Het water trok Raymond Riemen, CEO van Broekman Logistics, altijd al. “Als kind ging ik met mijn ouders op zeilvakantie en later werd ik zeilinstructeur. Op mijn 18e ging ik naar de Hogere Zeevaartschool, omdat ik wilde varen. Helaas werden in die periode de meeste schepen aan het buitenland verkocht en die stelden hun eigen bemanning aan. Dus besloot ik de logistieke kant op te gaan en kwam ik uiteindelijk in de haven van Rotterdam terecht. De variëteit hier spreekt me enorm aan. De Rotterdamse haven beweegt en bruist: 24 uur per dag, 7 dagen in de week.” Raymond Riemen vertelt in zijn kamer op de achtste etage van het kantoorpand van Broekman Logistics aan de Waalhaven Zuid Zijde. Vanaf deze hoogte is het uitzicht indrukwekkend. Moeiteloos onderstreept het zijn woorden.
‘Ik kan de windrichting niet veranderen, maar wel de stand van mijn zeilen’
Wat zijn volgens jou de belangrijkste ontwikkelingen in de haven?
“Allereerst de schaalvergroting. Schepen worden groter waardoor de prijs voor transport per container of per pallet daalt. Dat maakt het makkelijker om grondstoffen, half- en eindfabricaten vanuit de hele wereld naar Europa te vervoeren en vice versa. Ook is er sprake van een verschuiving in de goederenstromen. Door hoge energie- en arbeidskosten en strenge regelgeving verplaatsen bedrijven hun fabrieken steeds vaker naar elders in de wereld, bijvoorbeeld naar Amerika vanwege het schaliegas, maar ook naar het Midden-Oosten of Azië. Bedrijven die voorheen goederen in Europa fabriceerden om deze vervolgens te exporteren, draaiden dat om en importeren nu vaker goederen. Daar liggen dus kansen. Stel, een graafmachine komt vanuit China in delen in de haven van Rotterdam aan. Dan moet er hier nog van alles met die graafmachine gebeuren. Zo’n machine kan conform de wensen van de klant gemonteerd en afgewerkt worden. Logistieke bedrijven kunnen zo nog meer toegevoegde waarde bieden, afnemers krijgen een tailormade product en we creëren werkgelegenheid.”
Hoe ga jij als havenondernemer met alle veranderingen om?
“Het is belangrijk continu op ontwikkelingen in te spelen en vooruit te blijven kijken. Waar is op dit moment behoefte aan? En hoe is dat over vijf of over tien jaar? Ontwikkelingen gaan in een razend tempo, we moeten blijven bijsturen. Als rasechte zeiler zeg ik daarom altijd: ik kan de windrichting niet veranderen, maar wel de stand van mijn zeilen.
Dat doen we bij Broekman ook. We zijn altijd op zoek naar niches in de complexere logistieke ketens. Zo hebben we ons, naast de reguliere logistieke dienstverlening, gespecialiseerd in de distributie en opslag van verpakte chemische producten. Ook houden we ons bezig met het transport van alles wat groot en zwaar is. Denk aan staalplaten of grote turbines voor elektriciteitscentrales die niet in een container passen. Wij zijn in Europa de enige partij die goederen tot 700 ton in een loods kunnen hijsen.”
Hoe is het gesteld met de werkgelegenheid in de haven?
“Natuurlijk speelt automatisering een rol als het gaat om werkgelegenheid. Kijk naar de geautomatiseerde terminals op de Maasvlakte, dat zijn eigenlijk IT-bedrijven. Een kraanmachinist bedient de kraan nu vanachter een scherm met een joystick. We kunnen steeds meer doen met minder mensen. Dat betekent minder werkgelegenheid aan de waterkant, maar meer werk elders, want het werk verplaatst zich. Staan de containers eenmaal aan land, dan moet de lading in veel gevallen nog ‘klantspecifiek’ gemaakt worden, en daarvoor zijn mensen nodig. Ook zijn er volop interessante functies als het gaat om het beheren van goederenstromen, informatiestromen, track and trace-systemen, douaneformaliteiten, fiscale zaken, noem maar op. De totale werkgelegenheid in de haven wordt volgens mij niet minder, maar de functies veranderen. Het is geen kwestie meer van zware zakken sjouwen en dozen schuiven. Dat betekent ook dat het opleidingsniveau van mensen omhoog gaat. Vroeger gingen mensen na de middelbare school in de haven werken en groeiden ze van daaruit door. Nu zijn er voor transport en logistiek steeds meer gespecialiseerde opleidingen op MBO-, HBO- en universitair niveau. Een ontwikkeling die wij als havenbedrijven zeker toejuichen. Daarnaast vinden we het ook belangrijk om start-ups te stimuleren. Dat doen we door hen in contact te brengen met gevestigde bedrijven en met investeerders.”
‘Het is geen kwestie meer van zware zakken sjouwen en dozen schuiven’
In 2013 werd je benoemd tot Havenman van het Jaar. Waarom?
“In 1999 werd ik CEO van Broekman. Dat viel samen met de nieuwe koers die Broekman ging varen. We richtten ons niet langer meer op het schip, maar op de lading. Dat bracht een enorme verandering en groei teweeg. Omdat ik de leiding over dat traject had, werd ik Havenman van het Jaar. Daar was ik natuurlijk trots op en het leverde veel naamsbekendheid voor Broekman op, want ik mocht overal mijn verhaal vertellen. Toch vind ik dat die titel niet alleen mij toekomt, maar het bedrijf als geheel. We doen het tenslotte met elkaar. Al heb je nog zulke mooie loodsen, kranen en terminals, als je de juiste mensen niet hebt, werkt het niet.”
Broekman Logistics
ontstond in 1960 en groeide uit van scheepsagent tot een full-service logistiek dienstverlener. Het bedrijf telt ruim 800 werknemers en heeft vestigingen in Nederland, België, Tsjechië, Polen, India, Singapore en Shanghai. De drie pijlers van het bedrijf zijn: Forwarding & Shipping, Warehousing & Distribution en Breakbulk Terminals. Raymond: “Wij streven ernaar om de wereldwijde kosten van de supply chain voor onze klanten zo laag mogelijk te houden. Met behoud van kwaliteit en betrouwbaarheid. Onze slogan is niet voor niets Global Reach with a personal touch.”
Elco Oskam, Bestuurslid en Registerloods bij het Loodswezen: De registerloodsen van het Loodswezen in Rotterdam helpen de schepen veilig de haven in en uit. Zo...
Lees het hele artikel Van Frank Sinatra tot Pia Beck: ze zongen de sterren van de hemel op het stoomschip Rotterdam. Het majestueuze schip ligt sinds 2008 het weer...
Lees het hele artikel