We staan er gewoon

4 oktober 2018

Wie denkt aan Boskalis, denkt aan baggeren en maritieme dienstverlening. Rijd je van de Waalhaven naar de Maasvlakte – een weg waar geen einde aan lijkt te komen – dan gloort Boskalis aan de horizon. Met het Prinses Amaliaviaduct in aanbouw, het meerjarig beheer van het Slufter baggerspeciedepot, de verdieping van de Nieuwe Waterweg, de realisatie van twaalfhonderd meter Deep sea kademuur voor de HES Hartel Tank Terminal én de aanleg van een nieuwe terminal voor Mainport Container Service op de City Terminal, is het bedrijf in volle glorie aanwezig in de haven van Rotterdam. 

Maar wie was verantwoordelijk voor de realisatie van de vijftien kilometer lange A4 tussen Halsteren en Dinteloord? De realisatie van de A4 tussen Delft en Schiedam? Het herstellen van twaalfhonderd meter kademuur aan de Lange Haven in Schiedam? Of de volledige reconstructie van verschillende grote containerterminals in de haven van Rotterdam?

Dat is ook Boskalis. 

Boskalis Nederland is actief op grootschalige infrastructurele werken op het land en op het water.
Als multispecialist is Boskalis onderscheidend in complexe projecten die te maken hebben met ontwerp, aanleg en onderhoud van (water)wegen en havens. Met een eigen ontwerpafdeling, een innovatief asfaltlaboratorium en hoogwaardig duurzaam hergebruik van materialen en grondstoffen, garandeert het bedrijf maatwerk met meerjarig onderhoud en garantie.

Doorpakken
Wegenbouw, grondwerk, rioleringswerken, aanleg van viaducten, reconstructie van kruispunten, eigenlijk alles op land, valt onder Infra.  Gerwin van der Hoek is, samen met collega bedrijfsleider Frank Goossen, verantwoordelijk voor de droge infrastructuur en de wegenbouw in Zuid-Holland, Zeeland en West-Brabant. “Wij bieden een totaalconcept aan. De meeste havenbedrijven werken het liefst met één partij en niet met zes onderaannemers of met versplinterde contracten. Omdat we een totaalaanbieder zijn van ontwerp tot aan realisatie kunnen we snel doorpakken. Van het in zeer korte tijd reconstrueren van een volledige terminal, zonder dat de bereikbaarheid of beschikbaarheid in het geding komt, worden we niet zenuwachtig. Dan staan we er gewoon.”

Gerwin is een echte havenman en groeide op in de Hoeksche Waard, onder de rook van Rotterdam.
Rotterdam was altijd al zijn stad en hij woont er nu al heel wat jaren. “Mijn ooms werkten bij aannemersbedrijven en als klein jochie ging ik al mee op de zandauto. “Ik heb de Maasvlakte zien ontstaan, eind jaren tachtig. Ik was altijd al getriggerd door de haven. De dynamiek, de grootsheid – veel mensen van buiten hebben geen idee. Ik heb bedrijven zien komen en gaan, er is veel veranderd. Boskalis heeft de tweede Maasvlakte tussen 2008 en 2013 gerealiseerd in een samenwerkingsverband met Van Oord.”

‘Mijn ooms werkten bij aannemersbedrijven en als klein jochie ging ik al mee op de  zandauto. Ik heb de Maasvlakte zien ontstaan, eind jaren tachtig’

Vanzelfsprekend
Havenbedrijf Rotterdam is beheerder van alle wegen in het havengebied. De contracten voor die wegen besteedt zij uit. Van 2009 tot 2016 deed Boskalis het beheer van alle wegen in de Rotterdamse haven. “Ik was daar projectleider van”, vertelt Gerwin. “Veel bedrijven die ons bezig zagen met asfalt en andere infrawerkzaamheden wilden dat ook graag voor hun eigen terminal.
Het ging om containerterminals, raffinaderijen en grote overslagbedrijven. Daar moet veel onderhoud gebeuren.” Maar toen kwam de crisis en werd het onderhoud uitgesteld. Toen de onderhoudscontracten met het Havenbedrijf afliepen, hield Boskalis intensief contact met de ondernemers en de bedrijven in de Rotterdamse haven. “Wij kunnen iets ontwerpen en bieden verschillende varianten aan.” Een correcte prijsstelling, het aangaan van lange garanties en een goede aftersales richting zijn klanten, vindt Gerwin vanzelfsprekend. “Ook bij meerjarige onderhoudscontracten staan we altijd stand-by en lossen we problemen snel op. Al die ingrediënten bij elkaar creëren een gunfactor.”

“Ik merk dat de meeste bedrijven in de haven ons nog steeds associëren als de grote baggeraar, groot in offshore werkzaamheden. Dat is heel mooi natuurlijk, maar het is minder bekend dat wij een volwaardige partner zijn voor infrastructuur aan land. De afgelopen jaren hebben we bij veel containerterminals integrale oplossingen aangeboden en naar grote tevredenheid uitgevoerd. Wij kunnen in een kort tijdsbestek een complete terminal, die helemaal volstaat met containers, reconstrueren en weer opbouwen en daar tien jaar garantie op geven. Van ontwerp tot nazorg.” Voorbeelden hiervan zijn de reconstructies van de haventerreinen in opdracht van de Kramer Group en het terrein van NTC Tankcontainerservices in de Botlek. “En natuurlijk het recente huzarenstukje van de reconstructie van bijna vijf hectare terrein van Mainport Container Services op de City Terminal in de Waalhaven.
Op deze bijzondere prestatie zijn we heel trots.”

“Ik ben altijd getriggerd geweest door de haven. De dynamiek, de grootsheid , veel mensen van buiten hebben geen idee.”

24 uur
Alles draait om de economie, meent Gerwin. De zaken moeten 24 uur door kunnen gaan. “Op het moment dat er bijvoorbeeld versneld onderhoud gepleegd moet worden en er kunnen geen containers verscheept of verladen worden, dan moet er wel iemand staan. En daar zijn wij
toe in staat.”

“We doen mooie en grote projecten voor het Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat, de Provincie Zuid-Holland en Havenbedrijf Moerdijk”, vervolgt hij. “We realiseren de reconstructie van de Sloeweg in Vlissingen en de N62 Tractaatweg richting Zelzate. Mobiliteit en infrastructuur zijn nauw verbonden met de bereikbaarheid en beschikbaarheid van haven en zijn terreinen. En juist in die haven zou ik nog meer willen focussen op onze corebusiness: de grote terminals reconstrueren en onderhouden. Alles. Van de kademuur tot aan deverlichting. We gaan ons als totaalaanbieder meer richten op de private partijen. De haven van Rotterdam is voorloper. Als een bedrijf hier iets doet, volgen de andere partijen later. De bedrijven die in het havengebied gevestigd zijn, willen graag met een betrouwbare partner werken. Die zijn afspraken nakomt en die een totaalconcept kan aanbieden.”

Tekst

Monique Speelman

Beeld

Antim Wijnaendts van Resandt

Meer artikelen

Van snowboarder naar Fotograaf

4 oktober 2018

Wie vroeger op zoek was naar Luc Buthker (25), kon er wat om verwedden dat hij in de bergen zat. Zijn passie voor snowboarden zat...

Lees het hele artikel

Samen de transitie in!

2 oktober 2018

Menno Huijs, programmamanager haveneconomie bij gemeente Rotterdam, gaat in gesprek met professionals over actuele thema’s in de haven. Deze aflevering: Peter Goedvolk, oprichter en destijds...

Lees het hele artikel