Momenteel krijgt 80% van de jongeren in de regio Rotterdam-Rijnmond niets mee van wat er allemaal gebeurt in de Rotterdamse haven. Dat moet veranderen, vinden Duco Ferwerda van JINC en Michiel Breijs van EIC Mainport. Daarom kwamen zij twee jaar geleden met het gezamenlijke collectief PORT+.
Het doel van PORT+ is om alle jongeren in de regio, van vier jaar oud totdat zij starten op de arbeidsmarkt, van jongs af aan kennis te laten maken met wat er allemaal gebeurt in de haven. Op deze manier wil het collectief jongeren enthousiast maken om er te gaan werken. Een havenexperience, die volgens de oprichters iedere jongere minimaal een keer per jaar moet ervaren, gaat daarvoor zorgen. Van gastlessen tot museumbezoeken: zolang de jeugd maar meer leert over en een goed beeld krijgt van de haven. ‘’En dat is enorm belangrijk, aangezien de haven de grootste werkgever is in onze regio. De haven heeft veel te bieden: van transport en logistiek tot techniek en IT. Het wordt tijd dat jongeren hiermee kennis gaan maken’’, aldus Michiel.
Samenwerking
JINC en EIC Mainport zijn de initiatiefnemers van de strategische samenwerking. De motoren zijn harder gaan draaien met de toevoeging van FutureLand (Portlantis), het Maritiem Museum Rotterdam, Belasting en Douanemuseum en IT-campus. Het collectief krijgt hierbij ondersteuning van de Gemeente Rotterdam, het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid, het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs. ‘’Door van elkaar te leren en samen te werken, kunnen we de jongeren doorlopende havenexperiences aanbieden en maken we daarmee ook voor scholen en bedrijven overzichtelijk welke initiatieven er zijn in de haven. Alleen kom je ver, maar samen kom je verder’’, vertelt Duco.
Voorheen organiseerden de bedrijven vooral losse interventies voor jongeren over de haven. Dit kon volgens JINC en EIC Mainport anders. De havenexperiences van PORT+ moeten alles wat er in de haven gebeurt samenbrengen om jongeren minimaal één keer per jaar kennis te laten maken met een aspect van de haven. En dat kan volgens Michiel veel kanten op: ‘’Een bezoek aan het Maritiem Museum, gastlessen, schoolbezoeken, bedrijfsbezoeken, maar ook beroepsoriëntaties in de haven. Daarnaast leren jongeren er vaardigheden die nodig zijn om te slagen in hun eerste baan. Er zijn wel meer dan twintig verschillende experiences.’’ De heren zien dat zij dankzij het samenwerken ook al de eerste successen hebben geboekt. ‘’We hebben een samenwerking opgezet waarmee we elkaar verstevigen en complementair zijn’’, aldus Michiel.
Talentontwikkeling
Momenteel staan er meer dan 8.000 vacatures open voor allerlei functies in de Rotterdamse haven, is er vergrijzing en is de haven nog volop aan het uitbreiden. Daarnaast zit de haven momenteel midden in de energietransitie. ‘’We hebben meer mensen in de haven nodig, maar de jongeren weten vaak niet wat er allemaal gebeurt in de haven. En onbekend maakt onbemind. Er liggen zoveel kansen voor die jongeren om hun talenten te ontwikkelen en tegelijkertijd ook een goede baan te vinden’’, vindt Duco. En juist die talentontwikkeling vindt Duco zo belangrijk. Bij JINC zet hij zich in voor jongeren die opgroeien in kwetsbare wijken. Hij helpt ze hiermee onder andere op weg naar werk. ‘’Wij helpen jongeren hun eigen talenten te ontdekken en zich te ontplooien. Er is veel onbenut talent en het is belangrijk dat jongeren ook ontdekken wat er mogelijk is in de haven.’’ Er zijn volgens hem veel mbo-vacatures in de haven. ‘’Voor jongeren is dat heel kansrijk. We zetten ons in voor een goede instroom op de opleidingen die zich richten op de kansrijke sectoren, zoals techniek, IT, transport en logistiek. We hebben mooie mbo’s, het is zonde als jongeren vervolgens niet weten dat deze opleidingen bestaan. Als je jong begint met enthousiasmeren, dan is de kans vele malen groter dat ze op een passende mbo-opleiding terechtkomen.’’
