Hoogvlieger

13 augustus 2020

Ruim een jaar geleden postte hij een eerste bericht met foto van zijn nieuwe drone op Instagram. ‘Looking forward to many safe and nice flights’, schreef hij erbij. Inmiddels is hij vele vluchten en foto’s verder en is zijn account gegroeid tot ruim vijfduizend volgers. Hobbyfotograaf Mark van der Wal geniet van prachtige beelden, interactie en bovenal het vliegen. Hij wil meer, meer, meer en zijn account nog verder uitbouwen.

Hoe is de liefde voor fotografie (met een drone) ontstaan?
“Ik was altijd al bezig om met mijn telefoon foto’s te maken, toen ik een artikel las over fotograferen met drones. Samen met een collega ging ik me erin verdiepen. Van mijn verjaardagsgeld kocht ik mijn eerste drone, dat was in juli 2018 bij de Mediamarkt. Een klein lichtgewicht apparaatje. In huis ging ik ermee vliegen om te ervaren hoe het werkte. Foto’s van bovenaf nemen maakt me heel blij, maar het allermooiste is dat ik andere mensen met mijn beelden verwonder.”

Welke plek heb je al eerste met de drone gefotografeerd?
“Het Zeeuwse plaatsje Hansweert, aan de Westerschelde! Daar kwam ik voor het eerst in aanraking met containerschepen. Techniek vind ik zo bizar en geweldig. Zo’n schip is zo groot. Hóe dan, vraag ik me af. Hoe kan dit varen? Op dat moment ben ik geïnfecteerd geraakt met boten. En met een drone kom je op plekken waar je normaal gesproken niet snel naartoe zou gaan.”

Ken je nog meer mooie plaatsen of dingen om te fotograferen?
“De haven is geweldig! Telkens valt er weer wat anders te zien. Die variatie maakt het leuk. Daarom wil ik ook graag naar de havens in Duitsland, omdat het daar ook zo immens groot is. Maar een bijzondere brug of kasteel vind ik ook mooi voor de lens. Soms lijkt iets totaal niet interessant, totdat je erboven hangt. Dan blijkt het toch mooi en je hebt de mogelijkheid om een heel ander beeld van iets te laten zien. Neem nou bijvoorbeeld de pier van Scheveningen; iedereen kent dit object en naar mijn mening is het nou niet echt mooi. Totdat je er boven gaat vliegen en een heel ander perspectief krijgt. En wat te denken van prachtige landschappen en zonsopkomst en -ondergangen. De mooiste beelden maak ik tijdens heldere ochtenden, wanneer de temperatuur tegen het vriespunt zit. Dan ga ik een uur van tevoren op pad om een mooi en rustig plekje op te zoeken waar niemand last van me heeft en wacht ik tot de zon opkomt. De rode en paarse luchten zijn een lust voor het oog.”

De wetgeving ten aanzien van vliegen met drones – wat weet je daarvan?
In het begin niet veel. Ik was alleen maar bezig met de techniek van een drone en vloog wat in de buurt. Nu is dat heel anders. Ik probeer me zo goed mogelijk voor te bereiden en als ik ergens niet mag vliegen, dan valt die locatie helaas af. Een perfect plaatje is het risico niet waard. Ook vraag ik geregeld collega-dronepiloten voor tips en locaties om te vliegen.  Via Instagram bevindt mijn netwerk zich over de hele wereld – erg handig voor als je mooie beelden in het buitenland wil maken en niet volledig op de hoogte bent van de regelgeving aldaar.  Eind januari heb ik een drone opleiding gevolgd om commercieel te kunnen vliegen. Dan leer je bijvoorbeeld hoe een drone in elkaar zit. Je krijgt een stukje vluchtvoorbereiding en ook kregen we informatie over het meteorologische deel en de wetgeving. In de map zaten in totaal zes onderdelen die we moesten leren en ik ben geslaagd! Ik heb officieel mijn drone vliegbrevet. Het was een geweldige dag met een diversiteit aan mensen, van een videograaf tot inspecteurs van natuurgebieden. Binnenkort start ik met een cursus voor drone fotografie en video. Ik kijk ernaar uit.”

