Of het nu gaat om een zeeschip dat al varend gerepareerd moet worden, een totale refit in de haven van Rotterdam krijgt of een spoedklus op een exotische locatie — het team van Damen Shiprepair Harbour & Voyage staat altijd en overal paraat. Met hun Rotterdamse werkmentaliteit en vakmanschap houden Rob van Noord, Ruby Warnaar en Nick van den Akker schepen waar ook ter wereld in beweging.
Rob van Noord maakte, na tien jaar in de offshorewereld, een jaar geleden de overstap naar Damen Shiprepair Harbour & Voyage. Van scheepsmanager werd hij salesmanager. Zijn werk? Simpel gezegd: zorgen dat wereldwijde scheepsreparatieverzoeken goed worden opgepakt. “Noodreparaties of regulier onderhoud. De aanvragen komen binnen, worden geboekt en dan gaan onze mensen aan de slag”, vertelt hij, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Maar vergis je niet, het werk dat Rob en zijn collega’s doen, vereist brede sectorkennis, vakmanschap, flexibiliteit en snelheid.
“De ene dag werk ik aan een aanvraag met betrekking tot een bulkcarrier in de Caribbean, de volgende dag moet er een containerschip in Rotterdam vliegensvlug weer de vaart in,” vertelt Rob. “Het is ontzettend divers, soms hectisch, maar dat maakt het juist leuk.” Als salesmanager zit Rob aan het begin van het proces. Als het vervolgens aankomt op projectmanagement en uitvoering, komen collega’s Ruby Warnaar en Nick van den Akker in beeld.
Mannenwereld
Waar Rob zich puur richt op sales, doet Ruby Warnaar naast sales ook projectmanagement. Ruby is opgegroeid met de haven van Rotterdam; de scheepvaart zit verankerd in haar DNA. “Mijn vader begon als superintendent en werd later technisch directeur van een rederij en mijn opa werkte bij Kotug in de sleepdienst. Het is er dus met de bekende paplepel ingegoten,” lacht ze.
Ruby wilde met een studie technische bedrijfskunde in eerste instantie juist niet in de voetsporen van haar familie treden. “Maar er was geen ontkomen aan. Het trok te veel. Bij Damen zit ik nu helemaal op mijn plek.”
Ruby is een van de weinige vrouwen in deze mannenwereld. Toch voelt ze zich er helemaal thuis. “Mannen zijn direct, dat werkt fijn. Maar je moet je als vrouw in het begin wel extra bewijzen. Zodra klanten of collega’s zien dat je weet waar je het over hebt, is het business as usual. De cultuur verandert gelukkig langzaam, en steeds meer vrouwen ontdekken hoe leuk werken in de haven is.” Voor haar werk reist Ruby de hele wereld over. “Het ene moment zit ik een wereldstad aan een vergadertafel met mijn nette pak aan en sales-pet op, het volgende moment sta ik in mijn overall aan boord van een schip, op een exotische locatie waar ik anders waarschijnlijk nooit zou komen.” Nick lacht: “Terwijl ik drie dagen in hetzelfde kloffie rondloop, is Ruby net een kameleon; dat verklaart al die koffers die ze altijd meeneemt op reis…”
Slagersfamilie
Nick van den Akker wist al vroeg wat hij wilde. Hij groeide op in een slagersfamilie, maar dat vak trok hem nooit echt. “Een technische richting lag me meer,” legt hij uit. Zo rolde hij als zestienjarige bij Damen binnen en sindsdien is hij overal ter wereld te vinden op schepen. “Als voorman houd ik de ijzerwerkers en monteurs in de gaten en zorg ik dat alles op locatie goed verloopt.” Nicks werk brengt hem overal, van Kenia tot Curaçao. “Wij maken gebruik van onze eigen werven, maar ook van commerciële kades, waar dan ook. In dit vak zie je veel van de wereld en je bent nooit lang op dezelfde plek.”
Nicks meest uitdagende project? “Misschien dat marineschip in Mombasa, Kenia, waar ik de afgelopen twee jaar aan werkte. “Het was een zes-weken-op, twee-weken- af-project. Maar juist die afwisseling maakt het werk leuk.” Ook Rob is steeds weer gegrepen door de diversiteit en complexiteit van projecten waar Damen voor ingeschakeld wordt en de technische expertise die de medewerkers in huis hebben. “We hebben eens een oud schip volledig gestript en het casco opnieuw opgebouwd aan de hand van informatie van een zusterschip.” Ruby knikt: “Dat soort projecten zijn natuurlijk gaaf. Ze vragen om precisie en teamwork. Een flinke uitdaging, dat ook, maar dat zijn we bij Damen wel gewend.”
