In 1888 begon Mennens als handelaar in scheepsartikelen in de Rotterdamse Leuvehaven. Nu, 135 jaar later, biedt het bedrijf een breed scala aan producten en diensten op het gebied van staalkabel, hef- en hijsmiddelen en valbeveiliging aan. Het bedrijf bevindt zich sinds 2015 in Vlaardingen, maar de band met Rotterdam is nog altijd als vanouds. In gesprek met directeur Frans Batist en manager van het Expertisecenter Dirk van Blijswijk.
Mennens is marktleider in staalkabel, hijs- en heftechniek en valbeveiliging. In januari 2020 werd Safe Site Valbeveiliging onderdeel van Mennens Rotterdam. Safe Site was sinds 2011 al onderdeel van de Mennens Groep. Onder de naam Safe Site – Powered by Mennens wordt Training, Advies en Rope Access aangeboden. Deze diensten zijn ondergebracht in het state of the art Expertisecenter in Vlaardingen van 900 m2. Mennens Rotterdam biedt zo een compleet en breed assortiment van producten en diensten en houdt zich voornamelijk bezig met het monteren, assembleren, keuren, certificeren, repareren en onderhouden hiervan. “Het mooie is dat binnen Mennens Rotterdam alle afdelingen in elkaar grijpen”, zegt Dirk. Of het nu gaat over verkoop van producten, service en inspectie, test & repair of trainen in het Expertisecenter. “Cursisten komen bijvoorbeeld in het Expertisecenter om te trainen op hoogte of in diepte. Zij hebben al een valbeveiligingsset die dan tijdens de training in de werkplaats gekeurd wordt. Aan het eind van de dag gaan ze naar huis met een gekeurde set.” Frans vult aan: “Het einddoel is om onze klanten compleet te ontzorgen op het gebied van veiligheid, zowel wat betreft hijsen en heffen als valbeveiliging.”
Diverse klantenkring
De organisatie heeft verschillende locaties in Nederland. De Rotterdamse vestiging concentreert zich vooral op de industrie en (haven)bedrijven in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant. De klantenkring varieert van off- en onshore organisaties en multinationals tot een- of tweepits-schilderbedrijven en installateurs. ”Ook Food- en Pharma-bedrijven behoren tot onze klantenkring”, verduidelijkt Dirk. “In dit soort bedrijven werken medewerkers met hijs- en hefmiddelen en vaak ook op hoogte of in besloten ruimtes zoals ketels. Het is dan echt essentieel dat de materialen gekeurd zijn, en dat de gebruikers getraind zijn in het gebruik van deze middelen. En denk ook aan logistieke warehouses waar veel op hoogte gewerkt wordt op moeilijk bereikbare plaatsen.”
Advies geven
Het advies dat Mennens opdrachtgevers geeft, biedt veel toegevoegde waarde. Hierbij onderzoeken veiligheidskundigen vaak de uitdaging die een partij heeft op het vlak van staalkabel, hijsen, heffen of veilig werken op hoogte en valbeveiliging (PBM en permanente systemen): Hoe gaat het nu? Voldoet alles aan de geldende wet- en regelgeving? En hoe kan het beter? Elke context is weer anders. Dirk schetst een scenario: “Als iemand bijvoorbeeld op hoogte een silo ingaat om deze aan de binnenkant te reinigen, zit hij of zij (hopelijk) minimaal vast aan een backup-lijn. Wanneer diegene uitglijdt of onwel wordt, blijft de medewerker hangen in de silo, maar is hij nog niet gered. Door op een bepaalde manier het bestaande touw op te hangen, kunnen collega’s deze persoon alsnog netjes en veilig laten zakken.” Frans geeft ook aan dat bij hijs- en hefwerk advies wordt gegeven om een last op een veilige manier te verplaatsen. Dikwijls worden namelijk verkeerde materialen gebruikt. Zo geven wij bijvoorbeeld ook op het gebied van staalkabel advies hoe je het aantal hijsuren kunt verhogen. We hebben eigenlijk altijd de oplossing in huis.”
Veiligheid voorop
Sommige medewerkers werken al meer dan twintig jaar bij het bedrijf. De aanwezige kennis en expertise van Mennens is dan ook ongeëvenaard en deze gebruiken we dagelijks om onze klanten te helpen. Helpen betekent bij ons soms ook “nee” verkopen. Dit gebeurt in situaties waarbij bedrijven uit onwetendheid iets willen wat wettelijk of praktisch echt niet kan of mag. “Als het niet veilig is, dan doen we het niet. Natuurlijk gaan we dan wel in gesprek en kijken we of er alsnog een oplossing te vinden is. Veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid staan bij ons altijd voorop. Daarom zijn wij ook ISO 9001, 14001 en 45001, EKH en VCA-gecertificeerd. Ook zijn we lid van de EKH, NEN-commissie Valbeveiliging en de VVGW; branchevereniging van PBM-specialisten.”
