Het vereist moed om in een no-nonsense omgeving als de havenindustrie te blijven strijden voor soft skills en duurzame inzetbaarheid, want veel HR-professionals worstelen met een dilemma: hoe word ik serieus genomen door het MT?
Hoewel mensen voor het succes zorgen, gaat er in veel organisaties meer aandacht naar winst, omzet en productiviteit dan naar investeren in medewerkers. En dat is jammer. Gelukkig is er een groeiend leger HR-helden dat het gevecht aangaat met deze managers. Hun sterkste wapen? Taal.
De formule om beslissers te overtuigen, is je argumenten afstemmen op hun ‘pijn’ en ‘fijn’. Beoogt het MT groene cijfers en groei? Dan betekent dit dat je als HR-professional je investering in mensen onderbouwt met het behalen van extra omzet en groei én het besparen van kosten. Maar dat is nog niet zo makkelijk. Je moet begrijpen wat het MT bezighoudt en op zoek gaan naar cijfers die daarbij passen. Je moet ook je eigen ‘klassiekers’ kennen. Zo wijst onderzoek uit dat het vervangen van een medewerker ruim twintig procent van het bruto jaarsalaris van die medewerker kost. Tel uit je verlies.
Liever enthousiasmeer je je manager om een fractie van het totale recruitmentbudget vrij te maken voor werkgeluk, -plezier en gezondheid van huidige collega’s. Waarom krijg je die luttele 2K voor duurzame inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling dan zo lastig los, terwijl het MT zonder blikken of blozen het tienvoudige voor een nieuwe machine neerlegt? Het is de toon die de muziek maakt.
Stel je voor, je introduceert jouw idee als volgt bij het MT: “Ik heb een plan waarmee het makkelijker wordt om mensen aan ons te binden. Daardoor verhoogt de omzet en winst én daalt het verzuim en aantal fouten. Dat weet ik uit onderzoek. Dit voorstel is beter dan het plan dat er al ligt. Het kost je 2K, maar dat heb je binnen drie maanden terugverdiend. Mag ik je daar wat meer over vertellen?” Je zou zelfs het woord ‘pilot’ in de mond kunnen nemen. Als deze niet goed uitpakt, is het niemands schuld.
Managers zijn net mensen. Ook zij vinden het fijn om aandacht te krijgen, luisteren graag naar verhalen die hen raken en vinden het spannend als er een keer een ander ‘gerecht’ voorbijkomt. Misschien vinden zij jouw HR-gedoe geneuzel. Het is dan aan jou om het tegendeel te bewijzen en ervoor te zorgen dat iedereen lekker in zijn of haar vel zit. Vraag je manager en het MT daarom eens hoe het écht met ze gaat. Dan ga je heel andere gesprekken krijgen.
Met dank aan Werkprofessor en Bob Zeegers voor de inspiratie.
Zit je net de dagen in je agenda aan te kruisen waarop je wellicht naar de Coolsingel kunt om een feestje te vieren met Arne...
Lees het hele artikel Op zijn bijna twintig meter hoge troon overziet havenfotograaf en kraanmachinist Jeffrey Riesmeyer de Rotterdamse haven als geen ander. Met het schouwspel van de wolken,...
Lees het hele artikel