Gisteren klaar
Bij Damen draait het niet alleen om deskundigheid, maar ook om snel schakelen. “We hebben een zogenaamde flying squad,” vertelt Rob trots. “Onze mensen stappen overal ter wereld op een schip om reparaties uit te voeren, soms terwijl het schip gewoon doorvaart. Zoals laatst op een cruiseschip. We moesten een enorm zware en lange krukas vervangen. Een ingewikkelde klus, omdat het zo snel mogelijk moest gebeuren en de 1500 passagiers aan boord er nauwelijks iets van mochten merken. Timemanagement is dan cruciaal.”
Ruby legt uit: “Je moet goed kunnen inschatten wat de klant wil, verschillende belangen afwegen en snel reageren. Vaak had het gisteren al klaar moeten zijn.” Nick herkent dit: “Soms staan we na een aanvraag dezelfde avond al op Schiphol om naar een klant te vliegen. Het werk is daardoor altijd dynamisch en vol verrassingen.”
Stevig netwerk
Het werk bij Damen is vaak onvoorspelbaar. Dat vereist een flexibel team. “Soms hebben we een wat rustigere dag, en de volgende dag hebben we honderd man tekort”, vervolgt Nick. “Het kan snel omslaan, maar we hebben een stevig netwerk, waardoor we snel kunnen opschalen.” Nick herinnert zich in dat kader een project op Curaçao, waarbij een brand in de machinekamer van een schip enorme schade had veroorzaakt. “Alles was zwart van het roet en bedekt met olie. We waren in no time met een team van veertig man bezig om alles schoon te maken en opnieuw te installeren.”
Ruby vult aan: “We werken regelmatig samen met partners, vooral bij grotere klussen en in het buitenland. Vaak zijn dat Rotterdamse havenbedrijven die ook in dat gebied actief zijn. Een goed netwerk is cruciaal, zowel lokaal als internationaal.”
Mensenwerk
In de scheepreparatie evolueert de technologie misschien niet zo snel, het blijft vooral handwerk. Het gaat om het vakmanschap van onze mensen,” zegt Rob. We hebben een vast team dat ontzettend veelzijdig is. Onze ijzerwerkers doen niet alleen laswerk, maar helpen ook bij andere technische klussen. Daardoor kunnen we altijd leveren, wat er ook gebeurt.” Ruby beaamt dit: “Als een klant ons belt met een technisch complex probleem, staan wij klaar. Dat is juist wat we doen en waar we in uitblinken. Ze kunnen ons bellen voor alles.”
Tussen de bedrijven door
Het werken bij Damen is verre van standaard. Rob, Ruby en Nick draaien vaak lange dagen. Maar ze houden van de hectiek en van de haven. Ruby verwoordt het treffend: “Het is rauw en echt Rotterdams.”
Hoe blijven ze scherp met zulke lange dagen, het vele reizen en soms stressvolle projecten? “Veel koffiedrinken,” grapt Rob. “Maar serieus, voor mij geldt: work hard, play hard. Bij café Bokaal kom ik graag voor een lekker biertje en een borrelplank.” Ruby vult aan: “Je moet soms echt even afschakelen. Als ik in Nederland ben, probeer ik veel tijd door te brengen met vrienden en familie. En natuurlijk maak ik tijd om te shoppen in de Bijenkorf.” Voor Nick is ontspanning niet gelinkt aan de drukte van de stad, maar meer aan rust. “Op het strand wandelen of vanuit Scharendijke, waar ik woon, heerlijk de Grevelingen op met mijn speedbootje. Blijkbaar kan ik toch niet zonder het water,” lacht hij.
De haven van Rotterdam kent geen rustmoment. Dag en nacht is het een komen en gaan van schepen, containers die in razend tempo worden geladen...
Lees het hele artikel Schmitt Anchors and Chaincables is al 162 jaar een vaste waarde in de wereld van ankers en scheepskettingen. Dennis Barzilay, sinds twee decennia de trotse...
Lees het hele artikel