Ambities
Aan ambities geen gebrek. Ook al is de concurrentie op het gebied van staalkabel, hijsen, heffen en valbeveiliging moordend in de regio Rotterdam, Frans en Dirk zijn overtuigd van hun eigen kracht en onderscheidend vermogen. “Wij hebben de ideale combinatie van staalkabel, hef- en hijstechniek en valbeveiliging. Daarnaast zijn we de grootste in onze tak van sport in Nederland. We zijn financieel sterk, mede dankzij ons Zweedse moederbedrijf. En we zijn in onze kennis ver vooruit en doen er alles voor om dat te blijven”, aldus Frans, die gaat voor groei in resultaat én ontwikkeling van mensen. “We zijn een sociaal bedrijf, no-nonsens en open. We zijn de enige in de markt met een eigen opleidingsschool. Talent, ook uit andere branches, kunnen we zelf goed opleiden om keurmeester, inspecteur of trainer te worden.”
‘We doen het met elkaar, voor elkaar en voor de klanten.’
Met elkaar, voor elkaar
Uit het meest recente medewerkerstevredenheidsonderzoek sprongen ‘je eigen mening mogen geven met respect’, ‘betrokkenheid’ en ‘een stapje extra voor elkaar willen doen’ eruit. Dirk herkent die conclusies meteen. Iedereen is bereid om dat stapje extra te zetten. We doen het met elkaar, voor elkaar en voor de klanten “Dit komt bijvoorbeeld ook naar voren in onze trainingen; de trainers willen de cursisten ook echt iets meegeven. Ze komen bij de trainingen soms sceptisch binnen, maar aan het eind van de dag hebben ze wel wat geleerd. Letterlijk hoor ik ze dan zeggen: ‘Ik ga dit toepassen in de praktijk’. En dat zegt genoeg.” Frans benadrukt ook graag de diversiteit: “We hebben zoveel verschillende typen klanten. Onze servicemonteurs komen elke dag bij een andere partij over de vloer. Dat maakt het leuk. Daarnaast vullen we elkaar goed aan binnen ons managementteam. Natuurlijk hebben we ook wel onderlinge discussies, want zonder wrijving geen glans. Maar we zijn het type mensen dat zich bij elkaar comfortabel voelt; de basis is gezond.”
(H)eerlijk
Frans, geboren Rotterdammer en tegenwoordig woonachtig in Poortugaal, werkt nagenoeg zijn hele leven al in de haven. Hij vindt het heerlijk: no-nonsense, rauw en eerlijk. “Ik heb in heel Nederland zaken gedaan, maar Rotterdammers – en Zeeuwen trouwens ook – vind ik heel betrouwbaar. Als je ze eenmaal hebt, heb je ze voor altijd. Een ‘ja’ is een ‘ja’ hier. De ene keer praat je over de toekomst van een bedrijf, dan weer over Feyenoord. Ik houd ervan.” Dirk groeide op in Hellevoetsluis. Als student had hij een bijbaan bij P&O-Ferries en raakte daar besmet met het havenvirus. “Ik werkte als jong pikkie tussen de rauwe havenarbeiders en dat had iets magisch. Hard werken als er trailers gelost moesten worden en dan in de pauze iedereen verslaan met kaarten”, grapt hij. De immense omvang van de haven met alle high tech toepassingen, gigantische vaar- en voertuigen en altijd dat rauwe randje heeft hem nooit meer losgelaten. “Minstens een keer per jaar ga ik op de Spido met mijn zoon om die kolossale terminals en gigantische pijpenleggers te bekijken. De haven biedt zoveel meer dan mensen weten.”
Havenmentaliteit
Naast de omgeving en de machines geniet Dirk – net als Frans – van de havenmentaliteit. “Ik geef nog wel eens een training ‘Evacueren uit een havenkraan’ aan havenmedewerkers. En dan hoor je die gasten in hun ketelpak al een beetje stoer doen: ‘Kommie doen, kleintje? Uh, uh.’ Maar als ze boven in de kraan staan, hebben de meesten ineens geen praatjes meer en checken ze wel tien keer of alles vastzit. ‘Het is dan zaak om die gasten gerust te stellen en toch iedereen veilig naar beneden te krijgen. Eenmaal beneden hebben ze gewoon weer praatjes. En dat mag uiteraard. Maar veiligheid valt of staat bij eigen handelen. En als iets onveilig is, moet je het gewoon niet doen. Ik ken niemand die ’s ochtends zegt: ik zie wel of ik thuiskom vanavond, maar er zijn veel mensen die dat wél overkomt. Zij onderschatten risico’s en overschatten hun eigen kunnen. En daar moeten we voor waken. Je mag best een beetje stoer doen, maar je moet ook gewoon veilig werken.”
Als er een plek in de wereld is waar je ambities kwijt kunt, is het wel de haven. Van een afstand lijkt het bijna een...
Lees het hele artikel De havenbanen liggen voor het oprapen, maar niet altijd voor vluchtelingen en statushouders. Max Sips, oprichter van bemiddelingsbureau Port of Opportunities, wil daar verandering in...
Lees het hele artikel