‘WE EREN HET OUDE, MAAR GAAN VERDER ONDER EEN NIEUWE VLAG’

20 juni 2024

Als elke schakel staat voor een levensjaar, dan telt de ketting van Koole Terminals er 81. In die jaren is het bedrijf uitgegroeid tot een internationaal logistieke partner in de op- en overslag van vloeibare bulkvloeistoffen. Koole eert het verleden en weet waar ze vandaan komen, maar het oorspronkelijke familiebedrijf is in ruim acht decennia enorm veranderd. En bij een veranderd bedrijf hoort een andere naam. Minoes Redert en Juriaan Steenland, respectievelijk CFO en COO bij Koole, vertellen er meer over.

Om te beginnen, hoe zijn jullie bij Koole terechtgekomen?
Minoes: ‘Van huis uit ben ik accountant. Mijn carrière is gestart bij PWC, waar ik ook mijn studie tot registeraccountant heb afgerond. Uiteindelijk ben ik bij Shell terechtgekomen, waar ik verschillende financerollen heb vervuld. Dat bracht me in 2014 naar de VS, waar ik vijf jaar gewoond en gewerkt heb. Eenmaal terug in Nederland, ging ik aan de slag als Chief Financial Officer (CFO) van de NAM in Assen. Als CFO ben je verantwoordelijk voor het beheer van de financiële verantwoording van het bedrijf. Twee jaar geleden ben ik in diezelfde rol bij Koole begonnen. Met heel veel plezier!’ Juriaan: ‘Mijn eerste baan na mijn studie bedrijfskunde was bij Royal Vopak. Zij hadden destijds een terminal in Dordrecht, waar ik aan de transitie naar Standic heb gewerkt. Na drie jaar vertrok ik naar Vitol Tank Terminals (huidige VTTI). Daar heb ik verschillende functies gehad, van business development tot president-directeur in Cape Canavera, Florida, in de Verenigde Staten. In 2018 heb ik de stap naar Koole gezet in de rol van Chief Operating Officer (COO). In deze functie ben ik verantwoordelijk voor het toezicht op de dagelijkse operationele activiteiten van het bedrijf. Het havencomplex is mijn carrière. Ik houd van de branche, van de mensen die er werken, de energie: ik zou nergens liever willen zijn.’

‘Oprichter Cornelis Koole was een Engelandvaarder.’

Hoe heeft Koole Terminals zich sinds 1943 ontwikkeld?
Juriaan: ‘Da’s een mooi en bijzonder verhaal. Oprichter Cornelis Koole was betrokken bij de Engelandvaarders (een erenaam voor Nederlanders die vanuit hun bezette land uitweken naar Engeland om in geallieerde krijgsdienst te vechten, red.) Na de Tweede Wereldoorlog zorgde koningin Wilhelmina voor een financiering van Cornelis’ eerste commerciële boot. Daarmee vervoerde hij oliën en vetten vanuit Schipluiden. De organisatie groeide en verhuisde naar Wormerveer, midden in het toenmalige hart van de voedingsindustrie. Cornelis en zijn gezin verhuisden mee. Zijn kinderen zijn later ook in het bedrijf gestapt en hebben samen door keihard werken de onderneming verder uitgebreid met meer boten. Op een gegeven moment zetten ze de stap naar terminalling, waar ze steeds verder in groeiden. Met de combinatie van shipping (Koole Terminals heeft in 2021 zijn scheepvaartdivisie verkocht, red.) en terminals kon Koole de klanten een totaalpakket aanbieden in de nichemarkt van eetbare producten. Dat heeft het bedrijf heel succesvol gemaakt. Toen Koole voor een aantal uitdagingen stond, vroegen ze onze huidige CEO John Kraakman om hulp bij een aantal onderwerpen. John is nooit meer weggegaan. Hij zette zijn schouders eronder en is samen met de familie verder gaan bouwen aan het bedrijf.’


Met succes?
Juriaan: ‘Dat kan je wel zeggen! Het familiebedrijf breidde steeds verder uit en de investeringen werden groter. Wilden ze verder groeien, dan moest er vreemd kapitaal in de onderneming. De echt omvangrijke acquisities heeft Koole kunnen doen toen er grote aandeelhouders waren ingestapt. Zij hebben de exponentiële groei van Koole gefaciliteerd en toen konden ze stappen zetten die voorheen onbereikbaar waren.’

Zoals?
Minoes: ‘De acquisitie van de KTB-terminal in de Botlek bijvoorbeeld. Dat is een enorme stap in de richting van verdere groei geweest, maar ook toen onze huidige aandeelhouder het honderd-procent-eigenaarschap heeft overgenomen. Daarmee ontstond nog weer veel meer groei. Zowel door interne projecten op te starten als door externe organisaties te verwerven. Inmiddels is Koole actief met 22 terminals in zeven landen binnen het Europese continent.’

