Ooit een rauwe oester genuttigd? Nou, ik heb het geweten…
Veel mensen beschouwen rauwe oesters als delicatesse. Met z’n tongstrelende structuur, hemelse smaak, licht zilt, een zweem van luxe, chic gepresenteerd en vers opgediend moet het écht een genot zijn. Ik had datzelfde idee. Tot het moment dat ik er een naar binnen slurpte: niet bijzonder, snotterig, smaakte nergens naar. Om een kleine 24 uur later hevig zwetend en schreeuwend de laatste restjes vocht en gal uit mijn lichaam in een emmer te bonjouren. Uit mijn tenen kwam het. Alle romantiek rondom rauwe oesters was voor mij in één klap verdwenen.
Die dag lag ik dus op bed met voedselvergiftiging. Had ik meteen even tijd om wat na te denken. En ja, werk passeerde ook de revue ;). Ik werd me plotseling enorm bewust van het cruciale verschil tussen imago en reputatie.
Hoe zat dat ook alweer? Imago is het beeld dat je hebt van een organisatie (of het eten van een rauwe oester), zonder dat je dit daadwerkelijk zelf hebt gezien of ervaren. Vaak is imago zorgvuldig samengesteld met hulp van marketing en PR. Reputatie is het beeld dat je hebt van een organisatie (of het eten van een rauwe oester) gebaseerd op wat je daadwerkelijk vindt na een ervaring of waarneming. Reputatie komt dichter bij de (of jouw) waarheid. Het ontstaat in de loop van de tijd.
Het verschil tussen imago en reputatie wordt vaak onderschat. Beide termen worden door elkaar gebruikt. In de dynamische en competitieve wereld van de havenindustrie is een sterk imago essentieel. Het trekt klanten aan, opent deuren voor nieuwe medewerkers en creëert kansen. Maar een goed imago zonder een solide reputatie is als een schip zonder anker. Het kan er prachtig uitzien, maar bij de eerste storm ligt het op drift. Klanten, partners en stakeholders zijn tegenwoordig beter geïnformeerd en meer verbonden dan ooit. Een gelikte marketingcampagne kan de aandacht trekken, maar het is de reputatie die loyaliteit en vertrouwen opbouwt.
Hoe kunnen havenorganisaties hier goed mee omgaan? Investeren in goede werkomstandigheden, betrouwbare dienstverlening en duurzame dingen doen is geen luxe, maar een noodzaak. Daarnaast is open communicatie cruciaal. Problemen zullen zich altijd voordoen, maar het is de manier waarop organisaties hiermee omgaan die het verschil maakt. Transparantie over fouten en de stappen die worden ondernomen om deze te corrigeren, kunnen zelfs een negatieve situatie ombuigen en de reputatie versterken.
Soms betekent een probeersel vallen, opstaan en doorgaan. Die oester kon er zelf niet zoveel aan doen, maar maakte het algemene beeld dat mensen ervan hebben meer dan waar.
Ben jij trots op de reputatie van jouw organisatie? Wees er dan zuinig op. Want dat komt te voet en gaat te paard. (K)oester haar.
Stel je voor: je start je eigen bedrijf en een jaar later ben je preferredsupplier van Shell. Het overkwam Erik van der Ende. Met een...
Lees het hele artikel Helaas ging de wedstrijd tussen deze twee rivalen niet door. De vaarweg was geblokkeerd door een staking voor een ‘vroegpensioen van de politie’, waardoor de...
Lees het hele artikel