Hij werd geboren in Sliedrecht, maar verhuisde als dreumes van 1 al naar Venlo. Zijn pa kreeg een baan bij Nedlloyd in Düsseldorf. Aan tafel luisterde hij met open mond naar zijn verhalen. Over grote Rijnaken en stoere trucks. Nu is Tomas van der Maarel (32) Jong Haventalent 2023 en werkt hij al 7 jaar met veel plezier bij Broekman Logistics aan de Waalhaven-Zuid.
Tomas, op z’n Spaans, zonder H, ging naar school in Venlo, leerde Limburgs en het Venloos dialect. En Duits. Heel handig nu in zijn werk. “Ik was geen kind van de bèta- vakken. Handel en economie, daar lag mijn interesse al vroeg. Logisch natuurlijk met zo’n pa, en ook zijn vader, mijn opa. Die zat ook in de logistiek. Het werd me met de paplepel ingegoten.’’
Na zijn middelbare school trok het studeren en het studentenleven. Als je in Venlo woont zijn Nijmegen of Maastricht dichtbij. Veel van zijn vrienden en vriendinnen gingen daar ook heen. Maar Tomas koos voor de Erasmus Universiteit in Rotterdam, de stad met die grote haven. “Ik begon aan bedrijfskunde, maar de motivatie was niet erg hoog, ik vond het veel te theoretisch en gortdroog. Heb het niet gehaald. Mijn eerste jaar op de universiteit was dus eigenlijk een lummeljaar. Wél leuk overigens.’’ Een jaar later startte Tomas opnieuw. Nu met economie. Dat was veel leuker. “Ja, daar kwamen de marktbewegingen aan de orde, vraag en aanbod. Goederenstromen. En dat herkende ik, dat had meteen mijn belangstelling.’’ In de studie zat ook een minor Logistiek. Broekman Logistics was daar nauw bij betrokken en Tomas van der Maarel bleek het goed met de mensen van Broekman te kunnen vinden. “Ik kreeg een management traineeship aangeboden. Twee jaar, vier opdrachten. Het waren twee jaar waarin ik de kans kreeg uit te vinden wat ik leuk vond en waar Broekman mij het best kon gebruiken. Ik kwam in alle hoeken en gaten van het bedrijf.’’
Traineeship
Hij is bij Broekman blijven hangen en heeft nu, na 7 jaar, een afdeling Product Markt Combinatie met 6 man onder zich. Hij bedient met zijn team nichemarkten. Logistieke oplossingen voor de kassenbouw, chemie en de machinebouwindustrie. En ook regionaal: Broekman heeft een groot netwerk in India en helpt met die kennis Rotterdamse ondernemers die markt te bedienen. En Tomas bouwt nu aan contacten in de Arabische wereld. “De olie raakt daar ooit op, er is belachelijk veel geld, alles kan daar. Ze bijvoorbeeld helpen met andere inkomstenbronnen in het kader van duurzaamheid en zelfvoorzienend zijn. Ik zie daar voor Broekman kansen en wil daar bij zijn.’’
Het belangrijkste wat hij in dat traineeship leerde, was goed te luisteren naar wat klanten willen, waar ze behoefte aan hebben. En juist dat past hij dagelijks in die nieuwe markten toe. Luisteren en nieuwe kansen zien.
Zo’n kans was ook de nominatie eind 2022 voor Jong Haventalent, van de Jonge Havenvereniging. “Iemand hier op kantoor kwam er mee en ik heb meteen mijn motivatiebrief geschreven. Na een aantal rondes bleven er drie kandidaten over en tot mijn eigen verbazing zat ik daarbij. De finale in het Nieuwe Luxor was een ervaring op zich. Op dat grote podium.’’
Bijna een jaar verder bleek dat nog maar het begin. Als Jong Haventalent kun je een extra agenda aanschaffen voor alle afspraken die bij de nieuwe status horen. “Ja, ik had al best een groot netwerk, maar dat is in 2023 enorm vergroot. Je komt ook op plekken waar je normaal nooit binnenkomt. En je ontmoet mensen die je normaal nooit zult zien. Bij Deltalinqs of het Havenbedrijf bijvoorbeeld.’’
