Stel je eens voor: een editie van Onze Haven uit 1919. Hoe zou die eruit zien? De Noorse zeemanskerk vierde dat jaar haar vijfjarig jubileum in Het Park. Matrozen van heinde en verre liepen de kroegen in De Kaap plat. Botlek en Europoort waren hooguit een wild idee achterop een bierviltje en Leuvehaven behoorde tot de belangrijkste havens van de stad.
Een artikel over de heropleving van de Rotterdamse haven, nadat ze tijdens de Eerste Wereldoorlog grotendeels stil had gelegen, was op zijn plek geweest. Of een reportage over de (vaak straatarme) bootwerkers, ver voordat de automatisering zijn intrede deed. Een interview met een missionaris over het in het gareel houden van de losgeslagen matrozen, ver en lang van huis. Misschien wel een belangrijke havenbaron van destijds aan het woord over kansen voor de toekomst. Voor onze horeca-rubriek waren we natuurlijk langs één van de animeerbars gegaan! En op de cover? Misschien wel een mooi beeld van paard en wagen in Maashaven, met een stoomschip en de graanopslagloods op de achtergrond.
We hadden het nummer met gemak gevuld!
Honderd jaar later groeit en bloeit onze haven als nooit tevoren. De Maas is ons nog altijd gunstig gezind, de haven voorziet nog steeds in een enorme – weliswaar andersoortige – werkgelegenheid en alle doeners en denkers zijn doorlopend aan de slag om Rotterdam Maritime Capital of Europevoort te stuwen. Slim en duurzaam, dát is de focus.
Het leuke aan vandaag is dat we kunnen putten uit die schat aan verhalen van toen en gelijktijdig kunnen vertellen over al dat er nu is én gaat komen. In het nummer dat voor je ligt, doen we dat door een mooi interview met Havenman van het Jaar 2015 Ronald Lugthart; waar ziet híj de kansen voor de toekomst? We gaan op pad met de speurhonden van de zeehavenpolitie en drinken een biertje bij café De Ouwehoer in de Delistraat, waar het roemrijke verleden van De Kaap springlevend wordt gehouden.
En wie verzorgt eigenlijk het licht op die grote raffinaderijen? Dit nummer zal het je leren! En dat hebben we het nog niet eens over alle andere enthousiaste en ambitieuze ondernemers die aan het woord komen. Zo hoopt AMS het eerste drijvende bunkerstation van het land te worden en ook voor het team van ShipSupport.com is the sky the limit.
Hoe trots waren de Rotterdammers in 1919 op hun haven? We kunnen het helaas niet voor je checken, maar vermoedelijk heel trots. Net zo trots als wij nu? Dat kunnen we ons nauwelijks voorstellen.
Voor je ligt alweer de zevende editie van Onze Haven. Raken we ooit uitverteld? Het antwoord op die vraag is simpel: in nog geen honderd jaar!
Heel veel leesplezier!
Ze deinzen nergens voor terug en bedenken moeiteloos innovatieve ideeën voor nu en in de toekomst. Daarmee laten ze zien dat zij tot alles in...
Lees het hele artikel De missie van Matty van den Berg, directeur Talentium Careerportals (Watertalent) én jurylid voor Jong Haventalent, is glashelder: talentvolle mensen in contact brengen met dat...
Lees het hele artikel