Uit de as herrezen

13 augustus 2020

Het Hulstkampgebouw, gelegen tussen de Erasmusbrug en de Willemsbrug, is nog steeds één van de mooiste gebouwen van Rotterdam. Wat velen niet weten, is dat er in 1966 in datzelfde Hulstkampgebouw vijfentwintig Rotterdammers van allerlei pluimage bij elkaar kwamen en hieruit de netwerkorganisatie Club 25 is ontstaan. Club 25 zag dat de Rotterdamse haven er qua reputatie al goed voor stond, maar dat de stad nog wel een boost kon gebruiken. Dit hield dus letterlijk in dat de mouwen moesten worden opgestroopt om ook de stad positiever in beeld te krijgen. Met 75 jaar bevrijding mogen we nu rustig constateren dat Rotterdam uit haar as is herrezen.

Bij de opening van het Centraal Station in 2014 trof ik in de centrale hal vlak voor het loket van Rotterdam.Info een Australiër. Geboren in Nederland, geëmigreerd naar ‘Down Under’ en hij wilde na drieëntwintig jaar eindelijk zijn broer in Rotterdam weer eens bezoeken. De stad waar hij was opgegroeid. Hij stond geruime tijd in de hal om zich heen te kijken, kijkend naar het grote scherm waar de haven zo flitsend werd vertoond. Door het grote venster van het station keek hij de binnenstad in en vertelde mij dat hij de stad absoluut niet meer herkende. Ik liep nieuwsgierig – en trots – met hem naar buiten en de man was oprecht ontroerd. Hij gaf aan dat ik dit maar direct als compliment moest opvatten. Blij stapte hij de tram in.

Voor mij is dat nog steeds een bijzonder moment. Met de Markthal én De Rotterdam van Koolhaas op de Wilhelminapier had het Centraal Station met de prachtige ‘rode’ loper naar de stad van Adriaan Geuze de oprichters van Club 25 niet gelukkiger kunnen maken. De stad had ineens elan én aanzien.

”Door het grote venster van het station keek hij de binnenstad in en vertelde mij dat hij de stad absoluut niet meer herkende”

Gelukkig staat de reputatie van onze Rotterdamse haven ook nog steeds als een huis. De haven heeft zich naar de Noordzee verplaatst en met de bouw van Maasvlakte 2 lijkt het wel dat het zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. De stap naar duurzaamheid wordt kordaat gemaakt en ook daarmee loopt de stad weer in de pas van ‘geen woorden maar daden’.

En toch bleek er al jaren een uitdaging. Een haven als de Rijnhaven had geen havenfunctie meer. Wat moest hiervan gemaakt worden? Plan na plan werd gepresenteerd na de bouw van de Kop van Zuid, maar niets werd concreet. Tot nu!

Recent kwamen de eerste beelden over de herontwikkeling van de Rijnhaven naar buiten. Door een deel van het water in de Rijnhaven te dempen, wordt er plaatsgemaakt voor een strand, nieuwe bewoning, een klimaatadaptiecentrum, ruimte voor recreatie, een mooie flaneeromloop rondom de Rijnhaven en de bouw van het Landverhuizersmuseum in het gebouw de Fenix. En een mooiere benaming voor de vervolmaking van deze haven kun je niet bedenken: De Fenix, de vogel die uit de as herrees. Rotterdam mag oprecht trots zijn. En Rotterdam… vergeet het maritieme gedeelte in de Rijnhaven ook niet in te tekenen. Laten we hier alsnog een maritieme invulling aan geven met een luxe jachthaven. Kom op, naar de tekentafel, doe eens gek. Rotterdam, Make.It.Happen.

Tekst

Ton Wesselink

Beeld

Luc Büthker

Meer artikelen

Sappig verhaal uit de Europoort

13 augustus 2020

Een schot in de roos. Dat moet de Rotterdam Food Hub zijn. En met de komst van ‘de blender’ wordt dat bevestigd. De toekomst van...

Lees het hele artikel

Onder druk wordt alles vloeibaar

13 augustus 2020

Bij Rotterdam Rail Feeding (RRF), een spoorwegonderneming gespecialiseerd in het rijden en rangeren van goederentreinen, waren ze er vroeg bij met alle coronamaatregelen. En straks?...

Lees het hele artikel