IK HEB EEN WARM HART VOOR DE HAVEN

20 juni 2024

Hij maakte Argos Oil groot, was zijn tijd als groene ondernemer ver vooruit en werkte in de vorige eeuw al aan biodiesel. Nu helpt hij duurzame start-ups en scale-ups de volgende stap te zetten als onderdeel van First Dutch, zijn ‘family of companies’, waar meer dan drieduizend mensen werken, met een gezamenlijke omzet van 4 miljard euro.

Peter Goedvolk, een rijzige zestiger, houdt kantoor in het Westerkadehuys, een chic pand uit 1914 op de hoek van de Westerkade en de Veerhaven. Uitgehouwen beelden aan de gevel, marmer en koper, statige trappen en zware stalen deuren. Daar waar je een havenbaron zou verwachten.

Hij is een bezig baasje en excuseert zich voor de vertraging als hij de boardroom binnenstapt. Hij komt net van een afspraak bij één van de vestigingen in zijn netwerk van bedrijven. “Ja, in 2013 heb ik First Dutch gekocht, nadat ik Argos Oil na de economische crisis in 2011 had verkocht.’’

Goedvolk had toen net een fabriek voor biodiesel gebouwd in Pernis, maar die heeft helaas nooit commercieel gedraaid. “Het idee was goed, maar ik was te vroeg. De bijmengverplichting van biodiesel bij conventionele diesel was met 5,75% al niet erg hoog, nu is het 10%. Maar de toenmalige minister Kramer verlaagde het opeens naar 3%. Dat was niet rendabel te maken. En dus was het klaar. Zonde. Heeft mij en partner Glencore 60 miljoen gekost.’’

‘De haven is nog steeds onze corebusiness’

”Met First Dutch richten we ons op de ontwikkeling van nieuwe technologische oplossingen (start-ups) en op de ondersteuning van duurzame, bestaande alternatieven (scale-ups), zodat deze kunnen opschalen. Bedrijven die werken aan een schone, gezonde toekomst. In de haven, maar ook in de technologie en de gezondheidszorg.

Ja, dat lijkt een vreemde eend in de bijt, die gezondheidszorg. Is het eigenlijk ook wel voor mij als havenondernemer. In 2016 deed zich de kans voor om TNO Bedrijven te kopen, een portfolio van 24 bedrijven en bedrijfjes. We hebben ze ondergebracht in First Dutch Innovations (FDI). Daar zit onder andere een bedrijf bij, InnoGI, de voormalige TIM Company, dat met een gesimuleerd maagdarmkanaal het effect meet van medicijnen op bestanddelen in voeding. Dan hoef je minder of zelfs uiteindelijk geen dierproeven meer te doen.’’ Met de onontkoombare vergrijzing van de samenleving is slim en duurzaam omgaan met oplossingen voor de vraagstukken in de gezondheidszorg volgens Peter Goedvolk een must. Bedrijfjes die zich daar mee bezighouden verdienen, zo vindt hij, zijn ondersteuning en behoren in de First Dutch-familie.

Maar er zitten ook bedrijven in FDI die direct van belang zijn in de haven, bijvoorbeeld ProQares. Dat test materialen, zoals kleding en adembescherming, die beschermen tegen chemische gevaren. Hierdoor kan onder andere personeel in de (petro)chemische en farmaceutische industrie veilig werken.

“De haven is nog steeds onze corebusiness. Ik had, heb en houd een warm hart voor de haven. Met de Burando Atlantic Group zijn we nog elke dag in de haven bezig. Bunkering, bevoorrading, opslag en distributie, wereldwijd zijn we actief.’’

‘DIEP IN MIJN HART ZOU IK IN ROTTERDAM NOG WEL EEN KEER EEN TERMINAL WILLEN BOUWEN.’

Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, is olie en brandstof via Burando ook nog steeds onderdeel van de activiteiten van Peter Goedvolk. Burando bouwt nu een bio-mengterminal in Amsterdam. “Zeker, het debacle met de biodieselfabriek is geen reden geweest definitief te stoppen met brandstoffen. Diep in mijn hart zou ik ook in Rotterdam nog wel een keer een fabriek willen bouwen voor bioproducten, maar daar moet je ruimte voor hebben, een flink stuk grond, en dat is er nu niet. En daarbij, First Dutch moet eerst goed gestroomlijnd worden en de verhuizing moet achter de rug zijn.’’

Aan de Veerhaven, naast het huidige kantoor, heeft Goedvolk een compleet pand gekocht. “Er zouden eerst appartementen in komen, maar na een praatje met de eigenaar heb ik het kunnen kopen. Onze bedrijven houden allemaal hun eigen plek, maar de diensten van de family office worden hier gehuisvest. Eén van die plekken is het moderne kantoorpand aan de Nassaukade, boven de oude fabriek van Van den Bergh en Jurgens. Daar zit nu JEX, dat biedt met zelfontwikkelde software en diensten een totaaloplossing voor de uitzendmarkt. JEX kan met de miljoenen en kennis van First Dutch sneller en beter groeien, want dat is wel de kern van de activiteiten van First Dutch, veelbelovende scale-ups en start-ups ondersteunen en weer verkopen als ze -eventueel onder de vleugels van een nieuwe partner- stevig op eigen benen kunnen staan en meerwaarde hebben gecreëerd en dus meer opbrengen. Zo verkocht First Dutch in 2022 het belang in Share Logistics, een vervoerder van zee- en luchtvracht aan het Franse Groupe BBL.’’

Kopen, ondersteunen en verkopen, dat doet toch elke investeringsmaatschappij? “Ja, klopt, maar wij doen het toch net even anders,’’ zegt Peter Goedvolk. “Ten eerste ligt bij ons de nadruk op duurzaamheid, de wereld een stukje schoner en mooier maken. En ten tweede, we zijn een family of companies. Alles past bij elkaar en versterkt elkaar, het is geen samengeraapt zooitje, op z’n Rotterdams, alleen maar om zoveel mogelijk geld te verdienen.’’

De duurzame havenbaron, Peter Goedvolk vindt het wel een geuzennaam. En het weerspiegelt ook precies de richting die hij met First Dutch op wil naar het klimaatjaar 2050 toe. Duurzame bedrijven helpen winst te maken. “Het is toch van de zotte dat recycling in Nederland vrijwel nooit geld oplevert. Kijk naar Frankrijk, Duitsland en zelfs België, daar maken dergelijke bedrijven allang winst. Als het aan mij en de Nature Group binnen First Dutch ligt, worden duurzame bedrijven minstens zo competitief als de vervuilende concullega’s nu. Want duurzaam is op den duur de enige weg. We moeten onze rol in het ecosysteem vergroten. Niet alleen op z’n Rotterdams de handen uit de mouwen, met de poten in de klei, maar het ook naar buiten toe laten weten, met meer Amsterdamse bluf en bravoure.’’

Tekst

Peter Otte

Beeld

Lennaert Ruinen

Meer artikelen

HANS MEEUWSEN HELPT HAVEN ROTTERDAM VAN CO2-OVERSCHOT AF

20 juni 2024

De petrochemie in de Botlek produceert veel CO2. Een deel gaat naar de tuinbouw, onder meer in het Westland, via de speciale pijpleiding onder de...

Lees het hele artikel

De stille strijd tegen stadsvervuiling

20 juni 2024

Al fietsend langs de Maas tikt de regen tegen mijn regenjas. Rotterdam ligt er op deze zaterdagochtend rustig bij, op een binnenvaartschip na, dat zich...

Lees het hele artikel