloods bij het Loodswezen: De registerloodsen van het Loodswezen in Rotterdam helpen de schepen veilig de haven in en uit. Zo...

Lees het hele artikel