SNEL AAN DE BAK

20 juni 2024

Het is februari 2024 wanneer ze elkaar per toeval ontmoeten. Max Sips, het gedreven 22-jarige boegbeeld van arbeidsmiddelaar Port of Opportunities, en Ferdi Bakker, ervaren 42-jarige innovatiemanager en docent, hebben direct een klik. Zes weken later bezegelen ze bij de Kamer van Koophandel hun samenwerking. Eind april duwen zij PortPlus van de kant. Een innovatief antwoord op het schreeuwende tekort aan logistiek haventalent.

Gedeelde problemen vragen om gedeelde oplossingen, dat is de gedachte achter PortPlus. Met 8000 openstaande vacatures kampt de Rotterdamse haven met een enorm tekort aan personeel. En dat aantal lijkt maar niet minder te worden. Vooral functies als transportplanner, expediteur, cargadoor en douanedeclarant blijken lastig in te vullen, omdat theoretische kennis en werkervaring onmisbaar is. PortPlus probeert die hobbel weg te nemen. Eind april ging de eerste lichting PortPlussers aan de bak. De kandidaten krijgen acht weken lang één dag per week theorieles. De andere dagen gaan ze betaald aan de slag bij gerenommeerde logistieke havenbedrijven die geloven deze alternatieve aanpak. In korte tijd brede logistieke basiskennis én praktijkervaring opdoen. Na het traject weten de deelnemers welke functie het beste bij hen past, kunnen zij mogelijk bij een van de bedrijven in dienst treden en verder groeien.

In de RDM Kantine op Heijplaat vertellen Max Sips en Ferdi Bakker over hun prille samenwerking. “Hier gebeurt het allemaal”, straalt Max Sips. “Het RDM-terrein is een innovatie-hotspot van Rotterdam, waar geschiedenis en toekomst samenkomen, perfect passend bij de ambities van de Rotterdamse haven.” Het is de wens van PortPlus onderdeel te worden van dit innovatie-ecosysteem, evenals Port of Opportunies, het bemiddelingsbureau dat statushouders en vluchtelingen naar een duurzame baan in de haven loodst.

Rijke geschiedenis
Ferdi Bakker vertelt bevlogen over zijn werkplek: “In de afgelopen decennia heeft de RDM een transformatie ondergaan van verlaten industrieterrein naar een broedplaats voor onderwijs, innovatie en bedrijvigheid. Tegenwoordig huisvest het terrein de Hogeschool Rotterdam en het Techniek College Rotterdam en fungeert het als een hub voor bedrijven die bezig zijn met innovatie en technologische ontwikkeling.” Ferdi is er kind aan huis. “Als innovatiemanager verbind ik voor het Havenbedrijf Rotterdam onderwijs met innovatieve start-ups en andersom. Zo bouwen we hier aan een hechte community. Een plek waar men elkaar kan vinden: bedrijven, studenten, onderwijsinstellingen en innovatieve haveninitiatieven.”

Voetsporen
Ferdi werkt daarnaast als vakdocent bij verschillende onderwijsorganisaties die gespecialiseerde havenopleidingen en –trainingen verzorgen, zoals transportplanner, cargadoor, expediteur, en douanedeclarant. Een rol die hem past als een handschoen, gezien de voetsporen die hij zelf in de haven heeft achtergelaten. “Mijn interesse in de haven begon ruim twintig jaar geleden tijdens een open dag bij het STC. Na het afronden van mijn opleiding, wist nog steeds niet goed wat ik wilde gaan doen. Toen opperde mijn moeder ‘is de haven dan niks voor jou?’ Ze had gelijk.”

Een afwisselende carrière in de haven volgde, van operationele functies als waterklerk een transportplanner tot salesmanager. Van droge bulk en containers, tot sleepboten. “Ik werkte zelfs een tijdje bij een Duitse energieproducent, pendelend tussen Rotterdam en Londen. Maar de band met Rotterdam bleek toch sterker.” Ferdi’s passie voor de haven uit zich tegenwoordig ook in onderwijs. ”Het begon met het geven van een gastles en nu ben ik een paar dagen per week vakdocent. Het is geweldig om voor een groep te staan en kennis over te dragen. Al sta ik er wat anders in dan de gemiddelde docent”, lacht hij. “Ik ben ontzettend van het herhalen. Studenten worden er soms helemaal gek van. Maar dan zeg ik: ‘onthoud dit moment toch maar even voor later tijdens het examen’. Ik ben ook heel erg van het tekenen en van het vertellen aan de hand van voorbeelden. Verhalen uit twintig jaar praktijkervaring.”

