NAVIGEREN NAAR NIEUWE KANSEN 

24 oktober 2024

De Rotterdamse Dominique Nieuwpoort heeft een missie, namelijk: de Rotterdamse haven mee laten gaan met zijn tijd. Met haar voormalige bedrijf Ship Support probeerde ze al een digitale revolutie te ontketenen en ook nu met haar nieuwe programma Datawerf adviseert ze maritieme bedrijven bij het digitaliseren van hun werk. Haar visie blijft, ondanks de tegenslagen die op haar pad kwamen, met kop en schouders boven water staan. 

 Waarschijnlijk was het bij haar eerste bezoekje als kind aan de haven al beklonken; die liefde tussen Dominique Nieuwpoort en de maritieme wereld. Als geboren en getogen Rotterdamse werd ze op jonge leeftijd namelijk al door haar vader meegenomen naar de haven. “Ik vond het zo magisch”, vertelt ze. “Al die grote kranen en al die schepen, ik keek mijn ogen uit.” Een studie architectuur in Delft en verschillende banen in de maritieme wereld later, wist ze dat dit haar werkplek zou worden en zou blijven. Er was namelijk nog een heleboel te ontdekken. 

Toen de mogelijkheid zich voordeed om in 2017 samen met Maaike Rover Ship Support op te zetten, was Dominique dan ook snel overtuigd. “Het team van Maaike toetste bij klanten of er behoefte zou zijn aan een platform waarop een transparant overzicht zou zijn van scheepsonderdelen die verhandeld worden in de maritieme wereld”, vertelt ze. We hadden met Ship Support de missie om een soort Coolblue voor de maritieme sector op te zetten. We wilden een platform creëren waar alle prijzen van producten openbaar waren en waar je producten naast elkaar kon vergelijken. We wilden dat klanten op een overzichtelijke en eerlijke manier inkopen konden doen. We voelden onszelf een gallisch dorp dat zich afzette tegen de rest, we wilden iets teweeg brengen. We wilden laten zien: zo kan het ook, digitaal en transparant.” 

Aan die droom werd zo’n drieënhalf jaar lang gebouwd. Een team van vier mensen groeide uit naar zeventien man personeel en op den duur stonden er miljoenen producten op het nieuwe platform. Het bedrijf leek bomvol potentie. Totdat Dominique twee dagen nadat ze terugkwam van haar zwangerschapsverlof een telefoontje kreeg: Ship Support gaat het niet redden’, werd haar verteld.  

Plotseling moest ik afscheid nemen van mijn zakelijke kindje terwijl ik met mijn pasgeboren kindje thuis kwam te zitten. Dat was een hele vreemde tijd. Ik had wel al signalen gekregen voordat ik op zwangerschapsverlof ging, maar het bericht dat het doek echt zou vallen, kwam toch onverwacht. We moesten zeventien werknemers vertellen dat het avontuur zou stoppen, maar ook moesten we samenwerkingspartners, toeleveranciers en klanten hierover informeren. 

Afscheid en reflectie
Het voelde echt als ons kindje, we hadden er heel erg hard voor gewerkt. We hadden heel wat vakanties overgeslagen omdat er altijd wel iets belangrijkers was dat moest gebeuren. Toen we het te horen kregen, hebben we vooral geprobeerd het team in de luwte te houden.” Een periode van afscheid nemen en reflecteren was daarmee begonnen voor Dominique. “Ik heb de tijd genomen om er echt bij stil te staan wat ik wilde gaan doen. Ik was altijd verantwoordelijk geweest voor alle IT en digitalisering en was samen met co-founder Maaike verantwoordelijk geweest voor de koers en strategie. Bovendien had ik in mijn tijd bij Ship Support duidelijk gezien waar bedrijven in de maritieme sector behoefte aan hadden en dat was hulp bij digitalisering. We gingen geregeld langs bij leveranciers om productfoto’s te maken en productdata op orde te brengen en zagen daar dat er echt nog werk aan de winkel was. Al die kennis nam ik met me mee

‘We voelden onszelf een gallisch dorp dat zich afzette tegen de rest, we wilden iets teweegbrengen.’ 

Het was voor Dominique tijd om een nieuwe koers te gaan varen. Haar behoefte om altijd op zoek te gaan naar oplossingen resulteerde in haar nieuwe programma Datawerf. Met dit nieuwe programma helpt ze maritieme bedrijven met het digitaliseren van hun werkzaamheden. Probeerde ze met Ship Support al een digitale verandering op gang te brengen, nu doet ze dat als zelfstandige met de nodige creativiteit en kennis. Met dit subsidieprogramma gefinancierd vanuit de overheid kan ze nu haar missie weer voortzetten. 

Jongere generatie
Het is van belang om als grote haven mee te blijven gaan met de tijd. Vooral als je met de wereldmarkt te maken hebt. Ook als je interessant wilt blijven voor de jongere generatie is het van belang om hier stappen in te zetten. Voor jongeren is het vanzelfsprekend dat alles digitaal gebeurt, het kan bijna niet meer dat je als bedrijf daarin nog achterloopt. Ik vind het leuk om langs te gaan bij al die bedrijven. Wat zijn dan de uitdagingen? Waar zijn ze trots op? Zo leren zij niet alleen van mijn kennis en visie, maar ik ook van die van hen. Het is mooi om zo’n rol te kunnen vervullen bij deze bedrijven.

‘Zolang ik mijn missie helder blijf zien, weet ik dat het goed komt. Stapje voor stapje.’ 

Het leuke aan werken in de haven is volgens Dominique juist om na te denken over deze uitdagingen. “Er is zoveel te doen, dat zorgt ervoor dat ik mijn creativiteit en overtuigingskracht goed kwijt kan. Ik krijg energie van het bedenken van oplossingen voor bedrijven die met deze vraagstukken rondlopen. Ik heb in mijn reis als ondernemer gezien dat ik dit goed kan voor andere bedrijven, maar dus ook voor mezelf, kansen zien en het optimisme vastgrijpen. Als ik één ding heb geleerd, is het om vertrouwen te houden. Zolang ik mijn missie helder blijf zien, weet ik zeker dat het goed komt. 

Stapje voor stapje.” 

Tekst

Lieke Mooren

Beeld

Rick Arnold

Meer artikelen

DE ONMISBARE HELDEN VAN DE ROTTERDAMSE HAVEN 

24 oktober 2024

In het bruisende hart van de Rotterdamse haven, waar de scheepvaart dag en nacht doorgaat, speelt HEBO Maritiemservice een onmisbare rol. Dit team van doorgewinterde...

Lees het hele artikel

VLIEGEN VOOR VEILIGHEID OP ZEE EN IN DE HAVEN 

24 oktober 2024

In de haven van Rotterdam en op de Noordzee is het een komen en gaan van containerschepen. De een nog indrukwekkender beladen dan de ander....

Lees het hele artikel