Aan de cruiseterminal ligt een cruiseschip afgemeerd van de Duitse rederij Aida cruises. Alle schepen van deze maatschappij kenmerken zich door het gestileerde gezicht aan de voorkant. Het geeft de immense cruiseschepen iets speels en vriendelijks. Dat mag ook wel, want dit type boot wordt gekscherend nogal eens als ‘varend flatgebouw’ aangeduid. Het schip van de foto beschikt over 1643 hutten waarin bijna 3300 passagiers passen. En dat dan naast de ruim 900 personeelsleden om het al die gasten naar de zin te maken. De vergelijking met een flatgebouw wordt in de hand gewerkt doordat het schip 17 dekken heeft. De lijst met faciliteiten is te lang om weer te geven. De onder Italiaanse vlag varende Aida prima meet 300m bij 38m en steekt bijna 8,5m diep. Het in 2016 gebouwde schip is inmiddels gestationeerd in de Perzische Golf. In onze regio vaart nu de Aida nova, een iets groter en milieuvriendelijker zusje uit 2018.
Internationale cruises vormen een absolute wereldmarkt waarin veel concentraties hebben plaatsgevonden. De nummers 1 en 2 zijn Carnival Corporation & plc en de Royal Caribbean Group. Vooral het aan de beurzen van Londen en New York genoteerde Carnival is een waar conglomeraat. Tot de groep behoren, behalve de Carnival cruises, onder meer de Holland America Line, P&O cruises, Princess Cruises en Costa Crociere. Van de laatste is Aida cruises op zijn beurt dan weer een onderdeel. De als zeer vervuilend te boek staande cruise-industrie doet van alles om van dat imago af te komen. Bij de Aida prima is dat al te zien aan de aandrijving met 2 elektrische Azipods van ABB. De Aida nova is volgens de website zelfs het eerste cruiseschip ter wereld dat op LNG vaart. Ook de Rotterdamse cruiseterminal heeft een aparte sectie duurzaamheid op de website. Die opent met de constatering dat ‘de cruiseindustrie een voorloper is op het gebied van duurzaamheid en milieu’. Of dat een juiste stelling is of een vrome wens, laten we graag aan deskundigen over. Een prima ontwikkeling is wel dat de cruiseterminal een walstroominstallatie gaat krijgen. Dat gaat er dan straks voor zorgen dat aan de extra vervuiling door de aggregaten in elk geval een einde komt.
De historische terminal wordt door de enorme boot aan het zicht onttrokken. Daardoor kunnen we de prachtige vorm van het gebouw niet zien. Vanaf deze locatie zijn talloze landgenoten na de Tweede Wereldoorlog de wereld in getrokken. De voormalige ‘loods Rotterdam’ is niet alleen een markante plek, maar tegenwoordig ook een Rijksmonument. De historische omgeving blijkt prima te harmoniëren met hypermoderne cruiseschepen. Dat ze die schepen bij Aida voorzien van een gestileerd gezicht vinden we een leuke vondst. Bovendien vinden wij het wel aantrekkelijk dat het gezichtje de indruk wekt van een kusgrage dame. Maar misschien is die constatering in tijden van wokisme wel vragen om problemen…
Helaas ging de wedstrijd tussen deze twee rivalen niet door. De vaarweg was geblokkeerd door een staking voor een ‘vroegpensioen van de politie’, waardoor de...
Lees het hele artikel De gevolgen van de netwerkstoring bij Defensie op 28 augustus, waardoor verschillende hulpdiensten niet goed met elkaar konden communiceren, toonde weer aan hoe kwetsbaar we...
Lees het hele artikel