Beste leerschool
In PortPlus smelten de kwaliteiten en visies van Ferdi en Max vloeiend samen. Onbevreesd ondernemerschap en empathie typeren Max Sips. Twee jaar geleden startte hij Port of Opportunities, aangemoedigd door het Havenbedrijf Rotterdam, dat potentie zag in de golf vluchtelingen uit Oekraïne. Veel van hen hebben een achtergrond in de haven. Wat miste was een verbindende factor. Mensen die er niet in slaagden via normale sollicitaties aan het werk te komen, lukt het nu via de bemiddeling en gunfactor van Max en zijn team wél. Max kreeg zijn voorliefde voor de haven in tegenstelling tot Ferdi wel van huis uit mee. “Mijn vader zat in de technische uitzendbranche. Mijn moeder was zestien jaar geleden een van de oprichters van Watertalent, een online platform met focus op vacatures in de haven. Met het toenmalige kantoor aan huis werd de haventerminologie mij natuurlijk met de paplepel ingegoten.”

‘Wij geloven in de kracht van talent en veerkracht.’

Max sprong ook nog even bij als communicatie- en eventmanager bij Watertalent tijdens een tussenjaar. Toch besloot hij al snel zijn eigen koers te varen. ”Ik ontwikkelde een platform om studenten van havengerelateerde opleidingen te koppelen aan havenbedrijven voor een bijbaan. Leerzamer voor hen dan vakkenvullen bij de Appie.” Terug naar de schoolbanken kwam er niet meer van, zeker niet toen Port of Opportunities op Max’ pad kwam. “Ondernemen bevalt mij ontzettend goed, ondanks het vallen en opstaan. Dit is voor mij de beste leerschool.”

Maatschappelijke rol
Gedreven door werk te doen dat er echt toe doet, helpen Max en Ferdi Rotterdamse logistieke havenbedrijven op twee manieren. Met het op korte termijn invullen van vacatures, maar ook met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Max: “Het grootste pluspunt voor bedrijven is dat ze direct versterking op de werkvloer krijgen. Een aantal grote bedrijven wil zelfs graag een langdurige samenwerking met PortPlus aangaan. Deze early adapters willen daarnaast echt kansen bieden aan mensen. Ze zijn bereid over eventuele hobbels heen te kijken en te investeren door gedurende het hele traject voldoende begeleiding te bieden. Ze helpen daarmee indirect mee de haven meer divers te maken, als een betere afspiegeling van de maatschappij.”

Ferdi vult aan: “De eerste lichting PortPlus-kandidaten zijn statushouders. Stuk voor stuk gemotiveerde mensen die heel graag willen werken en leren, al goede opleidingen hebben genoten en dito kwaliteiten hebben, maar door omstandigheden tegen wil en dank op de bank zitten. Wij bieden ze kans op een uitdagende baan in de haven, een goed inkomen en toekomstperspectief. Op deze manier hopen we een positieve impact te maken op de Nederlandse economie en de samenleving als geheel.”

Met vlag en wimpel
De eerste kandidaten zijn grondig gescand en met zorg geselecteerd. “Wij weten zeker dat ze gemotiveerd en gedreven zijn om dit omscholingstraject met vlag en wimpel af te ronden. Met een erkend certificaat van het STC op zak kunnen ze zich daarna verder specialiseren via het reguliere opleidingstraject.”

“Met de ervaring die we dit voorjaar hebben opgedaan, gaan we ons vanaf september ook richten op kandidaten die afkomstig zijn van het UWV. Mensen die vastbesloten zijn hun carrière nieuw leven in te blazen. Maar ook anderen die zich willen laten omscholen. In principe is iedereen welkom”, besluit Ferdi. “Daarom zoeken we meer bedrijven om mee samen te werken en onze enthousiaste kandidaten geweldige ervaringsplekken te bieden”, aldus Max.

Tekst

Debora Plomp

Beeld

Lennaert Ruinen

Meer artikelen

KETTINGREACTIE

20 juni 2024

Sinds Kari-Pekka Laaksonen in 2020 het roer overnam bij Samskip, heeft hij het thema duurzaamheid bij de transportreus naar een volgend niveau getild. In de...

Lees het hele artikel

PLASTIC FANTASTIC

20 juni 2024

Mijn wekelijkse rondje hardlopen combineer ik regelmatig met zwerfvuil rapen, ook wel plogging genoemd. Het is niet ingewikkeld: je neemt een (vuilnis)zak mee, trekt een...

Lees het hele artikel