Een schot in de roos. Dat moet de Rotterdam Food Hub zijn. En met de komst van ‘de blender’ wordt dat bevestigd. De toekomst van onze haven wordt alleen maar duurzamer, schoner en innovatiever. In de zomer van 2021 moet de nieuwe innocent fabriek, genaamd ‘de blender’, gaan draaien.
Voor de aftrap van dit Rotterdamse avontuur was het tijdelijke kantoor van innocent al gevestigd op één van de meest bruisende, innovatieve plekken van Rotterdam: RDM. In de RDM Loft zet de glazen open ruimte, bedekt met kunstgras en picknicktafels, de toon. In aparte booths kan vergaderd worden en de kleurrijke drankjes in de glazen koelkast bij de entree geven duidelijk aan waar het hier om gaat: Healthy and Happy.
De ‘onschuldige’ jongensdroom is bij innocent werkelijkheid geworden. Dit ondernemersverhaal begon in 1999 op een festival in Londen. Drie vrienden, Adam, Richard en Jon, verkochten smoothies. Met een groot bord boven hun stand vroeg het trio het publiek of zij ontslag moesten nemen om meer smoothies te gaan verkopen. Toen de bak met ‘ja’ aan het einde van de dag vol zat met lege bekers, was het overduidelijk. De ambitie van dit trio was geboren. Een stévige ambitie, bovendien, die luidde: de wereld beter achterlaten én het mensen makkelijker maken goed voor zichzelf te zorgen. Inmiddels is innocent één van de grootste smoothie- en sapjesmerken van Europa. Dit met een team van ruim vijfhonderd mensen. Hier doen ze aan verantwoord ondernemen in overtreffende trap!
”Toen de bak met ‘ja’ aan het einde van de dag vol zat met lege bekers, was het overduidelijk”
Duurzaam pad
Andy Joynson, chief blender, is de enthousiaste kapitein voor dit project. Hij licht graag toe wat de ambities zijn voor deze duurzame fabriek. “De bouw en toepassing van de blender is gebaseerd op een duurzaam paspoort. Dit geldt niet alleen voor de productie van de drankjes straks; ook de wijze van bouwen moet een traceerbaar duurzaam pad afleggen. We willen weten waar het materiaal vandaan komt, hoe lang het mee gaat en wat we er mee kunnen doen als de levensduur verlopen is. Ook nemen we de mogelijkheden voor duurzaamheid van een eventuele uitbreiding nu al mee in het ontwerp. Zo zijn we goed voorbereid op de toekomst.”
Duurzaamheid is altijd de grondslag geweest, maar een ambitie vertalen naar de realiteit heeft tijd nodig, aldus Joynson. “We zijn altijd vastbesloten geweest om een B corporation (het keurmerk voor ondernemers die naast winst en aandeelhouders ook mens, milieu en maatschappij als uitgangspunt nemen, red.) te worden en dat zijn we sinds twee jaar ook. Wij geloven in maatschappelijk verantwoord ondernemen waarbij er een gezonde balans in People Planet Profit is. Dit vertaalt zich in het produceren van duurzame producten, het creëren van een fijne werkplek voor onze medewerkers, maar ook door de deuren te openen voor de lokale gemeenschap.”
9 till 5
Een innovatieve plek om te werken met straks ruim honderdnegentig arbeidsplaatsen voor mensen; bij innocent gaat het niet over fte’s. Er waait duidelijk een andere wind wanneer het gaat over de inzet van deze mensen. Met kreten als ‘Dolly Parton might enjoy working from 9 till 5, we at innocent believe in flexible hours’, wordt onderstreept dat innocent de focus legt op de mens. Naast een goede werk-privé-balans heeft innocent de ambitie om van de blender een gezonde en inspirerende werkplek te maken. Denk daarbij aan veel aandacht voor ontwikkeling, gezond en vers eten en een sportschool. Er is straks ruimte in diverse functies; van Finance tot Safety van Productie tot Maintenance. Via LinkedIn en de website van innocent worden alle openstaande vacatures gedeeld.
