Aan de vooravond van de Wereldhavendagen denk ik nog even terug aan een prachtig maritiem evenement in juni: meer dan dertigduizend bezoekers bezochten de Volvo Ocean Race Finish in Den Haag. Een geweldig evenement, mede mogelijk gemaakt door bijna zevenhonderd enthousiaste vrijwilligers. Van afwasser tot personal assistent of cameraman, je kon het zo gek niet bedenken…
Ook het communicatieteam, waar ik zelf onderdeel van was voor de coördinatie van de social media, werd aangevuld met vijfentwintig vrijwilligers. Zij zorgden, verdeeld over acht dagen, voor alle media-assistentie, beeld, tekst, social media en de inzet van mascotte Wisdom. Vooral die laatste was populair: de vrijwilligers stonden er voor in de rij!
Bijzonder vond ik de vrijwilliger uit België die elke dag vier uur reistijd had om naar het evenemententerrein te komen. Of de vele vrijwilligers die een week vrij hadden genomen om onbetaald mee te werken aan dit gigantische evenement.
Veel van hen, zoals de fotografen, hebben ook betaalde opdrachten. Anderen kozen er juist voor om een week lang met hun hobby bezig te zijn en zijn in hun dagelijkse leven bijvoorbeeld directeur in het onderwijs.
Wat beweegt al deze vrijwilligers? Daar was ik nieuwsgierig naar, dus ik stelde ze deze vraag. Het antwoord: ‘Een week lang doen wat je heel erg leuk vindt!’ Als vrijwilliger draag je bij aan het succes van dit mooie event, leer je van elkaar en zie je de organisatie achter de schermen. Een unieke ervaring, waar velen zo weer aan zouden beginnen.
Hoe zit dat in onze haven? Onze haven bestaat ook uit honderden vrijwilligers: van ons (Jong) Havenvereniging bestuur tot de vrijwilligers van de Wereldhavendagen en de ‘Port Rangers’ van het EIC.
Wat wij delen is een bijzondere passie voor de haven. En vanuit die passie zetten we ons in onze vrije tijd belangeloos in. We organiseren evenementen, geven gastcolleges of nemen een groep scholieren mee de haven in.
Als bedrijf in de haven denk je niet snel aan de inzet van vrijwilligers. Toch zijn er ook hier veel kansen voor vrijwilligers als ambassadeurs voor jouw bedrijf. Zo kan bijvoorbeeld een Instagramtour met een uniek kijkje achter de schermen heel interessant zijn voor een fotograaf of tekstschrijver. Maakt een dag meelopen met de CEO iemand zo enthousiast dat hij studiegenoten graag over het bedrijf vertelt. Of kan een case die voor jouw bedrijf lastig is door young professionals worden opgelost.
Niet al het enthousiasme hoeft geld te kosten. Of het nu een exclusief kijkje achter de schermen is, exposure onder een groot publiek of het gevoel ergens aan bij te kunnen dragen; de redenen om vrijwillig een bijdrage te doen zijn voor iedereen anders.
Het belangrijkste is dat een samenwerking tot een win-win situatie voor beide partijen leidt.
Als Jong Havenvereniging denken wij daar graag over mee, want hoe meer ‘havenvrijwilligers’, hoe beter de haven gepromoot wordt!
Het begon allemaal in 2006, toen Dinant de Jong een onbegeleide trailer activiteit tussen Nederland en Engeland opzette. Gerard de Groot kwam het bedrijf vijf...
Lees het hele artikel Jarenlang woonde en werkte hij over de hele wereld om haar beter te leren begrijpen. Hij is de vierde generatie aan het roer van Van...
Lees het hele artikel