‘HUMAN CAPITAL IS MEER DAN EEN ENGELSE TERM. ZONDER MENSEN IS ER GEEN HAVEN.’
Tomas gaf ook gastcollega’s op de Hogeschool Rotterdam en werkte samen met zijn oude studie op de Erasmus Universiteit, maar ook op mbo-scholen als het Albeda. “Dat was wel bijzonder, die gasten zijn verplicht zo’n gastcollege te volgen, maar hebben daar helemaal geen zin in. Iedereen houdt zijn oortjes in en zit op zijn mobiel. Op een enkeling na en die probeer ik dan achteraf even te spreken.’’
Want zijn grootste missie als Jong Haventalent 2023 was het bijna afgelopen jaar toch het interesseren van jongeren voor een baan in de haven. “Ja, dat is zó belangrijk. Er is een groot gebrek aan personeel, de gehele haven breed. Human Capital is meer dan een Engelse term. Zonder mensen is er geen haven.’’
“Ik ben ook bij studentenverenigingen geweest. En na een paar bier vertelde ik dan wat ik doe. Met enthousiasme en trots. Want er gebeuren hier zoveel gave dingen. En soms sloeg dat -blijkbaar aanstekelijk enthousiasme dan over en wilden ze méér weten.’’
En natuurlijk moest Tomas van der Maarel in 2023 ook meermaals bij de Jonge Havenvereniging zelf opdraven. “Ja, borrels, barbecues, lezingen. En als ik daar dan toch was, sprak ik de jonge leden natuurlijk aan. Om te horen wat hen naar de haven heeft gebracht. En of ik ze kon helpen.’’
Inmiddels zit hij zelf in de jury van de verkiezing van het Jong Haventalent 2024. En staat hij een week voor Kerst wéér op het podium van het Nieuwe Luxor. Nu om het stokje door te geven. Nu moet hij met een paar oude havenrotten als jury zelf de motivatiebrieven lezen en de pitches beoordelen. Kandidaten aandragen was ‘not done’. “Nee, dan moet ik oordelen over mensen die ik zelf heb gevraagd. Dat werkt niet.’’
Zaadje
Ook ná het voltooien van zijn ambassadeursschap als Jong Haventalent 2023 gaat Tomas door de jeugd te interesseren voor de haven. Dat moet wat hem betreft al op de basisschool beginnen. “Ik heb veel schoolklassen rondgeleid afgelopen jaar. Ze kennis laten maken met wat hier gebeurt. Als ze nooit in de haven komen, blijft het een grijs, onbekend gebied. Je plant met zo’n schoolbezoek een zaadje dat later kan ontkiemen. Zoals mijn opa en vader dat zaadje bij mij hebben geplant.’’
Tomas van der Maarel (32) woont met zijn vriendin, verloskundige, in Rotterdam Centrum. Sport is belangrijk in zijn leven. Hij voetbalt, loopt hard, wielrent en tennist. En golft ook. Sinds zijn 12e al. Toen ging hij al mee met zijn pa en kreeg hij les. Sinds hij in 2016 bij Broekman binnenkwam, loopt hij elk jaar met een bedrijfsteam van zo’n 25 man de Harbour Run, door harde werkers, vóór harde werkers. Ook dit jaar stond hij weer aan de start en fietst hij met 8 collega’s de Harbour Tour, 100 kilometer door een unieke combinatie van rauwe industrie en prachtige natuurgebieden. Ook over de terreinen van Broekman Logistics.
Duurzaamheid is een thema dat ons allen raakt, en binnen de binnenvaart is het niet anders. Bijna alle bedrijven en schepen in deze sector zijn...
Lees het hele artikel Raymond Siliakus is directeur van Europort: dé maritieme beurs in Ahoy die om het jaar georganiseerd wordt. Dit jaar vindt de eenenveertigste editie plaats: van...
Lees het hele artikel