Agrofood
Mocht het je ontgaan zijn: langs het Calandkanaal wordt de Rotterdam Food Hub gerealiseerd, een groot bedrijventerrein van zo’n zestig hectare bij de ingang van de Maasvlakte. Hier wordt de boel speciaal ingericht voor de bedrijven uit de agrofood sector. Op deze manier investeert het Havenbedrijf Rotterdam stevig in haar positie als grootste West-Europese doorvoerhaven voor producten uit de land- tuinbouwsector en visserij.
Joynson: “Ik woon al enige tijd in Rotterdam en geniet van de vriendelijke, veilige, stadse, maar tegelijk ook kalme omgeving. Er zijn veel overeenkomsten in de manier van zaken doen in de UK, maar in Rotterdam zijn we graag open en direct. Dat ligt me wel en werkt heel verhelderend.”
Kansen
Innocent draagt ook graag zijn steentje bij aan de samenleving. Elke tien procent van de winst gaat naar het goede doel. Ook heeft innocent een eigen foundation, een onafhankelijke stichting die zich inzet om honger de wereld uit te helpen. Joynson: “Maar lokaal zetten we ons ook graag in. In onze fabriek willen wij de mensen die minder kansrijk zijn op de arbeidsmarkt juist een kans geven. Daarnaast willen we onze deuren openen voor schoolbezoeken.”
Ruim 250 miljoen dollar investering gaat er in de bouw van deze unieke fabriek zitten. Meer dan vierhonderd miljoen flesjes ‘chilled juice’ worden straks per jaar geproduceerd.
Waarom kozen de mannen er eigenlijk niet voor om een fabriek in London te laten bouwen? Het antwoord laat zich niet moeilijk raden: de CO2-voetafdruk bij productie in Rotterdam is beduidend minder groot. In Rotterdam komt een groot deel van de ingrediënten voor de gekoelde sappen en smoothies binnen en zestig procent van de drinkers van innocent komt uit Europa. Maar niet alleen de voetafdruk, ook het zoveel mogelijk reduceren van watergebruik en het recyclen van de verpakking is een belangrijke indicator in de duurzame weg die innocent heeft genomen. Ook op logistiek vlak gaat de blender zorgen voor een reductie van zo’n 250 vrachtritten per week.
Honderd
De verpakking van een drankje van innocent – de fles – bestaat nu al uit vijftig procent gerecycled plastic en nog vijftien procent plant-based plastic. Het ultieme doel: honderd procent. Deze honderd procent versie mogen wij in 2022 verwachten. Volgens innocent is plastic niet het probleem. “De oplossing ligt in het recyclen, zodat het niet in de oceaan terecht komt. Plastic blijft namelijk de beste verpakkingsoptie voor innocent en sinds 2003 werken wij al met gerecycled plastic.”
Joynson ziet ook duurzame kansen voor andere havengerelateerde bedrijven. “Duurzaamheid biedt zowel op milieuvlak als voor de mensheid kansen en er zijn enorm veel kansen hier. Veel fabrieken zijn van oudsher niet ‘mensvriendelijk’ ingericht, niet in het ontwerp en ook niet in de toepassing van technologieën. Daarnaast zijn er op logistiek gebied, zoals in het vervoer naar het achterland, ook enorme kansen op het gebied van duurzaamheid. Wij proberen kennis te verzamelen en te delen door de samenwerking aan te gaan met verschillende partijen. Die verbinding met anderen is enorm belangrijk, zoals de samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs.”
Heeft hij zelf een favoriete plek in de Rotterdamse haven? “Sowieso de locatie van de blender, vanwege het heerlijke uitzicht”, steekt Joynson van wal. “Maar onze tijdelijke werkplek op RDM in de voormalige machinehal is ook uniek. Hier zie je scholen en bedrijven op een innovatieve en duurzame manier samenwerken, dat is geweldig!”
Met zijn creatieve geest en veerkracht zal François Geurds niet snel schipbreuk lijden. Met 2 Michelinsterren voor FG Restaurant en 1 Michelinster voor FG Food...
Lees het hele artikel Het Hulstkampgebouw, gelegen tussen de Erasmusbrug en de Willemsbrug, is nog steeds één van de mooiste gebouwen van Rotterdam. Wat velen niet weten, is dat...
Lees het hele artikel