Bedrijfsleven en het onderwijs
Duco begon zijn werkcarrière in het bedrijfsleven bij een bank. ‘’Ik kwam er na een aantal jaar achter dat dit toch niet mijn droombaan was. Vervolgens maakte ik de stap naar het onderwijs in Rotterdam-Zuid. Ik wist namelijk dat ik mij wilde inzetten voor mensen, het milieu en duurzaamheid door werelden met elkaar te verbinden. Uiteindelijk ben ik terechtgekomen bij JINC.’’ Na zijn overstap van het bedrijfsleven naar de non-profit wereld, vond Duco het heerlijk om per fiets de haven te ontdekken en op pad te gaan om bedrijven te enthousiasmeren om groepen jongeren te ontvangen. “Ik vind het belangrijk dat jongeren het gevoel krijgen dat ze weten wat ze kunnen. Ik gun de jeugd gelijke kansen.’’
Ook Michiel heeft voor een aantal belangrijke keuzes gestaan. Zo begon hij zijn carrière als leerkracht op een basisschool, maar is hij tegenwoordig manager bij EIC Mainport. ‘’Ik had de mogelijkheid om te switchen naar een andere functie. Tegenwoordig is dit een stuk moeilijker. Als je het praktijkonderwijs volgt, moet je als kind van 14 jaar oud al een eerste keuze maken. Dat is behoorlijk zwaar. Daarom is het wel belangrijk dat de jongeren weten wat er allemaal mogelijk is, zelfs als een functie in de haven niet voor hen is weggelegd.’’ Door Michiels ervaringen in het basisonderwijs kreeg hij van dichtbij mee hoe vroeg kinderen een keuze moeten maken: ‘’Als je aan kleuters vraagt wat ze willen worden, zeggen ze brandweerman of voetballer. Uiteindelijk zijn er maar een paar die dat ook echt worden. Het is goed dat ze dan wel in hun schoolloopbaan mee worden genomen in wat er allemaal nog meer is, en waarmee ze iets kunnen betekenen voor deze wereld.’’
Beweging
De heren delen hun voorliefde voor de Rotterdamse haven. Michiel is ermee opgegroeid: ‘’Mijn vader werkte in de haven en ik ging als klein jongetje regelmatig mee. Zodra ik naar buiten kijk of langs de haven rijd, zie ik regelmatig een schip voorbij varen. Dat vind ik gewoon mooi. Als ik zie hoeveel beweging er in de haven plaatsvindt, maar tegelijkertijd de behoefte aan vergroening in de energietransitie, dan denk ik maar één ding: dit moeten we wel met zijn allen doen.’’
‘Ik gun de jeugd gelijke kansen.’
Duco bezoekt regelmatig het strand Maasvlakte en geeft dan zijn ogen de kost. ‘’De haven voelt zo overweldigend, groots en machtig. Als ik langs de kolencentrales rijd aan het einde van de Maasvlakte, krijg ik een nietig gevoel. Het is grandioos om te zien wat er allemaal gebeurt in de haven. Als we die grootsheid kunnen behouden en de economische motor van Nederland kunnen helpen om te vergroenen, is dat fantastisch. Een belangrijke voorwaarde is wel dat wij de uitdagingen samen aangaan. Een van de doelen van PORT+ is namelijk om een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de haven in de energietransitie door in te zetten op de werknemers en talenten van de toekomst.”
Verbinder
PORT+ functioneert als verbinder tussen scholen en bedrijven, waar de jongeren volgens Duco altijd op nummer één staan. ‘’Wij willen zowel bedrijven als scholen ontzorgen. Bedrijven hebben tekorten en willen in beeld brengen wie zij zijn om in contact te komen met het talent van de toekomst. Wij willen zorgen voor meer instroom van jongeren in de haven op korte-, middellange-en lange termijn.’’ Tegelijkertijd vinden de heren het belangrijk om het onderwijs zoveel mogelijk te ontzorgen: ‘’We willen voor leerkrachten echt een programma maken dat aansluit op het curriculum dat ze moeten geven. Zo halen we een stuk zorg weg’’, aldus Michiel. De twee hebben hiermee één doel voor ogen: ‘’Beide werelden moeten elkaar gaan vinden.’’
De heavy-lift scheepskranen die bij GustoMSC in Schiedam uit de ontwerpkoker komen, zien bij de fabrieken van moederbedrijf NOV in Azië het licht. Om vervolgens...
Lees het hele artikel Terwijl Feyenoord met dikke cijfers van Heerenveen wint en de Twentse broeders hun taak hebben gedaan door Ajax te verslaan, zit de KNVB haar wonden...
Lees het hele artikel