Watertaxi

24 november 2016

Hij voer in 1993 voor het eerst over de Nieuwe Maas en is inmiddels niet meer weg te denken uit het Rotterdamse stadsbeeld: de watertaxi. De vijftien krachtige watertaxi’s die nu in de vaart zijn, vervoeren maandelijks ruim 300.000 passagiers, inwoners en bezoekers. En het aantal vaarten blijft voorlopig nog wel stijgen. Deze manier van vervoer is uniek in Europa. Sebastiaan Visser, parttime werkzaam als schipper bij de Watertaxi en daarnaast kapitein bij Smit, vertelt met liefde over zijn werk, of, zoals hij het zelf noemt, zijn hobby.

“Ik ben als schipperskind geboren in Rotterdam. Mijn ouders waren binnenvaartschippers en leefden destijds aan boord van hun schip. Toen ik drie jaar was, besloten mijn ouders uit elkaar te gaan en verhuisde ik samen met mijn moeder naar de wal. Zij heeft sindsdien niet meer gevaren, mijn vader is nog steeds werkzaam als binnenvaartschipper.
Toen ik eenmaal een opleiding moest kiezen, werd het de opleiding Zeevaart aan het Scheepvaart en Transport College. Ik had, net als mijn ouders, graag iets willen doen met de binnenvaart, maar omdat de situatie destijds niet al te best was, de schippersbeurs was net afgeschaft, raadde mijn moeder dat sterk af. Inmiddels ben ik blij dat ik ervoor gekozen heb de opleiding Zeevaart te volgen. Ik werk sinds twee jaar met veel plezier bij Smit als kapitein op de sleepboten. Daarnaast werk ik dus parttime als schipper bij de Watertaxi. Ook mijn andere collega’s van de Watertaxi vervullen een parttime functie. Voor ons allen is het als het ware een bijbaan. Het werk is leuk en ik heb er veel plezier in.”

Watertaxi

Ideaal
Het gaat goed met de Watertaxi. Heel goed zelfs. Veel Rotterdammers maken gebruik van de taxi’s voor hun woon-werkverkeer. Maar ook dagjesmensen en internationale delegaties hebben de watertaxi ontdekt. Populaire bestemmingen zijn de Markthal en de Veer- en Leuvehaven. Maar veel mensen kiezen ook voor een rondvaart via de watertaxi. “En vergeet het ss Rotterdam niet”, wijst Sebastiaan op het nautische boegbeeld op de kop van Katendrecht. “Het stoomschip ligt afgelegen maar is via de watertaxi ideaal te bereiken. Daarnaast vind ik ook gewoon dat de mensen die een bezoek brengen aan het stoomschip vanaf het water moeten aankomen.
Sinds enige tijd verzorgt de Watertaxi trouwens ook pendeldiensten voor bedrijven als Van Oord. ‘s Ochtends om 06:00 uur starten wij met het brengen van werknemers van de zuid- naar de noordkant. Dat scheelt voor hen een heel stuk omrijden en bovendien staan ze ‘s ochtends niet in de file.”

Aanstekelijk
In Rotterdam kun je van ’s ochtends 06:00 tot ‘s nachts 01:00 uur over het water razen in de taxi. “Wij werken in shifts. Als je ‘s ochtends begint, start je met de pendeldienst. Zit die erop, dan vaar je vooral in het gebied tussen de Rotterdam en De Boompjes. De rondvaarten zijn ook heel leuk om te doen. We gaan naar de oude stadshaven maar ook naar de Botlek, de Europoort, Hoek van Holland en Dordrecht. En naar Kinderdijk niet te vergeten. Zeker in de zomermaanden is het druk. Als de terrassen vol zitten steken de mensen elkaar als het ware aan: ‘Neemt iemand de watertaxi?’ Dan volgt de rest vanzelf.
Als het wat rustiger is, liggen wij bij de werf en is het gezellig met de collega’s onder elkaar. Je spreekt allemaal dezelfde taal en zit in hetzelfde vak. We zitten met elkaar op één lijn en maken vaak dezelfde dingen mee. Het is echt ongelofelijk om te zien hoe we blijven groeien. De mensen lijken overal vandaan te komen. Het is daarom ook niet gek dat gaan uitbreiden. Zelfs wanneer wij alle boten inzetten, komen we soms tekort. Tegelijk met de groeiende populariteit van de stad, blijven ook wij groeien.”

Watertaxi

Afwisseling
De afwisseling maakt het werken bij de Watertaxi leuk, meent Sabastiaan: “Als ik van het centrum naar zee vaar, is dat zo’n 40 kilometer varen. Veel mensen beseffen dat niet. Het is aan mij ze hier meer over te vertellen. Daar kan ik echt van genieten. Ik kan tijdens mijn werk gewoon mijn passie delen met de mensen die aan boord komen. Dat is toch het mooiste wat er is?!”
Sebastiaan vertelt niet voor niets graag, de haven heeft hij altijd interessant gevonden. “Er is gewoon zoveel te zien en alles is indrukwekkend. In de Europoort liggen schepen die 400 meter lang zijn. We zien complete ‘flats’ op het water en containerschepen met duizenden containers. Dat is toch bizar? Ik vind dat mooi om te zien.”

“Wat de Watertaxi voor de haven betekent? Daarover kan ik heel kort zijn: tik op Google maar eens ‘Rotterdam’ in en kijk naar de foto’s. Op bijna elke foto is wel een watertaxi te zien. De Watertaxi hoort bij Rotterdam en zorgt voor de verbinding tussen de stad en de haven.”

Tekst

Naomi Brandwijk

Beeld

Antim Wijnaendts van Resandt

Meer artikelen

Van wereldhaven naar een local supplier

24 november 2016

“Het is vijf voor twaalf. Kill your darlings moet vanaf nú het beleid zijn van de Rotterdamse haven. Die moet zichzelf kannibaliseren voordat een ander...

Lees het hele artikel

Tattoo Bob – Mannen van de Kaap

24 november 2016

Sinds 1969 runt Tattoo Bob een tattooshop in Rotterdam, één van de eerste tatoeëerwinkels van Nederland. Sinds jaar en dag komen mensen van heinde en...

Lees het hele artikel