Hoe spelen jullie in op de energietransitie?
Minoes: ‘Aan de ene kant proberen we onze CO2-footprint omlaag te krijgen door energie-efficiënter te opereren. Anderzijds hebben we een significante shift gemaakt van de opslag van fossiele brandstoffen naar meer renewable producten.’ Juriaan: ‘De energietransitie is geen renaissance, maar de revolutie. Tijdens een revolutie vervagen oude dogma’s, dus bedrijven die succesvol waren in de oude realiteit, zijn dat niet per definitie ook in de nieuwe realiteit. De energietransitie vraagt een heel andere benadering met andere risicoprofielen, andere denkwijzen, onbekende paden inslaan. Boksen doe je op de bal van je voet, dus je moet als bedrijf snel zijn en kunnen anticiperen. Koole zit in een sweet spot: ondernemen zit van oudsher in ons bloed én we kunnen goed inspelen op de veranderende markt, maar de BV Nederland moet de energietransitie, die revolutie, wel faciliteren. We zijn de oude energiestructuur aan het ontvlechten en daar hoort een ander gedachtegoed bij, ander gedrag en een andere leiderschapsstijl.’

Over verandering gesproken: Koole wordt herdoopt?
Minoes: ‘Klopt. Inmiddels zit de familie Koole al een kleine tien jaar niet meer in het bedrijf. Daarnaast heeft de naam een directe relatie met fossiele kolen in de markt. Dat weerspiegelt niet meer wie we zijn. We hebben eind ’22 en begin ’23 twee heel mooie acquisities gedaan: alles bij elkaar een derde van de organisatie die we waren. Een naamswijziging gaat volgens ons helpen in de algehele integratie om als één nieuw bedrijf verder te gaan. We eren wat ons hier heeft gebracht, maar we gaan samen verder onder een nieuwe vlag.’ Juriaan: ’Er zijn nieuwe talenten bij ons komen werken en hun inbreng en toewijding brengt nieuwe storylines. Er is een nieuw “we” ontstaan en daarbij past een nieuwe naam.’

‘Er is een nieuw ‘we’ ontstaan. En daarbij past een nieuwe naam.’

Houd ons niet langer in spanning!

Juriaan: ‘Per 19 juni dit jaar is onze nieuwe naam Chane. Het klinkt als chain en de naam is ook een metafoor voor een keten. De logistieke keten waarin wij een schakel zijn, maar ook een menselijke keten waarin we elkaars hand vasthouden. Samen vormen we de sterke en tegelijkertijd flexibele keten, die aanpassingsvermogen en veerkracht symboliseert. Chane is ook een krachtige, stoere en tegelijkertijd warme naam.’ Minoes: ‘We hebben bewust voor de spelling Chane gekozen. Dat klinkt als een persoonsnaam: ik ben Chane. Dat willen we ook graag uitdragen, dat onze mensen zich vereenzelvigen met de merknaam. Het is ook een leuke naam, die zich goed leent voor woordspelingen. Onze nieuwsbrief gaat bijvoorbeeld Chane reaction heten. De naamsverandering op zich zal geen impact hebben. De invulling ervan gaat wel heel groot zijn, het gevoel dat we rondom het merk creëren. Daar zit een heel model achter, waarin onze vijf kernwaarden steeds terugkomen: keep learning, be safe, look to solve, make sure en dare to execute.’

Ben je geworden wie je altijd al wilde zijn?
Minoes: ‘Zeker, ook al wist ik vroeger niet dat dit in me zat. Ik heb mezelf leren kennen. En wat heel erg bij me hoort, is een brede managementrol met veel verschillende aandachtsgebieden. Een rol die veel zwaarder zit op de mensencomponent dan op de inhoud. Dat vind ik prachtig.’ Juriaan: ‘Als kind ken je niet de full potential die in je zit, dus ik ben veel méér geworden dan ik ooit heb gedacht.

Dat wil ik iedereen meegeven: je hebt zóveel meer in je dan je misschien denkt. Limiteer jezelf niet door je gedachten, maar vertrouw meer op je dromen, want je kunt veel meer dan je denkt.’

John Kraakman, CEO, over Chane:
’Onze nieuwe merkidentiteit laat beter zien wie we zijn. Deze ontwikkeling versterkt onze positie als belangrijke schakel in de supply chain en hoeksteen van de Europese logistieke markt. Bovendien benadrukt het onze gezamenlijke en proactieve werkwijze om waarde te creëren voor onze klanten. Als aanbieder van bulkopslag voor vloeistoffen heeft Chane de ideale positie in havens in Europa om onze partners te helpen hun weg te vinden in een voortdurend veranderende omgeving. Onze nieuwe slogan ”Linking forward” weerspiegelt de actieve rol die we spelen als partner van onze klanten.

Als merk laat Chane de geschiedenis zien van ons bedrijf en de ontwikkeling die we hebben doorgemaakt als internationaal team. We zijn er trots op deze mijlpaal samen te kunnen vieren en als één team de toekomst in te gaan, waarbij we onze positie als toonaangevend Europees platform voor de bulkopslag van vloeistoffen verstevigen.’

Tekst

Nienke Landré

Beeld

Lennaert Ruinen en Tijmen Kielen

Meer artikelen

Een veilige haven

20 juni 2024

Aan mij is vaak gevraagd waarin Rotterdam zo verschilt van andere steden. Vele antwoorden vallen hier natuurlijk te geven. Zelf roep ik vaak: ”Ben je...

Lees het hele artikel

HANS MEEUWSEN HELPT HAVEN ROTTERDAM VAN CO2-OVERSCHOT AF

20 juni 2024

De petrochemie in de Botlek produceert veel CO2. Een deel gaat naar de tuinbouw, onder meer in het Westland, via de speciale pijpleiding onder de...

Lees het hele artikel