De sexyste container van de wereld

9 september 2019

Een twee jaar durende reis: van Rotterdam naar München, door Azië, via het Midden-Oosten en Zuid-Europa, dwars door Amerika en ten slotte naar Scandinavië. Een droomreis voor velen! Voor ‘Container 42’ van het Havenbedrijf is de reis net begonnen. De komende jaren moet hij zoveel mogelijk data verzamelen en de wereld laten zien wat er met techniek mogelijk is.

De knalrode container die in juni dit jaar zijn wereldreis begon, is uitgerust met sensoren en communicatie technologie en legt tijdens zijn reis alles vast wat gebeurt; vibratie, helling, positie, geluid, luchtvervuiling, vochtigheid en temperatuur. Maar ook: een slim slot, wie opent de deur en blijft de lading op zijn plek?

“Containers zijn de verhuisdozen van de wereldeconomie”, steekt Erwin Rademaker van wal. “De container is een van de meest succesvolle dingen die de mensheid heeft voortbracht. Alles eraan is gestandaardiseerd, ze kunnen overal ter wereld door een kraan of heftruck worden opgepakt. Maar als je het van een afstandje bekijkt, zijn het gewoon zes stukken staal die zonder intelligentie aan elkaar zijn gelast.” Dat kan anders, oordeelde de ‘geestelijk vader’ van project 42.

2030

We treffen Rademaker en Donald Baan in het ‘Smart Infrastructure Lab’ van het Havenbedrijf. Met de ambitie om de ‘smartest port’ te zijn, neemt Rotterdam het voortouw in de digitale transformatie van haven en logistiek, aldus Baan. “Het doel is dat schepen in 2030 autonoom de haven in en uit kunnen varen. Dat doen we in samenwerking met partijen als IBM, Esri, Cisco, Axians… Als alles digitaal én met elkaar in verband komt, kun je hele slimme dingen voor schepen maar ook voor lading doen, en bovendien zo duurzaam mogelijk vervoeren.”

“Computersystemen in de haven worden almaar slimmer”, valt Rademaker bij. “Maar als we niet uitkijken, worden de computersystemen overal anders opgebouwd en moet een autonoom varend schip steeds het computersysteem veranderen voor elke haven die hij binnenvaart. Container 42 staat dus ook voor de standaardisatie die nodig is voor havens in het kader van autonome scheepvaart.”

Container 42 is een metafoor voor de transformatie naar een digitale, slimme haven, vervolgt hij. “Een dergelijke transitie kun je niet alleen. Het gaat dus ook over het afsluiten van partnerschappen binnen de havensector en erbuiten, zoals met ict- en techniekbedrijven. Tegelijkertijd willen we havens wereldwijd bewust maken van het feit dat er een slag gemaakt moet worden. Tenslotte kijken we met onze metingen of processen verbeterd kunnen worden.”

‘Eigenlijk zijn het gewoon zes stukken staal die zonder intelligentie aan elkaar zijn gelast’

Zo kwam het team er tijdens de trip naar München al achter dat de container in de negen dagen durende reis acht dagen stilstond. “Als je dat weet, valt er veel te verbeteren in logistiek. En wellicht ontstaan er bevindingen waar we niet naar zochten. Zo ontdekten we al dat de luchtdruk stijgt als de container wordt opgetild. Dat soort dingen zijn mogelijk als onze partners, die niets afweten van containers, los gaan met hun techniek die in andere branches wordt toegepast.”

Containers uitgerust met sensoren bestaan al langer. Rademaker: “Maar die zijn expert op een specifiek domein. Wij gaan álles meten en opslaan. Verschillend vervoer, verschillende continenten… In de nieuwe versie meten we zelfs radioactieve straling! Die inzichten delen we met andere partijen ter inspiratie om hun processen te verbeteren.”

Menselijke fouten

Momenteel is ‘42’ weer even in Rotterdam, waar hij eerst op Future Flux pronkte en straks op de Wereldhavendagen te bewonderen is. Baan: “Eind september gaat hij naar Tilburg en vandaar op de trein naar China. Na elke etappe komt hij terug voor een upgrade.”

Rademaker: “Uiteindelijk moet 42 zelfstandig met een containerkraam kunnen communiceren. Bijvoorbeeld als hij vergeten wordt, zelf een seintje geven. Nu ontdekt men dat vaak pas dertig dagen later. Of in de verkeerde haven gelost worden – dat komt ook regelmatig voor. Allemaal menselijke fouten. Mensen bepalen in computersystemen wat er met een container gebeurt, de container zelf is nog geen slim onderdeel van al die databases. Een slimme container bepaalt zelf wat hij moet doen.”

De techniek die nu ontwikkeld, getest en verbeterd wordt, is straks ook voor andere toepassingen bruikbaar. Baan: “Slimme objecten worden in staat gesteld beveiligde statussen over zichzelf af te geven, waardoor andere objecten met hen kunnen praten. Zoals: zit de tros er goed omheen? Weet je dat er veel wind aankomt? Zit je lading vast? Bolder, ben je sterk genoeg? Misschien kan een container straks wel zijn eigen douaneformulieren invullen!”

Koekjes

Dankzij slimme techniek kunnen fouten makkelijk worden opgespoord. “Je ziet meteen wie en wanneer verantwoordelijk was”, stelt Rademaker. “Denk aan inbraak. Of schade – dat kan straks misschien volledig geautomatiseerd met de verzekering worden afgehandeld.”

Tot nu toe wordt 42 overal met gejuich ontvangen. “In Amerika stonden we op een beurs met vijftigduizend man. Er was enorme belangstelling! We werken ook met merchandise – van stickers en buttons tot koekjes! – en social media.” Op de opmerking dat het project bijzonder mediageniek is, reageert Rademaker lachend: “42 is niet alleen de slimste container ter wereld, maar ook de aller- allersexyste!”

Tekst

Karin Koolen

Beeld

We Are 42

Meer artikelen

Kees Groeneveld: ‘We moeten oppassen dat de klanten geen ondergeschoven kindje worden’

9 september 2019

Het kantoor van Euro Nordic Logistics bevindt zich op een bedrijventerrein in Ridderkerk. Merkwaardig genoeg ook het Noorse consulaat, maar daarover later. Oprichter en directeur...

Lees het hele artikel

“De basis van ons systeem is vertrouwen”

9 september 2019

Koen Jellema (30), oud-student van onder meer de Hogeschool Rotterdam en de Netherlands Maritime University (STC-NMU), werkt als Sales Manager bij Portbase. Hier werkt hij...

Lees het hele artikel