Het moet een beleving zijn

18 september 2018

Een bedrijventerrein in Barendrecht. Links en rechts vestigingen van een grote supermarktketen, een sportschool en een aantal keukengiganten. Op zoek naar Simwave. Aan het eind van de Pesetastraat wapperen banners van een grote cruiseorganisatie. Daar moet het zijn. Binnen gekomen stap je in de wereld van de maritieme simulatoren. De droom van Joost van Ree en Marcel Kind.

De inrichting is modern en strak. Joost van Ree verwelkomt ons enthousiast. De eerste vraag die automatisch rijst: wat gebeurt hier? “Simwave is een Maritime Centre of Excellence”, antwoordt Joost. Hij gaat er eens goed voor zitten. “In dit centrum staan 59 simulatoren die zijn bedoeld voor assessment, toegepast onderzoek en training voor ieder gewenst scheepstype. Onze doelgroep is heel breed: van de grootste rederij ter wereld tot het familiebedrijf in de binnenvaart of een bedrijf dat twee sleepboten in zijn vloot heeft.” De simulatoren zijn DNV-gecertificeerd en voldoen daarmee aan alle eisen. Indien gewenst levert Simwave ook de trainers. “Maar over het algemeen, en daar zetten wij ook op in, nemen onze klanten hun eigen instructeurs mee.”

Maatwerk
Alle trainingen zijn maatwerk. Simwave ondersteunt zijn klanten bij het opstellen van de lesprogramma’s. “Dat doen wij in nauwe samenwerking met hun corporate captains of de mensen die zich binnen het bedrijf met opleidingen bezighouden. Allereerst vragen we naar hun leerdoel. Vervolgens kijken we wat er de afgelopen tijd is gebeurd: wat waren de ‘near misses’, welke incidenten vonden plaats en wat zijn de brugprocedures. Al die componenten voegen wij in hun lesprogramma’s. Daarna gaan onze technische specialisten in Barendrecht en Vietnam de scheepsmodellen in de simulatoren modelleren naar de schepen waar de cursisten in werkelijkheid ook op varen. Wij vragen alle gegevens van het schip op zoals werftekeningen, testgegevens van het schip, draaicirkel, etcetera. Als dat klaar is, vaart het schip in de simulator exact als in werkelijkheid. De volgende stap is het opleiden van de instructeurs zodat zij weten hoe ze met de simulatoren moeten omgaan. Vervolgens kan de training hier plaatsvinden en zijn wij er alleen nog voor het technisch management en het hospitality gedeelte.”

Varen op je eigen schip
Simwave schafte zijn simulatoren aan bij het Noorse bedrijf Kongsberg, marktleider op het gebied van de ontwikkeling van simulatoren. Tevens kochten zij er de software waarmee zij de schepen en (haven)omgevingen in de simulatoren kunnen modelleren. Joost: “Een kapitein wil op zijn eigen schip varen. Het heeft voor hem namelijk geen zin om een training te volgen op bijvoorbeeld een tanker als hij kapitein van een cruiseschip is. En dat gebeurt vaak als je elders een standaardtraining volgt. Ook moeten stuurlui of scheepswerktuigkundigen vaak bedrijfsspecifieke procedures volgen. Natuurlijk kan het bedrijf zelf een simulator aanschaffen, maar de bezettingsgraad daarvan is vaak laag dus is het niet rendabel.”

Alle 59 simulatoren kunnen aan elkaar worden gekoppeld en met elkaar varen in een scenario. Dat is uniek en dat maakt Simwave het meest geavanceerde simulatorcentrum ter wereld. Joost: “In principe kunnen wij alles wat drijft bedienen, zoals tankers, cruiseschepen, offshore of binnenvaart. Maar wil een klant trainen op een haven op een ver eiland, dan kan dat ook.” Simwave maakt die omgeving dan exact na op basis van onder meer haventekeningen, elektronische zeekaarten en satellietbeelden. Verder kunnen de simulatoren worden ingezet bij assessments. “Stel, de klant zoekt een stuurman. Dan kan hij de simulator bijvoorbeeld voor een dag huren en kan een test op de simulator onderdeel van de sollicitatieprocedure zijn. De simulatoren zijn ook inzetbaar voor haventoegankelijkheidonderzoek. Doet bijvoorbeeld een cruiseschip een bepaalde haven aan, dan moeten ze weten wat de limieten voor deze haven zijn: de maximale windkracht, wanneer zijn sleepboten nodig… Ze moeten namelijk de haven in kunnen varen maar er ook weer uit kunnen.”

Lust voor het oog
Het trainingscentrum is een lust voor het oog. Tijdens de rondleiding krijg je pas echt een beeld van de grootte van het pand en van alle trainingsmogelijkheden. De trainingsruimte met computers en megaschermen aan de wand is al indrukwekkend maar in de ruimte met een nagebouwde scheepsbrug met 360oprojectie op wanden en vloeren, krijg je het gevoel zelf aan het roer van een tanker te staan. Of de machinekamers, twee verdiepingen hoog met een stalen rooster ertussen, waarin ook de temperatuur kan worden gesimuleerd. Deze kamers zijn extra geïsoleerd om het harde machinekamergeluid te kunnen nabootsen. Alles om de werkelijkheid niet te benaderen maar te evenaren. Joost: “En dat is precies onze doelstelling. Het moet allemaal zo realistisch mogelijk zijn. Want alleen dan kun je mensen perfect trainen.”

Het idee voor Simwave is van Joost van Ree en Marcel Kind. “Geloof het of niet, het idee is pas een kleine twee jaar geleden in ons hoofd ontstaan. In eerste instantie dachten we aan twee tot drie simulatoren. We zijn gaan rekenen en constateerden dat we het, om het rendabel te maken, beter in een keer groots konden aanpakken. Want met een paar simulatoren onderscheid je je niet in de markt. Vervolgens haalden we er op het juiste moment de juiste mensen bij, zochten een pand en zorgden dat wij de bank en externe investeerders contracten konden overhandigen om de financiering rond te krijgen. Dat is allemaal gelukt en sinds januari 2018 is dit trainingscentrum in bedrijf. Maar we gaan niet achterover leunen. We zijn ambitieus en willen dit concept op vijf maritieme hotspots over de wereld uitrollen. Waar precies weten we nog niet, we volgen de klant.”

Beleving
Wat Simwave heeft neergezet is onderscheidend en uniek. “Voor een training ga je naar school, maar het gaat mij erom een beleving te verkopen. De zeevarenden zitten hier allemaal in hun vrije tijd. In die tijd moeten ze ook nog verplicht een training van een week volgen. Ik vind het belangrijk dat ze het dan naar hun zin hebben. Daarom is hier een goed restaurant, zijn overal plekken ingericht waar ze op hun gemak een drankje kunnen drinken, staat er een tafelvoetbalspel en komen er ook nog flipperkasten of biljarttafels. Het moet leuk zijn.”

Tekst

Conny Rijken

Beeld

Lennaert Ruinen

Meer artikelen

De oceaniumboot van diergaarde blijdorp

20 september 2018

Gemiddeld twee keer per maand vaart schipper Willem Lodder (66) met de HaaiBaai, een voormalige melassetanker, naar Europoort om daar vers zeewater op te halen...

Lees het hele artikel

‘T is mooi geweest

17 september 2018

Nol Engelen stopt na achttien jaar als schipper van de Waterbakfiets. Hij gaat met pensioen. “’t is mooi geweest”, zegt hij. Maar het is ook...

Lees het hele artikel