‘Onderweg in de auto voelde ik het doosje met de drone niet meer’

Wat is je mooiste moment tot nu toe?
“Geen twijfel over mogelijk: dat was het moment dat het grootste containerschip van de wereld, de MSC Gulsün, de haven van Rotterdam binnenkwam, afgelopen zomer. Het was een drukte van belang en iedereen maakte dezelfde foto. Het schip werd binnengehaald met spuiters. Echt een uniek moment. Ik dacht wauw, dit is massive. Voordat ik van huis wegging, heb ik wel tien keer gecheckt of ik alles bij me had. Ik wilde dit moment écht niet missen. Onderweg in de auto checkte ik het nogmaals en toen voelde ik het doosje met de drone niet. Ik werd boos op mezelf joh… Bij de eerste afslag Schiedam ben ik gestopt. Wat bleek? Het doosje was onder de stoel geschoten. Deze paniek kwam overigens voort uit een ander moment; toen wilde ik het water buiten bij de Biesbosch op de foto zetten. Dat was ruim een uur rijden en toen was ik dus wel mijn drone vergeten en stond ik daar. Voor niets.”

Wanneer ben je tevreden over een bepaald beeld?
“Als er iets op gebeurt. Actie dus. Mensen aan het werk op een boot bijvoorbeeld. Ik probeer met mijn foto de kijker te trekken. Een detail te vergroten of een deel van een object op de foto te zetten. Bijvoorbeeld de kont van een schip met allerlei containers. Op Instagram deel ik dan de foto en vaak zet ik er een tekst met gedetailleerde informatie onder of ik deel mijn eigen beleving. Het is leuk om daar weer reacties of vragen op te ontvangen. Zo blijft het lekker interactief en helpen we elkaar. Zelf maak ik deel uit van een groep drone piloten, een vaste groep van vijftien mannen. Wij delen tips en geven ook mooie bijzondere plekken aan elkaar door. In het begin was ik jaloers op grote accounts, nu komen ze naar mij. Hoe gaaf is dat?”

Blijf je hobbyfotograaf of wil je hier in de toekomst je werk van maken?
“Ik ben valutaspecialist bij een grote Nederlandse bank en adviseer bedrijven, die bijvoorbeeld kleding uit China importeren, hoe zij zich zo optimaal mogelijk kunnen beschermen tegen de koersbewegingen van de betreffende valuta. Sinds 1 januari 2020 ben ik gestart met een eenmanszaak en ben ik in te huren voor luchtfotografie. Ik ben nog op zoek naar een eigen stijl, een eigen handtekening. Ik wil contacten uit het bedrijfsleven aanboren. Tot nu toe heb ik veel eenmalige opdrachten. Helaas was ik in Winterberg toen ik van iemand de vraag kreeg om met een drone zijn huwelijksaanzoek vast te leggen. Maar ach, ik ben pas net begonnen. Er liggen vast nog veel mooie dingen in het verschiet. Ik sta altijd open voor nieuwe opdrachten.”

Welk foto wil je in de toekomst graag nog maken?
“Als het alles mogelijk zou zijn, dan graag boven de wolken en/of de mist. Een prachtige zonsondergang maken op zo’n vijf à zes kilometer hoogte. Maar dan wil ik niemand in gevaar brengen.” Van der Wal haalt een foto tevoorschijn. “Kijk naar deze foto. Hier zie je ook zo’n prachtig beeld met een laag wolkendek. Met mijn gezin was ik onderweg door Drenthe en mijn vriendin voelde het al aan. Ik keek om me heen en sprong uit de auto om dit beeld vast te leggen. Gelukkig steunt zij mij in deze passie. Weet je eigenlijk wat drone betekent? Het is een Engelse vertaling voor dar, oftewel mannetjesbij. Als je het geluid van een drone hoort, is het net het gezoem van een bij! Leuk toch?”

Kijk voor meer informatie op Instagram.

Tekst

Esther Paans

Beeld

Mark van der Wal

Meer artikelen

Wereldhavendagen benadrukt liever de kansen

12 november 2021

Velen kijken er jaarlijks naar uit: de Wereldhavendagen. De 44ste editie op 3, 4 en 5 september zal om redenen die niemand zijn ontgaan iets...

Lees het hele artikel

Een recyclebare vuist tegen voedselverspilling

13 augustus 2020

Het transport van verse producten over zee gaat niet altijd zonder slag of stoot. Denk bijvoorbeeld aan vers fruit dat vanuit Zuid-Amerika naar Rotterdam wordt...

Lees het hele artikel