Wat ooit als eendaags evenement Maritiem ’78 begon, groeide uit tot Nederlands grootste jaarlijkse maritieme festival. Verdeeld over drie dagen en steevast in het eerste weekend van september, worden de Wereldhavendagen bezocht door honderdduizenden mensen uit binnen- en buitenland. Op het evenemententerrein, het gebied op en rond de Nieuwe Maas bij de Erasmusbrug, Rijnhaven en Katendrecht, wisselen de deelnemende bedrijven en entertainment elkaar af. Maar ook in de binnenstad van Rotterdam is uitgebreide aandacht voor het event. De gemeente Rotterdam heeft de Wereldhavendagen zelfs aangewezen als een van de twaalf iconische evenementen in de stad.
Sabine Bruijnincx (42) aan de telefoon. De directeur van de Stichting Wereldhavendagen kon zich tot haar spijt, zo vlak voor haar zwangerschapsverlof en in beslag genomen door de afronding van de afgelopen Wereldhavendagen, onmogelijk vrijmaken voor een langer gesprek op kantoor in het World Port Center. Maar van onrust vanwege de knellende deadlines is helemaal niets te merken. Sabine neemt rustig de tijd om de vragen te beantwoorden, ook voor die haar vast al tientallen keren eerder zijn gesteld. Haar vrolijke, klaterende stem streelt het oor en gegoogelde foto’s van een meisjesachtige, hip geklede en slanke vrouw, maken het beeld compleet.
Havenbaronessen
Ze groeide op in het Brabantse Oudenbosch en was behept met een nieuwsgierige, avontuurlijke geest. De reis begon – en eindigde – in Rotterdam, waar Sabine Bedrijfskunde studeerde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ze werd lid van een Europese studentenvereniging waar ze ook een bestuursjaar deed: “Een buitenkans, ik heb daardoor veel van Europa gezien.” Ze besloot haar scriptie te schrijven in Australië. Een gepland half jaar liep zes maanden uit. Andere bestemmingen waren Ghana en Ecuador waar zij twee keer een half jaar Engelse les gaf. “Behalve voor het avontuur, zeker ook met idealistische motieven. Ik heb er heel bewust voor gekozen om voor mijn dertigste iets terug te geven aan de wereld, om bij te dragen aan een betere toekomst voor de mensen daar.”
Terug in Nederland moest allereerst haar vrijwel lege bankrekening worden aangevuld: “Via een uitzendbureau kwam ik bij het Havenbedrijf Rotterdam terecht als manusje-van-alles. Daar werd ik in contact gebracht met de Stichting Wereldhavendagen en solliciteerde ik op de functie van projectleider.” De rest is geschiedenis: In 2009 kwam er een directeurszetel vacant en greep de ambitieuze Sabine haar kans. Hoe dat was, als vrouw in een mannenwereld? Sabine lacht. “Dat was slechts deels het geval. Wij opereren namelijk op het snijvlak van haven en evenementen. Er waren inderdaad geen havenbaronessen, maar ook die wereld is aan het veranderen. Ik heb het meeste contact met communicatieafdelingen waar de verhouding man-vrouw tamelijk evenwichtig is.”
Wereldniveau
Nu, na bijna negen jaar aan het roer te hebben gestaan, zegt de directeur noch verveling, noch routine te ervaren. “Ik voel nog steeds veel energie, passie en creativiteit. De nieuwe ontwikkelingen houden het spannend. Bovendien zijn we inmiddels in de tweede termijn van de meerjarenvisie beland die doorloopt tot 2020. Hierin staan de doelen, ambities en activiteiten van de Stichting Wereldhavendagen in de nabije toekomst. Het evenement groeit, evolueert en er zijn steeds weer nieuwe uitdagingen.” Afgelopen september is er extra uitgepakt vanwege het veertigjarig jubileum. Sabine preciseert: “Het evenement bestaat 39 jaar, maar het was de veertigste editie.”
Er werd gekozen voor het – jaarlijks wisselende – thema ‘Werelds’. “De haven en de stad zijn van wereldniveau en in Rotterdam ontmoet je letterlijk de wereld. Het mondiale Rotterdam zie je ook terug in de focus op innovatie. Hierdoor is en blijft de Rotterdamse haven de ‘smartest port’ en het episch logistiek centrum in Europa en ver daarbuiten”, licht ze toe. Gevraagd naar het hoogtepunt: “De zaterdagavondshow met Level 42 en het bijzondere vrachtschip BigRoll Baffin als hoofdpodium. Met wereldklanken hebben we een cadeautje gegeven aan de stad en het land.” Dit jaar zijn er 430.000 bezoekers geteld. Sabine: “Geen record, dat staat op 450.000, destijds met de Karel Doorman. Die lag nu ook aan de kade, maar toen was het mooier weer. Het weer is uiteraard altijd een bepalende factor. Ik heb ook meegemaakt dat het met bakken uit de hemel viel, dagen waar ik liever niet aan terugdenk.”
Jongeren
Ook, en misschien wel vooral, voor de jonge bezoekers wordt het zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt. Zo vindt op vrijdagen onder de naam ‘Expeditie Wereldhaven’ een speciaal programma plaats voor scholieren van alle opleidingsniveaus. Het doel: zoveel mogelijk jongeren op een toegankelijke manier in aanraking te laten komen met de haven in al haar facetten. Er waren dit jaar bijna zesduizend scholieren en studenten aanwezig. Sabine: “Scholieren en studenten komen bij onze activiteiten met innovatieve onderwerpen in aanraking die van belang zijn voor de toekomst van onze haven. We hopen natuurlijk dat zij daardoor geïnteresseerd raken en straks ook aan het werk willen in onze haven. Zelf ben ik als student ook enthousiast geworden na een rondleiding op de ECT Containerterminal op de Maasvlakte. Het beeld dat sommige jongeren hebben van vies en zwaar werk, is na zo’n excursie een stuk genuanceerder, kan ik je vertellen.”
Grote sprong voorwaarts
Wat de organisatie betreft wordt de Wereldhavendagen ieder jaar ‘better’ en zeker ook ‘bigger’. “Op dit moment wordt het festival nog vooral gezien als een regionaal evenement, terwijl het aantal nationale en internationale bezoekers bij elkaar even groot is als de bezoekersstroom uit de regio. ”Wij werken toe naar een nationaal festival van internationale allure”, aldus de directeur. “Met grotere en meer bijzondere publiekstrekkers waar mensen uit het hele land op af komen. En ook met mediapartners van buiten de regio; landelijke kranten, radio en tv. Onze huidige partners zijn grotendeels afkomstig uit de stad en regio.” Ook het verkeer op de sociale media wordt fors geïntensiveerd: “Een livestream op Facebook, Twitterberichten, vlogs, blogs en sfeerbeelden op Instagram, zorgen ervoor dat iedere volger op de hoogte blijft van actuele informatie.” Als onderdeel van de grote sprong voorwaarts komt er voor 2020 een volwaardige tweede demonstratielocatie; de Rijnhaven. Sabine kan niet wachten: ”De invulling hiervan is anders dan die op de Nieuwe Maas. De Rijnhaven is namelijk een grote plas rustig water en biedt daardoor allerlei mogelijkheden en een prachtig podium voor de kades eromheen.”
De wind giert door het Scheepvaartkwartier, zelfs op een vrij zonnige dag als vandaag. Snel naar binnen dus, want in Captain’s Cabin is het behaaglijk...
Lees het hele artikel Het kan in de haven. Wil je werken bij een bedrijf in de haven, trek dan de stoute schoenen aan en klop op de deur....
Lees het hele artikel